Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Geladen Hbbins van de SJ

Gestart door Stedahult, 06 april 2015, 14:54:01 PM

Stedahult

Aangezien ik nogal wat gesloten wagens heb van Habins tot Hbbins
en wat daartussen en voorbij reikt in bezit heb.
Leek het mij ook wel wat om er één open te zagen en te laden met
kisten, ofwel we gaan verladen op de module.

Het slachtoffer is een 46456 van Roco met het nummer 249 9 334-9
natuurlijk van de SJ.



De wagon is vrij simpel te openen. Je wipt voorzichtig de blauwe strip
bovenop de wagon eraf en met een klein pennetje druk je
in het midden van de wagen onderin het gat twee pootjes voorzichtig naar beneden.
Daarna neem je een mini schroevendraaier en die murw je langs de kopsekant
naar binnen. Aan de binnenzijde van het kopschot zit halverwege een nokje.
Aan de kap zit een lip van een cm of 2 die daar achter blijft hangen.
Als je er één los hebt gemaakt kun je door zachtjes trekken de kap eenvoudig
tussen de kopschotten wegtrekken.



Dan kun je beginnen.
Bepaal even welke kant je gaat zagen. Doordat je een gladde vloer nodig
hebt, moet er aan een kant het koppelingsmechaniek uit.
Dat wijst zichzelf. Het gewicht gaat de verzamelbak in. Aangezien de wagon
op de module toch vastgezet word is deze overbodig.
Dan is het een kwestie van op de naad zagen met je Dremel. Als je op de naad tussen de
deuren gezaagd hebt, houd er dan erg in dat je bovenop net uit het midden zaagt naar de
deur toe. Anders kom je later in de knoei met het pas maken van de deur.
Aan de binnenzijde van de kap zitten aan beide zijden twee spanten.
Deze moeten eruit. De koker waar de bevestiging voor de kap in zit (lees even
terug naar het losmaken via de bovenzijde) die gaat voor de helft eruit.
Die is later toch niet meer te zien. Het voorlopig resultaat.





Even een uurtje de Dremel en vijl gehanteerd.
Vrije vertaling: Vloer en kopschot zijn glad!
De wielstoel is aan het onderstel vastgelijmd en er is een nieuw
vloertje van abs 0,5 mm aangebracht over de opening van de
nem schachthouder. Het plaatje meet 30,8 x 85mm.



Daarna heb ik even (met behulp van de wijsvinger van de mrs) het wandje
afgetekend voor in de wagon. Dit omdat het weinig zin heeft de
gehele wagon te vullen met kisten. En daarbij, zoveel heb ik er niet
in voorraad. Het plaatje meet 30,8 x de vorm van de wagon - de
dikte van het abs. Het plaatje is ook abs, maar dan van 2mm dik.



Als je dan de kap weer samenvoegt met het onderstel krijg je dit.



Dan de naad afwerken en beginnen met de spanten op de deur
waar je tegenaan kijkt........ jippie......
Hoe dat eruit moet zien, is te zien op de volgende foto.
Gemaakt in Älmhult augustus 2010. De Hbbins is van de PKP.



Ik geloof dat het wel aardig gelukt is, al zie je
er straks verrekte weinig meer van.
Het hoort erin, dus maken dan!





Daarna de Hbbins aan de binnenzijde wat kleur gegeven.
De foto van het voorbeeld gaf blauw aan, maar die Hbbins was deze
kleur ook aan de buitenzijde. Of deze nu alu kleurig dient te zijn,
daarvan heb ik geen idee. Al vind ik dat ook niet echt interessant om
te weten. Ben tevreden met het eindresultaat, dat telt!

De kleuren die gebruikt zijn, komen alle van Humbrol.

Donkergrijs mat 67 daklijst (binnen) - middenstijl
Grijs satin 167       vloer, kop- en tussenschot
Aluminium met 11   binnenzijde deur



Dan de lading..

De kisten komen uit een setje van Kibri, net als de pallets
die onder de kleine kisten zitten. De grote pallets zijn ook van Kibri,
maar dan in schaal N. De mrs. was zo vriendelijk deze te doneren.
De kisten zijn geschilderd in Revell mat 89, de pallets ook maar dan iets lichter
gemengd met een vleugje wit. De verstevegingshoeken van de kisten
zijn met Humbrol met 11 gedaan. Daarna zijn ze verfraaid met een
oud decal setje waarvan ik geen idee meer heb uit welke
bouwdoos het komt.
De palletwagen is ook van Kibri, daar moet nog een mannetje
bijgezet worden. Die zich dan het schuim op de rug kan
werken om de kisten naar voren te halen. Dit omdat de lepels van
de nog aan te schaffen heftruck te kort zijn.



Links de kisten in mat 89, de andere kisten zijn al voorzien
van de verstevegingshoeken.

En dan de kisten uitlijnen, en na goedkeuring vastlijmen.





En dan is het geheel gereed.

Mvh. Steef

Pascal Michiels


loebaske

geweldig-knap & super mooi gedaan, dat is iets dat ik moet onthouden die handleiding, het voordeel is dat ik die niet uit elkaar moet halen omdat ik deze en andere wagons heb kunnen kopen in vrak, Roco heeft dat ooit op de markt gebracht maar niemand kocht deze...aja men moet die zelf assembleren, dat was iets voor mij en toch een 5 a 9€ goedkoper  ;) ;)

evan

Knap gedaan Steef.

Die binnenkant van profielen voorzien maakt het completer,  goed gezien
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Metpetergaathetbeter

je ziet Steef je nietmetalleke wordt hier naar waarde geschat ! ;D ;)

ERVIN

Ja dat is inderdaad knap gedaan , ook de kleur binnenin de wagon is erg realistisch.

modelspoorder

toch weer iets wat op een hekwerk lijkt in een wagon gerommeld, je ken het niet laten he?? ;D ;D
mitropamannetje

OlivierV

Erg knap Steef!

Enkel had ik de nepwand binnenin nog ietsje meer naar rechts verplaatst.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

ronny-vdv

Mvg,

ronny-vdv

Stedahult

Van dat wandje zie je niets meer Olivier.
Mvh. Steef

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

centauri167

Mooi gedaan, al lijkt het me niet meer een wagon om mee rond te rijden, eerder eentje om aan een laadkoer te plaatsen.