Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

voorde dok railmagazine

Gestart door sdz1976, 06 april 2015, 19:47:00 PM

sdz1976

Dankuwel heren,

Deze komen recht uit de juwelen collectie van pipo,s , gaatje en lampje erin en klaar is Sam.

Gisterenavond nog wat voortgedaan, Wouter aan details lijmen en wat weatheren en ikke aan de dakgoot en balken van het droogdok.

20170604_232749 by Samuel De Zutter, on Flickr

20170604_232740 by Samuel De Zutter, on Flickr


20170604_234620 by Samuel De Zutter, on Flickr


20170604_234651 by Samuel De Zutter, on Flickr










Grtz,


Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

apenkop

Wordt wel een heel mooi geheel zo  8). Ga je die "hoekjes" waar de balken tegen rusten nog een kleurtje geven, of laat je die zo zitten?
Modelbouwen doe je met vallen en opstaan daarom ik ga door tot ik sta en opval

SuSke

Mooie vorderingen Sam maar:
voor mij zitten de gordingen op de foute plaats, mis ik de kepers en de bevestigingslatten voor de golfplaten.

De gordingen moeten op de knoop zitten waar de schoren in het spant tegen de bovenbalk komen. Ik zou daar ook een I -profiel voor nemen.
Daarop komen dan dwars dan de kepers, en die kunnen in hout zijn.
De latten voor de bevestiging van de golfplaten komen daar dan op, en je hebt er normaal minstens 3 per plaat. Een golfplaat wordt ook altijd in het midden vastgemaakt.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

sdz1976

Dankuwel mannen,

Die platen worden nog om de rij geverft.


Ik weet het Suske, en heb de kepers en latten ook liggen, maar dan zouden we te hoog uitkomen.
Oorspronkelijk was het plan om de balken tussen de spanten te zetten, maar dat zou nooit voldoende stevigheid gegeven hebben op het uiteinde (voorkant) .

Maar door de gordingen op de spanten te zetten komen we nu te hoog voor kepers en latten.

Mocht je een doenbare oplossing hebben hoor ik het graag.

Dacht al dat ik je bouwkundige hart ging laten bloeden, maar zie niet direct de oplossing.
Er liggen echter nog geen platen op, dus er kan nog veel.


Grtz,

Samuel.

www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

SuSke

Sam, waarschijnlijk denk je dat je de verbinding van de gording in het dakspant niet in orde krijgt. Maar beide zijn uit Styreen dus perfect te lijmen.
Als je dan de volledige dakconstructie maakt, wordt de uitkraging aan de voorkant vanzelf sterk genoeg. de steunlatten gaan dan over het spant lopen om de kop steun te geven. Verder krijg je door het samenwerken van de gordingen, kepers en steunlatten vanzelf een sterk geheel. En als je de golfplaten er dan ook nog eens op vastlijmt... Volgens mij geen enkel probleem.
Je moet het alleen maar tijdens het drogen lang genoeg ondersteunen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

sdz1976

Bekijk het deze week, of dat doenbaar is Suske,

intussen een klein projectje gedaan, een vrachtwagentje beetje opnieuw geschilderd en gepimpelmeest.


20170605_214649 by Samuel De Zutter, on Flickr


20170606_163959 by Samuel De Zutter, on Flickr



20170606_151159 by Samuel De Zutter, on Flickr


20170606_151150 by Samuel De Zutter, on Flickr


20170606_151142 by Samuel De Zutter, on Flickr



20170606_151138 by Samuel De Zutter, on Flickr





Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

mahtoska1

Citeerintussen een klein projectje gedaan, een vrachtwagentje beetje opnieuw geschilderd en gepimpelmeest.

Jij kan goed pimpelmezen. Prachtig!

sdz1976

#247
Dankuwel Pieter,

Intussen nog een man overschildert ,

wat wissels beginnen uitwerken en inwerken kraanrails met keien,

en de dakconstructie verandert, op aanraden van Suske.


20170609_220614 by Samuel De Zutter, on Flickr


20170609_220904 by Samuel De Zutter, on Flickr


20170610_212845 by Samuel De Zutter, on Flickr


20170611_185246 by Samuel De Zutter, on Flickr



20170611_185302 by Samuel De Zutter, on Flickr


IMG_20170611_163302 by Samuel De Zutter, on Flickr


20170610_212832 by Samuel De Zutter, on Flickr





20170610_212821 by Samuel De Zutter, on Flickr


IMG_20170611_171622 by Samuel De Zutter, on Flickr









Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

SuSke

Dank u Sam om aan mijn bouwkundig hart te willen denken  ;)
Het ziet er in ieder geval alweer een stukje beter uit.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Pierre

Mooi ...mooi .. ik blijf me verbazen. :)
Groet Pierre.


evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

RD25

excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

sdz1976

Dankuwel voor de veren heren.

Graag gedaan Suske  :D

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

wouterdt

#253
Hello

Gisteren is het eerste deel van de dakbedekking erop gegaan, een tijdrovend werkje  8)

IMG_20170617_225834 by Wouter, on Flickr

Het zijn ijzeren golfplaten met wat troep op.
Ik schrijf het hier even op voor ik zelf vergeet  ;D
Stap 1
Men neemt doorzichte platen van slaters (dacht ik  :-\)
Stap 2
Men verft deze gedurende veel te lange tijd met olieverf
Stap 3
Men constateert dat dit totaal niet dekt  :o, al dat werk voor niks!
Stap 4
Men spuit alles in de metalic grijze Mercedez Benz SLC verf (lekker duur en speciaal gemaakt, geen enkele modelbouwer kan zonder) en vernist
Stap 5
GODVER, De Mercedez verf eet de humbrol verf een beetje op  >:(,
Dat is wel wat leuk effect!
Daar komen we goed mee weg, vernissen
Stap 6
Wachten het droog is, LASTIG....
Stap 7
Oiled earth washing wordt gestippeld (gewoon verven werd niet goed bevonden door mijn collega/dictator  :o ) en vernist
Stap 8
Weer het moeilijkste van allemaal wachten tot het droog is
Stap 9
een halve ovaal olie verf (sienna gebrand) aanbrengen en laten uitlopen met thinner voor de 1e helft van het paneel
Stap 10
drogen :(
stap 11
andere helft
Stap 12
beetje poederen met pan pastels sienna gebrand
Stap 13
Kijken en hopen dat het goed is.

En heel dit circus moet herhaald worden voor de andere helft  ;D

IMG_20170617_210602 by Wouter, on Flickr

IMG_20170617_213447 by Wouter, on Flickr

IMG_20170617_215053 by Wouter, on Flickr

apenkop

Hele procedure maar het resultaat mag er dan ook zijn  :P heel mooi getroffen
Modelbouwen doe je met vallen en opstaan daarom ik ga door tot ik sta en opval