Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Goede soldeerbout

Gestart door ward, 27 april 2015, 15:28:10 PM

ward

Na lange tijd geprutst te hebben met zogezegd een goed model dat me aangeraden was geweest in een belgische zelfbouwwinkel,
wordt het stilaan eens tijd voor ik de rest van de treinen onder handen neem op zoek te gaan naar een goede soldeerbout voor modelspoor.
De huige soldeert altijd in dikke bollen. Fijn werk, wat wel nodig is in de modelspoor, is er helaas niet mee te doen.
Iemand hier die tips heeft welke, op wat ik moet letten,..

Mvg,
Ward
AC, Belgisch materiaal tijdperk V / VI

--> https://www.flickr.com/photos/90049814@N02/  <--

bellejt

#1
voor een klein budget :  linkje .
Kan je meteen ook SMd mee solderen.Is door mij gedemonstreerd op de 3railforumdag en er waren verschillende menden die er eentje gingen aanschaffen.

Voor een ruimer budget en groter werk : Aoyue 936 . Kan je trouwens ook een SMD puntje bij bestellen.

viking

Johnny,

de verzending kost meer dan de soldeerbout ?  :(

Grts

Johan

bellejt

linkje aangepast.Was de dure verzendverkoper.Nu de goedkope.Een goede raad : bestel daar nog wat meer want er zijn koopjes.

jesse

Hey Ward,

Ik soldeer zelf met een Ersa soldeerbout 15W
Ben er zelf zeer tevreden van! Rap opgewarmd ligt gemakkelijk in de hand , Soldeer punt zeer gemakkelijk te verwijderen.
Veel soorten soldeer punten. Ik gebruik het zelf veel voor elektronica en fijne werken.
Alleen is het zonder een station

http://www.gotron.be/ersa-soldeerbout-15w.html
Kost wel wat maar het is het zeker waard!

Ik zou er juist opletten om soldeerbouten die de soldeerpunt met een vijsje vasthouden te vermijden na een verloop van tijd de soldeerbout op te warmen en afkoelen,
kan het vijsje afbreken

Groetjes,
Jesse

bellejt

bij dat stationnetje zit de punt er gewoon opgeduwd zonder vijsje.Ligt lekker in de hand want is een echt lichtgewicht ding.Soldeer er nu meer mee dan met mijn duur station.Voor het grotere werk aan de baan is een soldeerstation natuurlijk beter met een boutje van hoger vermogen.Kost dan ook wat meer.

Freek

Hallo,

Welke bout gebruik je nu? Misschien ben je verder geholpen met een fijnere punt en fijne soldeerdraad.
Op mijn werk gebruiken we Weller, WSP80. Deze zijn niet goedkoop, maar ik soldeer daar alles mee, van SMD weerstandjes van 0201 tot draden van 2,5mm². Thuis gebruik ik een Ersa soldeerstation, ook een analoog station van 80W, heeft mij ook nog nooit in de steek gelaten.
Voor het fijnere werk helpt het meestal om fijnere soldeerdraad de gebruiken, 0,5mm en wat meer flux.

Kees-Jan

Idd de Weller. Heb er ook 1 aangeschaft en het zijn super soldeerstations. Je kunt er zelfs loodvrij mee solderen. Niet goedkoop maar een aanschaf voor het leven. Als ik al m'n andere soldeerbouten kwa prijs bij elkaar optel heeft me dat meer gekost.
In NL via de Weller outlet te koop met korting.

Succes.

guy holbrecht

Ik opteer eveneens voor een Weller. Mijn temperatuurregelbaar soldeerstation gaat nu al meer dan 20 jaar mee en heeft mij nog nooit in de steek gelaten. Wel niet goedkoop, maar o zo degelijk.

groeten,
Guy

PietB

Citaat van: viking op 27 april 2015, 16:44:55 PM
de verzending kost meer dan de soldeerbout ?  :(
Alle duitse adverteerders op Ebay zijn uiteindelijk duurder dan de winkel, is mijn ervaring.

grt Piet.

Frank_N

#10
Gebruik al ruim 25 jaar een auto-temperatuurgeregelde Weller WTCP-S plus stuk of 6 verschillende stiften, Duur in aanschaf maar nooit spijt van gehad.
Smd chip solderen is geen probleem, 2,5 kwadraat kabel ook niet....en zilveren audio kabel ook niet. 8)
Groet van Frank

Gerolf

Ik heb een Ersa 60 Watt soldeerstation met verschillende stiften. De allerfijnste stiften gebruik ik zelden.

Een van de problemen bij solderen is een stabiele warmte. Bij heel fijne stiften gaat de punt sneller koelen, en kan er onvoldoende warmte aangevoerd worden. Daardoor is je vloeimiddel al "op", lang voor je las goed gehecht is.
Ik werk meestal met hogere temperaturen, en hou zo wat reserve-warmte aan de punt. Je dient dan wel sneller te werken, want je vloeimiddel verdampt sneller.

Citaat van: ward op 27 april 2015, 15:28:10 PMDe huidige soldeert altijd in dikke bollen. Fijn werk, wat wel nodig is in de modelspoor, is er helaas niet mee te doen.

Dat geeft aan dat je vloeimiddel uitgewerkt is. Vloeimiddel toevoegen en je kan weer verder  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ward

Bedankt allemaal alvast voor de uitleg.
Even erbij gehaald welk materiaal ik gebruik, want misschien doe ik gewoon iets verkeerd (dacht dat het aan het wattage lag, maar heb hier al lagere wattages zien passeren waarbij het geen probleem is.
Momenteel gebruik ik het volgende..

- Powerplus X1380 (230-240V / 50Hz / 30W)
- Griffon print Tin-lood 60/40 (hierbij staat vermeld dat er geen zachtsoldeervloeimiddel moet gebruikt worden omwille van de harskern die als vloeimiddel dient)

Het grote nadeel is dat die in zeer grote druppels soldeert (circa 2mm), wat niet ideaal is voor op een printplaat en dergelijke, en dat deze ook niet heel vloeibaar zijn, maar eerder kleine bolletjes ervan maakt.

Mvg,
Ward  8)
AC, Belgisch materiaal tijdperk V / VI

--> https://www.flickr.com/photos/90049814@N02/  <--

bellejt

mss is je soldeer te dik.Ik gebruik enkel soldeer van 0.50 mm en nu zelfs 0.30 mm voor SMD werk.Plus een veel te zware soldeerbout.Dat soldeerstationnetje van mij heb je voor amper 25 euro en werkt voor alles zeer goed omdat je temperatuur kan regelen.Zelfs mijn aoyue-936  kost geen 40 euro en daar heb je  een dunne  SMD en dikke stift bij.Ook zelfs een reserve verwarmingselement.

ward

Citaat van: bellejt op 01 mei 2015, 12:37:36 PM
mss is je soldeer te dik.Ik gebruik enkel soldeer van 0.50 mm en nu zelfs 0.30 mm voor SMD werk.Plus een veel te zware soldeerbout.Dat soldeerstationnetje van mij heb je voor amper 25 euro en werkt voor alles zeer goed omdat je temperatuur kan regelen.Zelfs mijn aoyue-936  kost geen 40 euro en daar heb je  een dunne  SMD en dikke stift bij.Ook zelfs een reserve verwarmingselement.

De tin-lood is 0,7mm.
AC, Belgisch materiaal tijdperk V / VI

--> https://www.flickr.com/photos/90049814@N02/  <--