Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Goede soldeerbout

Gestart door ward, 27 april 2015, 15:28:10 PM

bellejt

door de dikte en de zwaarte van je bout kan het vloeimiddel te snel verdampen en dan krijg je bolletjes of kleverig soldeersel.Zulks een zware bout is goed om draadjes aan rails te solderen maar eigenlijk veeel te zwaar voor het fijne werk.Denk er aan dat je eigenlijk een soldeerbout koopt om lange tijd plezier van te hebben.Deze mag dus wel iets meer kosten hé.

viking

Johnny,
welk is volgens jouw het best geschikte vloeimiddel.
voor smd en minder fijn werk hetzelfde gebruiken?
Tks

Grts
Johan

bellejt

ik gebruik geen vloeimiddel.Wel een laag vermogen soldeerstation en daarbij heb ik nu zelfs soldeer besteld dat maar 0.3 mm is.Soldeert nog sneller.

linkje

Klaas Zondervan

Als je bolletjes krijgt, dan ligt dat niet aan een te zware soldeerbout. Een bout kan eigenlijk niet te zwaar zijn, hoogstens te dik om ergens goed bij te kunnen.
Bolletjes ontstaan doordat het soldeer niet hecht aan het materiaal. Dat kan komen omdat het materiaal niet schoon is, maar het kan ook zijn dat het niet heet genoeg wordt. Vaak is men bang om het werkstuk heet te maken, maar het moet juist heet worden. Het materiaal moet minstens de smelttemperatuur van het soldeer krijgen, anders vloeit het soldeer er niet goed tegenaan.

loebaske

Op school zegde men "niet metsen, maar solderen" soldure moet mooi uitlopen tot een eilandje

Huugooke

Zolang je met metaal bezig bent, en zelfs met elektronica moet je niet te bang zijn, die componenten kunnen wel wat verdragen. Als je te veel twijfelt en steeds opnieuw de zaak warm maakt, dan warm je de componenten op en dan kan het wel kwaad.
Zoals het hier al zo veel gezegd is: zorgen voor een zuiver vlak.

Met metaal dat in plastic zit (een soldeerlip?) is het hetzelfde: goed proper maken en met een afgekuiste (met een natte spons of doek) hete bout, zonder aarzelen de soldeer laten smelten. Nog even voor je het ding beweegt want het plastic kan zacht geworden zijn.

jean-luc

Dag Ward,

Misschien heb je, net als ik, de laatste MSM (147) nog niet ontvangen. Daarin heb ik een bijdrage over de bouw van een MK Modelbouwstudio wagen.
In een kader geef ik wat uitleg over solderen en staat een beeld van mijn regelbaar station.
Een pracht van een toestel. Al je er daarna klaar voor bent is een WSA hét toestel.

Groeten, Jean-Luc

ward

Zal voor maandag zijn.
Bedankt voor de tip, ik zal er zeker eens naar kijken..

Grtz  8)
AC, Belgisch materiaal tijdperk V / VI

--> https://www.flickr.com/photos/90049814@N02/  <--

Havoc

Dit:
Citaat van: Klaas Zondervan op 01 mei 2015, 17:54:30 PM
Als je bolletjes krijgt, dan ligt dat niet aan een te zware soldeerbout. Een bout kan eigenlijk niet te zwaar zijn, hoogstens te dik om ergens goed bij te kunnen.
Bolletjes ontstaan doordat het soldeer niet hecht aan het materiaal. Dat kan komen omdat het materiaal niet schoon is, maar het kan ook zijn dat het niet heet genoeg wordt. Vaak is men bang om het werkstuk heet te maken, maar het moet juist heet worden. Het materiaal moet minstens de smelttemperatuur van het soldeer krijgen, anders vloeit het soldeer er niet goed tegenaan.


En dit:
Citaat van: Huugooke op 01 mei 2015, 18:29:49 PM
Zolang je met metaal bezig bent, en zelfs met elektronica moet je niet te bang zijn, die componenten kunnen wel wat verdragen. Als je te veel twijfelt en steeds opnieuw de zaak warm maakt, dan warm je de componenten op en dan kan het wel kwaad.
Zoals het hier al zo veel gezegd is: zorgen voor een zuiver vlak.

Met metaal dat in plastic zit (een soldeerlip?) is het hetzelfde: goed proper maken en met een afgekuiste (met een natte spons of doek) hete bout, zonder aarzelen de soldeer laten smelten. Nog even voor je het ding beweegt want het plastic kan zacht geworden zijn.

Daar ligt het waarschijnlijk:
- niet proper genoeg (je hebt de fotolak toch van de print gehaald?)
- niet warm genoeg (minstens 350 °C, liefst hoger)
- niet genoeg vermogen (te dunne punt, te lichte bout voor de job)
- niet het juiste soldeer (is me niet duidelijk wat je eigenlijk wil solderen)
- niet het juiste soldeer/flux (ijzer, inox en alu hebben ander soldeer en of flux nodig)
Met vakantie voor onbepaalde duur.

ward

Modelspoormagazine vandaag aangekomen, maar zal pas vantweekend tijd hebben alles eens deftig te lezen. Het meeste gebruik van de soldeerbout is hoofdzakelijk voor binnenverlichting, stroomvoerende koppelingen en aansluitingen op de printplaat van de decoder.
Binnenkort zou het solderen van de bovenleiding er ook nog bijkomen.
Normaal dit weekend zal ik ook enkele foto's plaatsen van wat het probleem juist is in praktijk, zodat jullie ook een beter zicht erop krijgen.

Mvg
AC, Belgisch materiaal tijdperk V / VI

--> https://www.flickr.com/photos/90049814@N02/  <--