Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

problemen terugmelding

Gestart door sdz1976, 21 april 2015, 18:56:42 PM

sdz1976



Hoi collega's  :),

Hebben een 16 kanaals r-bus terugmeldecoder aangekocht van digikeijs, voor bezetmelding via stroomdetectie.
Deze heeft echter een valse teugmelding, als het niet onderbroken spoor te lang word.
Heeft iemand van jullie soms dit probleem al gehad? En zo ja, hoe heb je het opgelost?

2halfgekgepiekerde modelspoorders zullen jullie erg dankbaar zijn!!!

Grtz,

Wouter en Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

dani

Kan je niet gewoon meerdere draden op dat stuk spoor voorzien en die dan parallel op je aansluiting aansluiten ?
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

sdz1976

Dat is ook gebeurt.
Elk stuk rail gaat afzonderlijk naar een ringleiding.
Voor dit kleine baantje een kleine 20 maal.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Snobby Crash

Hey Samuel,

waarom contacteer je digik. niet even met dit probleem...?
Ik gebruik terugmelders van Rosoft en bij problemen heb je meestal enkele uren later reeds een antwoord.

Misschien heeft het te maken met vuil op je baan, of ergens toch een minimale stroomverloop van de éne rail naar de andere
een soort van lekstroom. Misschien dit lange blok opdelen in twee secties....

Geert

sdz1976

Hoi Geert,

Alvast bedankt en uiteraard ook Dani, voor het meedenken.

De fabrikant contacteren is idd een goed idee.

Dat laatste lijkt me onwaarschijnlijk aangezien, we met verschillende secties apart geen problemen hebben.
Maar als we ze tezamen voegen opeens wel weer.

Grtz,

Samuel.

www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Snobby Crash

Hey Samuel,

ik ga maar even wat brainstormen he... maar hoe korter je blok is, hoe minder je kans hebt
op eventuele lekstromen... hoe langer je blok en ergens in dit blok vb opgedroogde lijmsporen van houtlijm,
kan naar mijn mening zo een kleine lekstroom toch voor een bezetmelding geven.

Ben niet de specialist, maar hoe langer je blok is, heb je ook meer invloed door de ionisatie van de lucht... je beide rails gaan
werken als de twee platen van een condensator... en indien je bezetmelding vrij nauwkeurig is kan ook dit wel eens
het probleem zijn....

Best ff mailen met Digikeijs denk ik...

Geert

Klaas Zondervan

Ik zie nu dat je de vraag bijna gelijk op twee forums hebt gesteld. Dat vind ik niet handig, maar dit terzijde.
Op het andere forum had ik al een mogelijke oorzaak gegeven. Heb je daar al iets mee gedaan?

sdz1976

Hoi Klaas,

Hebben er nog niets mee kunnen doen, maar gaan het morgen zeker en vast uitproberen.
Alvast bedankt voor de tip!!
Ik laat je zeker en vast het resultaat weten.

Grtz,

Samuel
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

MickeyMouse

Sporen spelen voor antenne door de lengte na samenvoegen?

vyncky

Citaat van: sdz1976 op 22 april 2015, 00:58:12 AM
Hoi Klaas,

Hebben er nog niets mee kunnen doen, maar gaan het morgen zeker en vast uitproberen.
Alvast bedankt voor de tip!!
Ik laat je zeker en vast het resultaat weten.

Grtz,

Samuel

Over welke lengten spreken we dan?

Ik heb hier een blok (1 bezetmelding) van +/-6m lengte en geen enkel probleem.
Zoals hier boven reeds besproken denk ik eerder aan wat vuil/slijpsel/lijmresten dat contact maakt. Eens goed stofzuigen kan al veel helpen. En alle isolatiestukken eens nalopen...

succes!

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Klaas Zondervan

Citaat van: MickeyMouse op 22 april 2015, 19:37:00 PM
Sporen spelen voor antenne door de lengte na samenvoegen?
Inderdaad, dat was de mogelijke oorzaak die ik heb genoemd. Heb het zelf ook meegemaakt, en een effectieve oplossing was het ongevoeliger maken van de ingang door er een weerstand van 1k over te zetten. Een andere maatregel was een condensatortje over de ingang. Hoeft niet groot te zijn, 10 à 22 nF was voldoende om HF storingen op te vreten.

Een andere mogelijkheid is dat er een sluipweg voor de stroom is. Kun je controleren door de aansluiting van de betreffende spoorstaaf los te maken, en de weerstand tussen de beide spoorstaven te meten. Als je onder 20k komt zit je in de gevarenzone.