Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

digitaal zonder PC

Gestart door marimon, 22 december 2004, 14:04:51 PM

marimon

Ik ben de trotse bezitter van een digitaal startset van Roco. Maar met 'wat of hoe' kan ik nu verder digitaal uitbreiden zonder gebruik van PC. Ik denk bv aan het wisselbedrijf en eventueel daaraan gekoppeld de seinen. Mijn bedoeling moet worden : belgisch, veel rangeermogelijkheden, een hoofdbaan, een kopstation. Het plan heeft mij ongeveer twee jaar zoet gehouden met resultaat dat de ruwbouw (het sporen leggen) bijna af is. Ik heb al zoveel info gelezen op allerlei forums, maar nergens (vergeef mij als ik fout ben) ben ik er veel wijzer op geworden. Bijna iedereen springt direct op een PC met een Koploper of ander besturingssysteem erbij. Of is er inderdaad geen ander mogelijkheid om digitaal te rijden?
Is dit beginnerswanhoop? Nochtans blijf ik positief denken.
Op dit forum zal er wel iemand zitten die mij kan helpen, hoop ik, om uit deze inpasse te geraken.

Groeten,
Marc
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

Peter

Hallo Marc,

Een mogelijkheid is dat je een Intellibox aanschaft van Uhlenbrock. Hierop kan je ook wissels en signalen bedienen. Een latere stap zou dan de Switch box van hetzelfde merk. Deze dient enkel en alleen voor alles wat je wil schakelen. Ik zeg niet dat dit het enige systeem is, maar wel een met veel mogelijkheden bv. DCC en Motorola door elkaar.
Persoonlijk geef ik de voorkeur aan digitaal rijden en analoog schakelen. Van een via een PC mijn baan te besturen wil ik niets weten. Dan kan ik net zo goed een computer spelletje spelen.
Peter
Met vriendelijke groeten
Peter

n/a

citaat:
Geplaatst door Peter
Van een via een PC mijn baan te besturen wil ik niets weten. Dan kan ik net zo goed een computer spelletje spelen.

Wel een beetje kort door de bocht hoor, al eens gedacht aan een mengvorm? Bijvoorbeeld een hoofdlijn welke volledig automatisch loopt, eventueel nog een zijlijntje daarbij (allemaal aangestuurd met Koploper) en jij dan daar lekker tussendoor rangeren met je IB. Zoiets geeft als geheel een leuk levendig gebeuren.
Met PC betekent dus echt niet dat je er alleen nog maar naar mag kijken. Voor de meeste is het meer een verrijking van de hobby. Keuze is natuurlijk puur persoonljk verder.

Peter

Hallo Funky,
Zoals je zegt, ieder op zijn manier. Het ene is daarom niet beter als het andere. En aangezien smaken verschillen.... Wat ik zei, geniet de voorkeur voor mijn baan.
Peter  [;)]
Met vriendelijke groeten
Peter

marimon

Zoals je komt te zeggen Peter, ieder zijn meug. Ik zit godsgansedag voor een of meerdere PC-schermen dat ik voor de hobby er niet terug wil voorzitten. Funky heeft dus ook gelijk : keuze is puur persoonlijk. Ik wil dus ook opteren voor digitaal rijden en analoog schakelen. Moet ik mij hierbij voorstellen dat wanneer er een sein op rood of groen geschakeld wordt(analoog), de trein automatisch zal stoppen of vertrekken v??r dit sein? Of is dit te eenvoudig voorgesteld? Heb ik iets aan een pendelmodule voor het kopstation of kan ik dit niet gebruiken gezien de analoge bediening? Of is dit beter te gebruiken op de hoofdlijn?
Sorry voor deze vragen, het zijn er veel in ??n keer. Maar ik kan het niet laten.
Marc
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

tonycabus

Hallo!
Als je het zonder PC wil doen moet je de serie "KISS" in het oog houden die in MSM gaat verschijnen. Van naald tot draad wordt daarin beschreven hoe je een bedieningspaneel kan bouwen voor je volledige baan, digitaal rijden en een volledig overzicht hebben over wissel- en seinstanden van je baan, en de bezetting van de secties. Net als in het echt dus. Maar wel binnen bereik van diegenen die mistens ??n rechterhand hebben, en ??n hoofd.
De auteur van die serie heeft alvast een rubriek op dit forum laten reserveren om bouwers en belangstellenden online bij te staan.

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

karthuizer

Kan het niet zijn dat je met de mobile control van ESU ook wissels kunt verzetten?
Om met treinen te rijden is dit echt de maks. Op de 2e modelspoorexpo in Mechelen heb ik daar een heel weekend mee gereden en da was vreed gemakkelijk, zo zonder draad!

..:: the future belongs to those who believe in the beauty of their dreams ::..

rgp

Dag,

Bij ons in de club zijn we zo bijna 15 jaar geleden overgeschakeld van het analoge bloksysteem van FEBELRAIL naar digitaal rijden op de modulebaan.  Eerst in ZIMO-verfahren, daarna ZIMO DCC.
De bijkomende functes van decoders werden in het algemeen positief onthaald; het rijden zelf zeker; je kon hier duidelijk meer dan met analoog.
Het sturen van wissels en seinen echter heeft, op ??n uitzondering, nooit de overgang gemaakt.  Een wisselstraat (van 2 naar 11 sporen) die je digitaal stuurt (STP) geeft niets noemenswaardig meer dan een traditioneel bord.  Al de andere borden van de stations zijn gewoon analoog gebleven.
We denken er ook aan om ofwel een nieuwe clubbaan te bouwen of de bestaande grondig te herstellen: in beide gevallen zal er digitaal gereden worden en dito bloksysteem, maar wisselstraten en seinen zouden analoog blijven.

Roland

Pol De Bard

rgp,
wat je daar vertelt is de naakte waarheid. Wissels digitaal sturen (dat kan met een "mobile control" ook) is "a pain in the a.."!
Daarom is een analoog bedieningspaneel veel gebruiksvriendelijker. Daar komt een beetje elektronika bij kijken maar geen dure toestanden. Zoiets werd echter nooit in Modelspoormagazine beschreven en daarom alleen al interessant. En wie niet het hele systeem wil kan delen gebruiken naar eigen goesting. Ook dat wordt beschreven. En nogmaals: online support! Dat is een primeur voor MSM, denk ik.

Kiss

Keep It Super Simple