Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Vuile sporen

Gestart door loco, 22 december 2004, 14:34:30 PM

svvander

citaat:
Geplaatst door locomotion

Ik denk dat je met tondeuze olie of hair clipper oil niet echt sporen kunt reinigen, maar wel proper kunt houden. Deze olie zou voor analoge locs de stroomafname ten goede komen. Misschein dat door de olie het vuil minder kans maakt om zich op de sporen vast te zetten en dat ook vonkvorming (hoe klein dan ook) beperkt wordt. Bij digitale locs zou het gebruik van deze olie niet aangewezen zijn. De rijeigenschappen zouden hiermee eerder afnemen dan toenemen. Maar zeker weten doe ik dit niet. Deze tondeuze olie zou door zijn specifieke eigenschappen eigenlijk niet onder de categorie oili?n vallen. Het is zeer fijne en dunne olie die je kunt vergelijken met naaimachieneolie. Ik heb hierover ooit eens een uitleg gekregen, maar het fijne ervan heb ik niet onthouden.

Locomotion




Ik denk eerlijk gezegd niet dat olie de bevuiling zou tegenhouden of het vuil zich daardoor minder aan de sporen zou hechten. Olie trekt juist stof en vuil aan... Wat wel ontvet, is white-spirit, maar dit niet ideaal voor de spoorbaan. Ik weet dit, omdat vele lagers van een motor voor het smeren, meestal bij een totale revisie gedemonteerd worden, een white-spiritbad krijgen om te ontvetten, een nachtje in cola (!!!) om te ontroesten en dan pas terug ingevet of gesmeerd worden voor montage. Zo heb ik destijds mijn oldtimer moto's toch altijd terug in goed rijdende staat gekregen.

Sven Vandersmissen
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Thommy

volgens mij zal wasbenzine geen plastiek aantasten hoor.  het is niet zo agressief als aceton/disolvant.  wasbenzine kan je zelfs gebruiken om bepaalde plastiek onderdelen te reinigen.
olie is zoals reeds gezegd zeker geen goeie oplossing.

wat wel goed werkt:
remreiniger!!!! geen remolie!!!
remreiniger is een krachtig kuismiddel, is niet of nauwlijks schadelijk voor plastiek/lakken.

Greetz

Thommy
Greetz

Thommy

loco

Wat is remreiniger precies. Ik ken het product helemaal niet.
Waar kun je het kopen, in wat voor flessen zit het. Waar moet je op lettten.
Loco

Thommy

remreiniger is een middel dat je in zaken zoals euroshop/motozaken enz. kan kopen.  het dient eigenlijk om schijfremmen te reinigen, maar kan eveneens gebruikt worden om vet weg te doen van chroom/verf/...

het is een spuitbus, maar als je het op wat watte spuit, dan kun je er perfect sporen mee reinigen.

wel opletten, is betrekkelijk brandbaar (vermits het onder druk staat) en het is zeer irritant voor ogen en voor sommige mensen hun huid

Greetz

Thommy
Greetz

Thommy

loco

H? Thommy, dank u voor het duidelijke antwoord. Ik denk dat ik het eens ga proberen. Hopelijk kost zo'n spuitbus geen stukken van mensen.
Loco

__________________________

www.de-pijl.be : met ondermeer recent nieuws uit het grootbedrijf en modelbouw

dikken

@loco:

De railreiniger is een gepatenteerd produkt van CENTERLINE, een amerikaanse firma. Softlok voert deze in verkoopt ze verder.

greeeetz, Bart
Bart Lambert
3-rail gebruiker
Ecos bediening
www.modelspoorhobby.be

marimon

Zoals ik lees, gebruikt iedereen zowat zijn eigen spul en heeft iedereen zijn eigen voorkeur. Een sluitend antwoord is nog niet gegeven of wasbenzine nu h?t middel is of niet.
Zal er ooit een eensluitend antwoord komen?
Marc
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

janjozef

er zal nooit een eensluitend antwoord komen of we moeten tezamen een groote test organiseren en ieder...enz enz enz , dus totaal andoenbaar, maar je kunt altijd wel eens iets lezen en dan zelf proberen, of combinaties maken.
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

marimon

Daar heb je wel gelijk in JanJosef[:I]. En dat doen we dan ook zonder twijfel hoor[;)].

Groeten,
Marc
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

coalminer

citaat:
Geplaatst door svvander

citaat:
Geplaatst door dikken

Ik gebruik zelf de railreinigings wagens van centerline. Een zware messing rol ligt los in een chassis. De rol wordt omwonden met een reinigingsdoekje die je naar believen kunt natmaken met jouw favorite kuisproduct (ik gebruik isopropanol/isopropylalcohol). Als de loc gaat rijden, wordt de rol door het chassis meegenomen. De weerstand tussen de rol en het chassis doen de rol  meelopen met een kleine slip.

De beste resultaten behaal ik met twee centerlinewagens, een nat en een droog. De natte maakt de rail goed nat en weekt alles los, de droge neemt het vuil op.

Vooral voor marklin wissels is dit interessant. De rol blijft niet vaststeken aan  de verhoogde middelrail zoals de meeste reiningings wagens.

Het systeem kan in twee richtingen gebruikt worden (duw/trek). Bij het duwen genieten de wielen van je loc ook van het reinigingsproduct.

Daarnaast gebruik ik af en toe de railgom van roco (vooral om lijmresten en verf te verwijderen).

Mijn andere ervaringen (op marklin rails)met railreinigings wagens:

Rococlean: Ontspoort bij het kruisen van de wissels
Marklin/trix railcleanwagens ( voor 10 jaar insiders): Veel te licht en ontsporen bij het kruisen van de wissels.
Schienenboy Krause( wordt niet meer geproduceerd): Goede reiniginseigenschappen maar opnieuw problemen op de wissels.



greeeetz, Bart



Bart,

Enig idee, waar je deze nog kunt verkrijgen? Heb al is rondgekeken, maar vind ze nergens.

Sven

 

Gerolf

Ik denk dat de centerline railreiniger niet via de gewone winkels verkrijgbaar is in Belgi? (handelaars, reageer als ik me vergis!)
Via het internet of zo kan hij wel besteld worden: er zijn diverse on-line shops hiervoor.
Misschien een ideetje voor Chalumano om hem te importeren? Ik weet zeker dat hij er zal verkopen!

Gerolf Peeters vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

n/a

Ik gebruik de poetswagen van Trix hetzelfde model als voor de insidersleden die 10 jaar lid waren alleen dan niet het dubbele model, maar het enkele model. Werkt goed al zeg ik het zelf geen ontsporingen gezien op mijn baan van metaal rails van Marklin. Het enige wat er wel onderzit zijn wisselstroom assen.

sdbhg

Om de rails te reinigen kocht ik SR24, maar vraag is hoofdzakelijk : Hoe vaak reinigen jullie de sporen ?

Ik heb nieuwe sporen van eind november (piko A-gleiss) en daarop reed nog slechts mijn oude opgepoetste lima-loc. Nu is het zo dat als ik over de rails wrijf met mijn vingers ik een zwart lijntje krijg, dus die rails worden toch wel snel vuil. Is dat normaal ?


Gerolf

sdbhg (sven dacht ik),
Veel van de vervuiling hangt af van wat je in de ruimte doet. Als je er ook hout zaagt, verft, rookt, ... zal er allicht meer vervuiling zijn. Verder is er ook nog de verwarming (luchtcirculatie) en een aantal stoffen die van nature stof veroorzaken.
Uiteraard veroorzaken zelfs de anti-slipbandjes van je materieel vervuiling. Materialen verweren nu eenmaal.
Als je sinds november nog op geen enkele manier rails gepoetst hebt, denk ik dat het stilaan tijd wordt.

Gerolf Peeters vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janjozef

sdbhg als ge sinds november de kasten in uw living niet afgekuist hebt ligt daar een laag stof op [:D], uw baan is geen haar beter daar ligt nu ook een laag stof op[:D].
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem