Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Stom Stom

Gestart door dani, 29 april 2015, 08:45:45 AM

dani

In lijn met  "dedju toch..."  maar dan eerder toegepast op  "leer-momentjes"   misschien eens polsen of er interesse is in een  "stom stom"  draadje, waarin je kan beschrijven waar je op hebt gevloekt, terwijl je het eigenlijk beter had moeten weten.....

Ik zal alweer aftrappen.


Gisteravond zat ik te knoeien met wat electronica componentjes en het wou maar niet lukken....

De setup :

- Een  standaard DCC / MM  multiprotocol decoder met 2 extra uitgangen
- Een  paar optocouplers  type  A814 voor het geïsoleerd doorgeven van signalen
- Een  ATTiny Microcontroller di de signalen X3 en X4 digitaal leest van de decoder, daarop gebaseerd een  "sekwentie " van pulsen genereert om een mini camera en een extra "high beam" lichtbron aan te sturen
- Een omgebouwde  spy-cam  die bestuurd wordt door de  ATT85


De bedoeling
- De decoder stuurt de motor en de lichten van de lokomotief
- de decoder stuurt bia X3 en X4 de bevelen voor   "filmen" en  "Grootlicht"
- de ATT85 neemt deze 2 binaire signalen binnen en genereert stuurpulsen


Waar ging het mis ?
- de extra lichten (via X4) deden het prima.
- de camera  was in een "loop"  met start / stop / start / stop /....


En dan na lang zoeken, herprogrammeren, testen en vloeken....
- als ingangssignaal gebruikte ik gewoon de railspanning

Dus ...   aangezien dit geen zuivere  gelijkspanning is, maar gemoduleerd met het digitaal signaal, kreeg de  optocoupler ook een 1/0/1/0/0/0/1/1/......   signaal binnen en gaf dat door aan de ingang van de ATT85
Dus die was in de war.  Bij stijgende flank startte hij de  "Film" sekwentie en als die gedaan was, ging hij naargelang de eerstvolgende flank weer stoppen...  en zo voort.


oplossing :   niet lui zijn,  er gewoon een echte decoder tussen zetten zodat er een mooie(re) gelijkspanning op staat  en dan werkt het prima.


Een uur vloeken voor iets wat  30 sekonden duurde (de decoder er tussen steken).   Mar ja, ik wilde  "rap rap" testen voor ik het definitief ging bouwen.   TE snel
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

en ja, ik besef dat ik de  X4  uitgang ook rechtstreeks zou kunnen gebruiken om die extra lichten te sturen.  En dat gaat in de toekomst ook wel gebeuren.  Dan is die input en output weer vrij op de ATT85 en kan ik daar andere dingen mee doen :-)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PietB

Citaat van: dani op 29 april 2015, 08:45:45 AM
oplossing :   niet lui zijn,  er gewoon een echte decoder tussen zetten zodat er een mooie(re) gelijkspanning op staat  en dan werkt het prima.
Moet je die decoderuitgang niet bufferen? Of trekt die spycam niet zoveel stroom?

grt Piet.

dani

neen, Piet.. 

de decoderuitgang, die stuurt gewoon een signaal van enkele milli amperes  (12 mA) door de LED vand e optocoupler.
De optocoupler maakt hierdoor een  verbinding tussen de ingang van de µC en de GND  (ik gebruik de ingebouwde pull-up weerstanden van de µC dus ik schakel naar massa).
De µC ziet dat zijn ingang aan massa ligt  en gaat dan  via een  andere uitgang een serie schakelpulsen van 5V aanbieden aan de ingang van een  ander optocoupler (via een begrenzingsweerstand).    Deze tweede opto  maakt het uiteindelijke contact op de camera doordta hij gewoon parallel over een fysiek schakelaartje gezet is.  Hij schakelt dus daar ook weer naar massa.       

Dus eigenlijk 2x optisch gescheiden circuits.    En de camera is niet gewoon  aan/uit...  het is een type dat met 1 drukknopje alls functies bedient (zie mijn draadje, een   lighter-cam).

een voorbeeld :

1x2 sec drukken om in te schakelen dan begint hij te filmen
1x kort drukken om te stoppen , dan is hij in  stand by mode, klaar voor volgende druk
1x kort drukken en hij neemt een foto en gaat weer stand by voor volgende druk 
2 seconden drukken uit stand by gaat naar "activated video" mode en hij filmt elke keer dat hij geluid waarneemt.
nog es kort drukken en hij gaat terug naar stand by
4 seconden drukken en hij schakelt uit.


De stroom die de schakelaartje in de spycam trekken is echt minimaal, want  de cam zelf heeft een batterijtje ingebouwd.


In principe zou ik de verbiinding tussen  µC en spycam ook via transistoren kunnen doen, maar ik heb een hoopje opto's liggen en die zijn makkelijk te gebruiken en safe.





Met dat "niet lui zijn" bedoelde ik dat ik van de eerste keer de echte decoder in mijn testopstelling had moeten opnemen, in plaats van de ingangen te simuleren door het aantikken van de spanning op de rails.   Want dat is wel 19V maar gepulst....
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PietB

Een opto is in in dit geval ook een mooie galvanische scheiding.
En een beveiliging van je decoder uitgang.

grt Piet.