Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Peter stelt zich voor

Gestart door pedro, 09 april 2015, 08:43:25 AM

pedro

Hallo allemaal,

Ik ben dus Peter, 42 jaar oud of jong, hoe je het bekijkt, en woonachtig in Schoten (Antwerpen).
Mijn eerste ervaring met modelspoor dateert al van ergens in de jaren '70 toen ik mijn eerste treintje kreeg voor mijn sint. Dit was een starter setje van Fleischmann (Anna). Nadien is dit setje wat uitgebreid met wat extra sporen en wissels en heeft mijn vader toen alles gemonteerd om een opklapbare plaat. Met wat ouder te worden is alles naar de zolder verhuisd en een nieuwe grotere treintafel werd in elkaar gezet. Ook dit stelde niet veel voor gezien ik niet echt ambitie had naar ideeën toe, dus veel meer dan een vlakke plaat met wat wissels en huisjes is er nooit gekomen. Toen ik ongeveer 20 jaar was, heb ik besloten om alles te verkopen. De interesses lagen grotendeels ergens anders: uitgaan, vriendinnen, auto,s, enfin, de meesten kennen dit fenomeen wel waarschijnlijk.
Ongeveer twee jaar geleden heb ik hier thuis een volledige zolderrenovatie gedaan met: een volledig nieuwe dak, dakisolatie, nieuwe binnenmuren enz. enz.  en eigenlijk is het sinds toen stilaan beginnen kriebelen, mede gezien omdat mijn overbuur (en ex schoonvader) mee kwam helpen en ook met deze hobby bezig is.  Een paar weken geleden ben ik toch eens beginnen surfen op het internet en zodoende toch de knoop doorgehakt.

Het idee dat er nu is, zal een HO treinbaan worden (in modules!) rondom de muren van de grootste zolderkamer ( 5m op 4 m), zal gedeeltelijk bestaan uit niveau,s en zal berust zijn op "stad" en "industrie". Berglandschappen staan weinig tot niet op het plan.
De stationsbuurt zal 2.9 m op 1.2m worden en de industrie zal 1.0 m op 2.2 m worden. Het "doorrij" gedeelte zal de lengte van 5m op 0.8m hebben. Huizen zullen merendeel Faller "stadt" worden en industrie een mix van Faller, Kibri en Vollmer. Desondanks ik voor deze fabrikanten kies, is het toch de bedoeling het geheel een Belgische toets te geven of trachten te creëren. 
Voor de treinen op zich, ga ik resoluut kiezen voor Märklin én tijdperk 2 en 3 , dus enkel stoommachines.
De kamer rondom wil ook zeggen dat ik een oplossing zal moeten vinden voor het deurgat. Elke keer onder de baan door gaan wriemelen om de kamer binnen te kunnen vind ik maar niks dus ik had gedacht aan een opklap- wegneembaar deel of brug, we zien wel. Ik vind hier op het forum vast wel een oplossing voor.

Vol ambitieuze plannen, genoeg ruimte, iets te weinig tijd en eigenlijk helemaal geen startbudget gezien we nog midden in de verbouwingen en renovatie zitten van de rest van het huis, dewelke ook handenvol geld opslorpen. Enkele kleine aankopen zijn reeds gebeurd en beetje bij beetje zal de rest ook wel komen. Voordeel dat niet alles meteen kan is, zo kan ik op gemak mijn ontdekkingsreis blijven verderzetten en ideeën blijven opdoen. Beter alles wat trager dan te snel en minder naar mijn zin.


Groeten Peter

jb

Welkom op het forum Peter  :)

mark7758

Welkom en geniet van al het moois op het forum.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Gerolf

Welkom op ons forum, Peter - en veel plezier met je project  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

pedro

Bedankt voor de verwelkoming. Ondertussen al veel leuke zaken ontdekt op het forum zoals Belgische huisjes :P

Metpetergaathetbeter

Pedro, waar heb ik dat  nog gehoord, alvast welkom en hier eveneens een leuke tijd toegewenst ! ;)
groeten van die andere Peter ;)

doomslu

Welkom Peter, op dit fantastische forum en in deze unieke hobby.
Ik ben erg blij dat het iets Belgisch wordt.
Nu je nog aan de start staat zou ik evenwel willen suggereren om eens goed na te denken over de keuzes die je maakt wat betreft 'merken', alvorens naar de winkel te hollen.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Michael

Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Steam.N

Welkom op ons forum, Peter !
Grootse plannen: tof.
We kijken uit naar je vorderingen  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

pedro

Bedankt voor de hartelijke verwelkoming ! En ja, Metpetergaathetbeter, jij komt me ook heel bekend voor ;-) :-X
@doomslu: daar heb je gelijk in, ondertussen hier al gemerkt dat er zeer interessante Belgisch materiaal bestaat ;-)
@steam: ik ga jullie zeker en vast op de hoogte houden betreffende vorderingen al zal het wel heel traag zijn gezien de resterende verbouwing (en kosten). Trouwens, proficiat met uw  project "Tunhout". Waanzinnig knap gedaan!!!

Bolje

Welkom Peter.
Weer een 3-railer bij  ;)
Vele groeten,
Ronald

tsjoektsjoek

ook welkom Peter op dit leerzame, interessante en gezellige forum en ik ben ook benieuwd naar de ideen voor die deuropening, ik zit met hetzelfde "probleem". ik heb ook 3rail (K) en ik heb een keer een afneembare brug gemonteerd maar je zit toch met die verbinding en het gaat
toch altijd kriebelen om je modelbaan weer een stukje te verlengen.
de sport verloedert
modelspoor verbroedert