PIKO 8217 H0 DC - DCC versie.

Gestart door eve, 03 mei 2015, 09:17:52 AM

eve

PIKO 8217 INLEIDING

Het schattige lokje is sedert enkele dagen bij mij. En vooraf : het heeft nog geen centimeter gereden !
Dat bij gebrek aan een testbaan en een decoder. De testbaan komt eraan, de decoder is besteld.

De constructie ziet er zeer goed uitgevoerd uit : solide techniek. Het lijkt alweer een goede PIKO.
Voorbeeldig : de kabelaansluitingen op de print zijn voorzien van tekst.

Minder voorbeeldig is de bijgevoegde handleiding. Geen verwijzing naar het "inlopen" van de motor-aandrijving, de smering, en vooral de werking van de verlichting in de digitale versie. Dat laatste heeft op dit forum al een een hoop opmerkingen ten gevolge gehad in de zin van "het werkt niet".  Maar daarover meer als de decoder binnen is.

Een stuk vlakke testbaan is geen bedrijfsbaan met bvb wissels en  kruispunten, al dan niet gepolariseerd., en in de meeste gevallen met dalen en ruggen. Voor een goede stroomafname heb je een goed contact wiel-rail nodig. De PIKO 82 is voorzien van 3 assen (geen anti-slipbanden) in een star chassis zoals 99 % van alle loks, ook van andere merken, van dit type asindeling. Hier kan je dus niet spreken van een constructiefout. Het is gewoon gebruikelijk, maar niet perfect...

Als eerste heb ik dat "probleem" aangepakt. En ik denk een oplossing te hebben gevonden die met beperkte middelen uitvoerbaar is. De beschrijving van de praktische realisatie daarvan volgt in verdere bijdragen.

Als apéritief toch het volgende beeld, waarbij telkens een kleine schroevendraaier onder een wiel wordt gestoken en waarbij je kan zien dat de andere wielen op de rail blijven.



Erik

jb

#1
Je hebt een volger...ik ben benieuwd naar jou bevindingen en aanpassingen.

loebaske

Ik volg je Erik, tot nu toe heb ik geen enkel probleem met het Piko locje...

eve

#3
PIKO 8217 driepuntsophanging

Een lok met 2 of meer assen in een star chassis gelagerd balanceert in het slechtste geval op 2 wielen  (één links en één rechts). Voor een goede stroomafname is dat niet bevorderlijk. Als één van die wielen dan nog op een stroomloos stukje rail staat...

Er moeten méér wielen op de rails ! Met een driepuntsophanging heb je met zekerheid 4 wielen op de rails. Het principe is hier getekend :



De drie punten zijn star. Maar 1 as kan pendelen rond punt A : de zekerheid van stroomafname neemt spectaculair toe. Ik heb het al bij meerdere machines toegepast (oa VT98 Roco) met uitstekende resultaten.

Als pendelende as kiezen we de as zonder tandwiel. Om te kunnen pendelen moeten we de as meer bewegingsvrijheid geven. De as wordt verwijderd. We vijlen het askanaal uit in verticale richting. Dat moet niet veel zijn : 3 tot 5 tienden van een mm is voldoende. Onder de printplaathouder duiden we een punt aan zodat we, als we boren van boven naar onder, in het midden van het askanaal uitkomen. De diameter van het boortje hangt af van de tap die je gaat gebruiken. Ik gebruik een tap voor 2 mm. Het boorgat is 1,6 mm. Dan draad tappen en een messing boutje inschroeven. Met de as terug gemonteerd draaien we het boutje zover in, dat chassis weer mooi horizontaal staat. Langs boven het boutje borgen, afknippen en ontbramen.
Alles bijeen 10 minuten werk.



Op de afdekplaat onder de assen moet je de nokjes die de as houden ook in de helft afknippen. Foto volgt.

En we gaan nog verder.

Erik

ERVIN

Amaai  ,weer een serieuse operatie precies , Top-dokter aan het werk. ;)
Ik blijf dit met spanning volgen.

eve

Ik publiceer bewust geen foto's meer van de patiënt op de operatietafel om reacties in de zin van "komt dat ooit nog wel goed ? " te vermijden.

;D Erik

Stedahult

Citaat van: eve op 03 mei 2015, 10:51:29 AM
Ik publiceer bewust geen foto's meer van de patiënt op de operatietafel....

Een beetje arts houd daar juist geen rekening mee...

Het volk wil foto's!
Mvh. Steef

eve


loebaske

We weten onderhand al dat de patiënt het er goed stelt na de behandeling...

Michael

Erik, liever meer foto's van elke stap die je zet, zodat ik als klungel het na kan prutsen.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

mark7758

Je bent geen klungel. Als je al de moeite neemt om het te proberen. 8)
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Rangeerduivel

Citaat van: mark7758 op 03 mei 2015, 13:09:02 PM
Je bent geen klungel. Als je al de moeite neemt om het te proberen. 8)

Ik dan weer wel,
ik heb die van mij 'afgesteld',het rangeerwerk wordt nu weer gedaan met de ouwe trouwe dubbele 77.
Toch alle respect voor 'Dokter' Erik! 8) 8)

;)


eve

#12
PIKO 8217 6 wielen op de rails

Onze Piko heeft nu permanent 4 wielen op de rails maar bezit er in totaal 6. We moeten die dan ook betrekken in de stroomafname.

In zijaanzicht gezien gebeurt nu het volgende :



As A is de pendelende as. Assen B en C zitten star in het chassis. Boven een dal gaat as B zweven, boven een rug zweeft as C.

Als we assen B en C wat bewegingsvrijheid geven naar onder toe, de assen met een veertje op de rails drukken, dan krijgen we het volgende :



Als eerste passen we de afdekplaat aan :



Gele pijlen : nokjes korten tot max. 1 mm. Rode pijl : nok afknippen en vlak vijlen. Vooral de nokjes van de pendelende A-as (op de foto meest rechts) mogen slechts enkele tienden mm gekort worden ivm met mogelijke oscillaties.

Nu het chassis aanpassen. Gele pijlen : langs beide zijden van het chassis het bovenste halfrond van de askanalen B en C afvijlen tot vlak tegen het chassis om plaats te maken voor het veertje. Rode pijlen : een kanaaltje van 0,5 mm diep slijpen juist in de helft van de afstand tussen beide askanalen B en C.



Van fosforbronsdraad 0,3 mm fabriceren we een veertje in de volgende vorm :



Montage van het veertje :



Zorg er wel voor dat de benen van het veertje zowat halverwege het askanaal komen te liggen. Dat geeft een slag van ca. 1,25 mm dat de as kan bewegen naar de rail toe als hij gaat zweven. Buig eea bij indien noodzakelijk.

Maak voor het plaatsen van de assen alles zuiver. Nu kun je zien wat het effect is van deze ingrepen in de eerste bijdrage.
Het wachten is op de decoder.

Erik

mark7758

Decoder is al leverbaar. En bij mij is het andersom.
Decoder is al geplaatst nu nog de rijeigenschappen verbeteren.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

loebaske

Een zeer goed voorbeeld van hoe bij 90% van de modelbouwers hun sporen liggen, zeker bij overgang van modulles.
Begin van alle miserie als het niet vlak ligt, dan nog te zwijgen van al de stijgingen en dalingen die veel sporen maken  pffff