Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Vuile sporen

Gestart door loco, 22 december 2004, 14:34:30 PM

loco

Hoe maken jullie vuile sporen proper zodat mijn locs niet met vuile pootjes hoeven te rijden. Mee in de afwasmachine of bastaan hier betere manieren voor?
Een railgom, chemische producten, olie, ....?

Loco

__________________________

www.de-pijl.be : met ondermeer recent nieuws uit het grootbedrijf en modelbouw

Peter

Hallo Loco,
Ikzelf gebruik de Roco railclean wagen (met de gom eronder). Voorts rijden er twee oude Liliput tankwagen mee. Je weet wel die met een echte tank waarin je vloeistof van Seuthe (railreiniger) kon doen. Ik gebruik ze echter gewoon droog. Het enige is dat je regelmatig het vilt moet vervangen (om de paar maanden)
Peter[;)]
Met vriendelijke groeten
Peter

karthuizer

Wanneer wij een baan van de club opzetten op een tentoonstelling of gewoon om te rijden, dan worden alle rails eerst met een railgom "bewerkt" en daarna een roco clean of zo'n gele wagon met stofzuiger (dit is niet zo efficient om de rails te reinigen, wel om stof op te zuigen [;)] ) of in plaats van de stofzuiger, zo'n wagon van hetzelfde merk maar met vanonder staalwol of zoiets da ronddraait en zo de rails kuist. Zijn wel redelijk dure wagons.

..:: the future belongs to those who believe in the beauty of their dreams ::..

dikken

Ik gebruik zelf de railreinigings wagens van centerline. Een zware messing rol ligt los in een chassis. De rol wordt omwonden met een reinigingsdoekje die je naar believen kunt natmaken met jouw favorite kuisproduct (ik gebruik isopropanol/isopropylalcohol). Als de loc gaat rijden, wordt de rol door het chassis meegenomen. De weerstand tussen de rol en het chassis doen de rol  meelopen met een kleine slip.

De beste resultaten behaal ik met twee centerlinewagens, een nat en een droog. De natte maakt de rail goed nat en weekt alles los, de droge neemt het vuil op.

Vooral voor marklin wissels is dit interessant. De rol blijft niet vaststeken aan  de verhoogde middelrail zoals de meeste reiningings wagens.

Het systeem kan in twee richtingen gebruikt worden (duw/trek). Bij het duwen genieten de wielen van je loc ook van het reinigingsproduct.

Daarnaast gebruik ik af en toe de railgom van roco (vooral om lijmresten en verf te verwijderen).

Mijn andere ervaringen (op marklin rails)met railreinigings wagens:

Rococlean: Ontspoort bij het kruisen van de wissels
Marklin/trix railcleanwagens ( voor 10 jaar insiders): Veel te licht en ontsporen bij het kruisen van de wissels.
Schienenboy Krause( wordt niet meer geproduceerd): Goede reiniginseigenschappen maar opnieuw problemen op de wissels.



greeeetz, Bart
Bart Lambert
3-rail gebruiker
Ecos bediening
www.modelspoorhobby.be

svvander

citaat:
Geplaatst door dikken

Ik gebruik zelf de railreinigings wagens van centerline. Een zware messing rol ligt los in een chassis. De rol wordt omwonden met een reinigingsdoekje die je naar believen kunt natmaken met jouw favorite kuisproduct (ik gebruik isopropanol/isopropylalcohol). Als de loc gaat rijden, wordt de rol door het chassis meegenomen. De weerstand tussen de rol en het chassis doen de rol  meelopen met een kleine slip.

De beste resultaten behaal ik met twee centerlinewagens, een nat en een droog. De natte maakt de rail goed nat en weekt alles los, de droge neemt het vuil op.

Vooral voor marklin wissels is dit interessant. De rol blijft niet vaststeken aan  de verhoogde middelrail zoals de meeste reiningings wagens.

Het systeem kan in twee richtingen gebruikt worden (duw/trek). Bij het duwen genieten de wielen van je loc ook van het reinigingsproduct.

Daarnaast gebruik ik af en toe de railgom van roco (vooral om lijmresten en verf te verwijderen).

Mijn andere ervaringen (op marklin rails)met railreinigings wagens:

Rococlean: Ontspoort bij het kruisen van de wissels
Marklin/trix railcleanwagens ( voor 10 jaar insiders): Veel te licht en ontsporen bij het kruisen van de wissels.
Schienenboy Krause( wordt niet meer geproduceerd): Goede reiniginseigenschappen maar opnieuw problemen op de wissels.



greeeetz, Bart



Bart,

Enig idee, waar je deze nog kunt verkrijgen? Heb al is rondgekeken, maar vind ze nergens.

Sven
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

dikken

ja, was ik vergeten te vermelden://www.softlok.nl

heb de mijne daar gekocht: snelle service!

greeeetz, Bart
Bart Lambert
3-rail gebruiker
Ecos bediening
www.modelspoorhobby.be

svvander

Ammai, ni goedkoop, of is da maar een gedacht van mij??? Hebt ge er 2 nodig? Best zeker he?

Sven
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Gerolf

Ik gebruik een ROCO-LINE wagen en een andere wagen waar ik een dergelijk 'gommetje' onder geplaatst heb, maar ik heb hem een beetje aangepast:
- de veertjes die het gomblok op de rails drukken heb ik verwijderd: teveel druk tussen het blok en de rails, waardoor de wagen omhooggedrukt wordt (en ontspoort) en er teveel wrijving is met de rails: sommige locs konden de wagen zelfs niet voorttrekken.
- het gom-plaatje zelf heb ik verzwaard met lood, waardoor er toch voldoende druk is om effici?nt te reinigen
Over het ontsporen op wissels: De laatste tijd gebeurt dit alleen nog (soms) op ??n van de weinige GEKOCHTE wissels (bijna allle andere wissels zijn zelfbouw). Het probleem is dat het blokje blijft haken achter de wisseltongen en/of aanslagrails van wissels en kruisingen. Deze bijvijlen zodat de puntjes ervan vertrekken van onder het railopppervlak lost dit op.
Anderzijds was ik ook wel ge?nteresseerd in zo'n centerline-reiniger, maar was, omwille van de prijs, ook aan 't overwegen zo iets zelf in mekaar te steken. Met een paar afgedankte bogies en wat aluminium of messing kan dat niet zo moeilijk zijn, dacht ik.

Gerolf Peeters vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Hapag Lloyd

En sporen reinigen met wasbenzine ?

Ik heb het gevoel dat de grote merken hun wagonnetje met gommetje opleggen uit 'winstbejag'.

rgp

Dag,

"Droog" reinigen heeft als nadeel dat er steeds een schuureffect ontstaat: het minst met een gom, het meest met staalwol.  Het gevolg zijn kleine putjes in je sporen waardoor er vonken ontstaan die je sporen en wielen gaan inbranden.
"Nat reingigen" is dus beter.
In de club doen ze het met een vod en wasbenzine: ongeveer een 700m.
Twee leden doen dit op twee avonden en zijn dan gerust voor een drietal maanden.
Ze gebruiken ook ??n (ja 1) druppeltje olie per spoorstaaf voor een omloop van +/- 100m.  Om te reinigen en het vonken tegen te gaan.

Roland

Hapag Lloyd

citaat:
Geplaatst door rgp

Dag,

"Droog" reinigen heeft als nadeel dat er steeds een schuureffect ontstaat: het minst met een gom, het meest met staalwol.  Het gevolg zijn kleine putjes in je sporen waardoor er vonken ontstaan die je sporen en wielen gaan inbranden.
"Nat reingigen" is dus beter.
In de club doen ze het met een vod en wasbenzine: ongeveer een 700m.
Twee leden doen dit op twee avonden en zijn dan gerust voor een drietal maanden.
Ze gebruiken ook ??n (ja 1) druppeltje olie per spoorstaaf voor een omloop van +/- 100m.  Om te reinigen en het vonken tegen te gaan.

Roland



Maar toch stel ik mij de vraag bij 'nat reinigen' (met wasbenzine) er geen aantasting is van de rubberen bandjes (Haftreifen) op de wieltjes van de lokomotieven.

n/a

Het is nat reinigen en niet nat rijden!!

Als je met een vod en wasbenzine werkt, is die wasbenzine zo verdampt hoor, geen haftreif die het dan nog tegenkomt.

erik de noorman

Al eens geprobeerd met heel fijn schuurpapier dat eerst is afgezwakt.
Droog wel te verstaan.
Erik

loco

Aan rgp (Roland)
En welke olie gebruiken ze hiervoor? Gewone motorolie?

Ik heb ook gehoord dat men in de wasbenzine ook olie durft te doen, maar wat hiervan de bedoeling is en welk effect dit heeft weet ik niet.

loco

__________________________

www.de-pijl.be : met ondermeer recent nieuws uit het grootbedrijf en modelbouw

tonycabus

Lampenolie werkt ook goed... Al eens "Seuthe" reinigingsvloeistof annex rookgeneratorbrandstof gesnuifd?

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)