Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

HO

Gestart door n/a, 01 juni 2006, 10:54:21 AM

n/a

Weet iemand de betekenis van HO en wat dit allemaal inhoud zoals de schaal enz..? alvast bedankt

Peter

Ho is enkel de afkorting van "HALF O" dus de helft van schaal O
HO is schaal 1/87 dus alles is 87 keer kleiner dan in werkelijkheid.
Met vriendelijke groeten
Peter

Klaas Zondervan

Peter,

als je het helemaal goed wilt doen typ dan een 0 (nul) in plaats van een O (oo)

renstimpie

IS dit niet echt een klein beetje muggeziften.   Toffe indruk, die je geeft voor iemand die gewoon een vraag wil stellen.  Peter heeft toch een goed antwoord gegeven.

@jojasss:  moest je nog vragen hebben,  stel ze gerust, iedereen wil en kan je verder helpen.

Tim
14 & 15 september 2024 - Tentoonstelling MSC HET SPOOR
20 april april 2025 - ruilbeurs MSC HET SPOOR
13 & 14 september 2025 -  Tentoonstelling MSC HET SPOOR
18 & 19 april 2026 -  MOBEXPO 2026

Klaas Zondervan

Nee, dit is geen muggeziften. Het lijkt een subtiel onderscheid, maar is toch van wezenlijk belang. Het is half nul, niet half oo.

Gerolf

Jojass: welkom op dit forum.
Klaas heeft gelijk als hij zegt dat H0 half-nul is. Schaal nul was een schaal die al eerder bestond, H0 is daarvan afgeleid.
Je kan dit muggenziften noemen, en voor een nieuwkomer kan het inderdaad zo overkomen. Het is echter wel correct.
Peter wou, denk ik, om even goede redenen, het antwoord eenvoudig houden.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Peter

Wou het inderdaad eenvoudig houden. Voor een aantal mensen is er ook geen verschil tussen een 0 (nul) en een O ooo!
Maar blijkbaar mogen de laatste tijd hier op het forum geen eenvoudige dingen meer gezegd worden, zonder dat je er direkt kommentaar op krijgt. Jongens : HET IS EEN HOBBY !! geen levensnoodzaak.
Met vriendelijke groeten
Peter

Klaas Zondervan

Ik wilde alleen maar voorkomen dat er weer een nieuwkomer is die het verkeerd aanleert.
Er zijn al te veel mensen die het verkeerd uitspreken.

Enne... Gerolf, je maakt dezelfde typefout [8D]

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Klaas ZondervanEnne... Gerolf, je maakt dezelfde typefout [8D]
Is gecorrigeerd [:I]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janjozef

Mannekes H0 of HO wat maakt het uit. Er is niemand die "half nul" zgt maar iedereen zegt "HO" dus dit is drukte voor niets.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door janjozef

Er is niemand die "half nul" zgt maar iedereen zegt "HO"

Als dat zo is, dan zegt "iedereen" het fout.
Ik verbaas me er steeds weer over dat er zoveel tegenwind ontstaat als je iemand probeert te corrigeren. [V]

janjozef

Wel klaas jouw naam laat veronderstellen dat je nederlander bent (al dwaal jij hier ook al een tijd rond), dus ik zal eens iets uitleggen over vlaanderen. In vlaanderen zijn een hoop dialekten, een limburger of antwerpenaar verstaat geen westvlaams idemdito voor een bruggeling en limburgs, bepaalde woorden en uitdrukkingen verschillen al van hier tot het volgende dorp, stop dan met zeveren over "H0" of "HO". Het is half nul dat is juist maar velen zeggen "HO" (hash oo)

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

INFO

Hele korte lontjes, het lijkt erop dat ze steeds korter worden, niet alleen hier, maar overal, dus ook in het dagelijkse leven.

Maar Klaas heeft gewoon gelijk het is Half Nul.

HO roep je tegen een paard als het moet stoppen.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

bartie

Deze topic krijgt van mij de bijtitel:
'Hoe jaag ik het snelst nieuwe leden weg!'


Is dit nu echt nodig op een eenvoudige vraag?

Bart.

DelticPower

Ho Ho INFO, niet alleen tegen een paard. De kerstman is er mee begonnen, tegen mens en rendier....Ho Ho.[:D][:D][:D]
Groeten van Jan