Groepsaankoop Printjes "alles-etende-Led"

Gestart door Gerolf, 25 maart 2015, 12:05:37 PM

loebaske

#180
Nieje, die was uitverkocht  ;) ;) ;)
en ook optioneel!!!

Altijd de kleine lettertjes lezen  ;)

dani

Ook hier de enveloppe in de bus... Waarvoor dank.
Nu nog een verrekijker halen en we gaan er voor
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

gardevil

Citaat van: loebaske op 17 april 2015, 18:49:22 PM
......
Altijd de kleine lettertjes lezen  ;)

Daar heb ik die bril voor nodig  >:(
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

Gerolf

Net terug uit Dortmund ...

De pakketjes zijn blijkbaar aangekomen. Goed zo !

Toch nog even mijn waarschuwing van vorige pagina herhalen: De LM317 staat op het meegeleverde handleidingetje fout georiënteerd - kijk naar deze foto en je ziet hoe hij wél moet staan :

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

jakke

OK Gerolf, boodschap begrepen.
Dank voor de herhaalde waarschuwing.
Wisselstromer via computer ,met belangstelling voor Belgische modellen

bellejt


Huugooke

voor het soldeerflux:
wel goed afkuisen achteraf!

dani

ach, wat....  fluc gel.. allemaal kosten voor niks :-)

Hier het resultaat van mijn eerste gesoldeerde printje.

Ik hed eigenlijk nog maar zelden of bijna nooit met SMD componenten gewerkt.


Mijn werkwijze :   op 1 baantje een klein drup soldeer doen, dat warm houden even dan met pincet het componentje er in duwen.  Zorgen dat het (de) andere soldeerpuntje(s) op zijn (hun) correcte plaats liggen.    De soldeerverbinding enkele sekonden late afkoelen en dan de andere kant gewoon solderen.

Klaar !

Het is gewoon van de eerste keer gelukt.    En de regeling werkt ook prima.   THANKS GEROLF !!!

De foto's :

1:  het opgebouwde printeje met een 3mm helderwitte LED
2:  minimale lichtsterkte
3: maximale lichtsterkte








Het werkt gewoon zoal het hoort, prima !   Om de foto's te nemen had ik het printje even aangesloten op de spoor-spanning, dus gewoon op de digitale uitgang van het hoofdspoor van de z21 centrale.

De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dani

daar had ik geen sekonde aan getwijfeld :-)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Huugooke

Citaat van: dani op 19 april 2015, 17:21:53 PM
ach, wat....  fluc gel.. allemaal kosten voor niks :-)

Hier het resultaat van mijn eerste gesoldeerde printje.

Ik hed eigenlijk nog maar zelden of bijna nooit met SMD componenten gewerkt.


Mijn werkwijze :   op 1 baantje een klein drup soldeer doen, dat warm houden even dan met pincet het componentje er in duwen.  Zorgen dat het (de) andere soldeerpuntje(s) op zijn (hun) correcte plaats liggen.    De soldeerverbinding enkele sekonden late afkoelen en dan de andere kant gewoon solderen.

Zo heb ik ooit duizenden "pootjes" gesoldeerd (Edits, weet je wel), en dat lukt prima met dit soort printjes. Voor een IC met 128 pootjes is dat iets gevaarlijker, dat lukt dan wel met een print die van een coating is voorzien waar alleen de eilandjes bloot liggen.
Met de flux gaat het dan beter omdat die als het ware het soldeer naar de juiste plaats leidt.
Maar zoals gezegd: achteraf goed afkuisen!
"Mijn" methode lijkt hier op, maar je hoeft de soldeer niet warm te houden.
Voor elk onderdeel één aansluitpunt "vertinnen"; dan zoals je zegt de component op zijn plaats leggen, vasthouden en de tin terug opwarmen tot hij vloeit. Dan de andere aansluitingen.
Voor de echte priegelaars: component eerst vastplakken!

bellejt

als je flux gebruikt achteraf in het bad stoppen tesamen met uw madam :).Dan is alles mooi schoon  :o

dani

Citaat van: Huugooke op 20 april 2015, 11:47:30 AM
Voor elk onderdeel één aansluitpunt "vertinnen"; dan zoals je zegt de component op zijn plaats leggen, vasthouden en de tin terug opwarmen tot hij vloeit. Dan de andere aansluitingen.
Dat had ik ook eerst gedacht, maar dan merkte ik op dat het "sneller" is om het drup je tin op de printbaan te hebben.  Het vloeien van de printbaan naar de component gaat een stuk sneller dan omgekeerd omdat je minder moet opwarmen aan het aansluitpuntje van de component dan als je het printbaantje moet opwarmen.  Dus minder hitte naar je component en minder risico op "opsmoren".

Niet dat het zo heel veel scheelt maar toch ....


En dat plakken dat is ook een optie, ja...  vooral voor componentjes met veel pootjes, omdat je die anders moeilijk allemaal op hun plek krijgt
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

philippe_007

Citaat van: bellejt op 20 april 2015, 11:51:25 AM
als je flux gebruikt achteraf in het bad stoppen tesamen met uw madam :).Dan is alles mooi schoon  :o

Mag ik mijn printjes dan bij uw madam in het bad komen leggen ?

bellejt

gaat niet want heb geen madam.Lustige genietende wijndrinkende vrijgezel.