Foto's van details langs de lijn

Gestart door doomslu, 21 april 2015, 20:19:56 PM

PeterVG

Bedankt voor de hulp heren. Goed gevonden om het spoorplan op te zoeken. Schitterend toch dat we dat zomaar online kunnen vinden. Daarop staat duidelijk te lezen dat het bakstenen gebouw een silo is. Waarschijnlijk reeds buiten dienst ten tijde van de foto omdat er inderdaad weinig appendages zichtbaar zijn die een verlading mogelijk maken.
De metalen bakken op het staketsel zijn inderdaad een watertoren. Het blijkt een soort van een lowbudget stoomloc verzorging. Volgens het plan staan er in de buurt nog wat keten voor aanmaakhout, petrollampen en dergelijke. Er is trouwens geen locloods te vinden op het spoorplan van Ronse.
De toren in de achtergrond is nog een vraagteken. Een destillatietoren zal het wel niet zijn. Ik had een beetje een vermoeden dat het toehoorde aan een stadsgas installatie maar hiervan staat niets vermeld op het plan. We moeten inderdaad trachten uit te vinden welke fabriek zich daar bevond dan weten we in welke richting we moeten zoeken.

Thommy

Zou dieje silo geen elektriciteitscabine zijn? Das iets dat hier nog geregeld te zien is... als ik de verschillende foto's bekijk staat er gelijk een 'antenne' op het dak richting stad...
Greetz

Thommy

RD25

nee Thomas :




het is een silo of sylo (vlaams gesproken in de regio, misschien?)   ;)
excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

SuSke

Het zou ook een "eenvoudige" graan- of bloemsilo kunnen zijn.
Op het gelijkvloers zie je een klein laadplatform haaks op de sporen.
(Ik verzin maar een verhaaltje: Zet boven (of beneden) een blower en je blaast wagons leeg in de silo. Je zakt de bloem af in het onderste gemetste deel en laad ze op een vrachtwagen die staat te wachten.)

Die "antenne" is wel degelijk een elektriciteitsmast die op het dak staat. Waarschijnlijk om de luchtleidingen aan te sluiten op apparatuur die zich boven in het silogebouw bevindt.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

RD25

ja, vijf draads  https://www.flickr.com/photos/131491887@N02/36621263156/



vraag : rechts silo "Keet W.W." ? Keet ik begrijp maar W.W. !

excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

Michiel

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

RD25

excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

mark7758

W.W. is in Nederland. Weg en Werken.
Spoorze afdeling. En zo ook genoemd in de vorige eeuw.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

oebr

typische nmbs deuren (hier in Wezet)





On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992