Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Groepsaankoop Printjes "alles-etende-Led"

Gestart door Gerolf, 25 maart 2015, 12:05:37 PM

loebaske


Geert

Citaat van: loebaske op 27 maart 2015, 14:31:04 PM
Is dat niet wat snel Geert??

Ik kan het ook uitrekenen.

Startspanning over condensator = 10V
ULED= 1,8V; en U LM317 = 1.25V Samen =3V
de condensator kan zich maar ontladen van 10V tot 3V dan gaat de LED uit = 7V verschil.

Dit stoppen we in een formule:

t = (U x C) / I    = (7V x 0.00047F) / 0.01A = 0.329s  klopt wat je ziet.  ;)

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

viking

Gerolf,

op hoeveel € kom het voor een print (22 stuks ?) met de nodige componenten.

Ik zou ze zelf willen bestukken , vermoed dat dat ook voor een amateur in elektronoca ook wel doenbaar moet zijn?  ;D

Ik zou wel een detail foto willen om te volgen wat waar juist geplaatst moet worden of eentje als model bij het pakket lijkt mij anders ook goed.

kan er iemand eens juist op een rijtje zetten waarvoor ze allemaal ingezet kunnen worden.
Ben een beetje de pedalen kwijt in het topic met het vakjargon van de experten ;D.

Alvast bedank collega`s

Ik woon in 1500 Halle

Grts

Johan







bellejt

als je nou een condesator van 100 ùF en een weerstand van 100 ohm zet vlak na de brug dan zal de led volgens mij wel heel wat langer branden.

loebaske

Zal het eens kort uitleggen (staat  trouwens in gans de topic)
Bedoeling is om op een digitale (ook analoog) konstante verlichting te hebben zonder decoder, uiteraard ook bruikbaar voor om het even welk licht (hangaar-huizen enz enz) en zo klein mogelijk printje.
Denk dat print + componenten (voor 22 stuks) op +/- 17.5€ komt + verzending.

Detail foto is er nog niet, maar lijkt een beetje op hetgeen Hugo hier al een link heeft gezet.

Hopelijk ben je wat uit je lijden verlost...

Gerolf

"Boekhouding" aangepast:
19 printjes tot nu toe - goed dat ik er 30 besteld had  ::)

Als er mensen de componenten niet nodig hebben - graag meedelen.
Volgens mijn lijstje is dat reeves, Olivier77, SuSke en philippe007 ...

Eerste bestellingen bij Conrad zijn ook geplaatst
Geschatte voorraad van 200 stuks "van elk" is al op  :)

Citaat van: Geert op 27 maart 2015, 14:27:46 PMeven een testje gedaan met elco 470µF en stroom door LED (via LM317) van 10mA. Na 0,3s was deze al ontladen. Op de foto zie je spanning over condensator die lineair ontlaad. De onderste curve is de spanning over de LED. (1,8V)

Geprobeerd met de Elco rechtstreeks over de led ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Gerolf

Citaat van: viking op 27 maart 2015, 14:50:53 PM
Ik zou ze zelf willen bestukken , vermoed dat dat ook voor een amateur in elektronoca ook wel doenbaar moet zijn?  ;D
Ik zou wel een detail foto willen om te volgen wat waar juist geplaatst moet worden of eentje als model bij het pakket lijkt mij anders ook goed.

Mits een goede bout, vaste hand en extra vloeimiddel (of soldeerpasta) is het zeker haalbaar
Schetsje met de correcte plaatsing van de componenten en de aansluiting volgt nog  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Rangeerduivel

Citaat van: Gerolf op 27 maart 2015, 15:12:31 PM
Mits een goede bout, vaste hand en extra vloeimiddel (of soldeerpasta) is het zeker haalbaar
Schetsje met de correcte plaatsing van de componenten en de aansluiting volgt nog  ;)

Dan moeten wij dat ook kunnen! 8)

;)

viking

Eric,


hartelijk dank om in drie lijnen het topic van 7 bladzijden samen te vatten. ( je weet wel van het bos en die bomen ;D).

Ik ga dan ook voor een print ga (22 printjes ) qua verzending zien we wel wat de opties zijn ik woon ook niet aan het einde van de wereld en een stukje rijden om ze bij een collega af te halen  is voor mij OK.

Grts

Johan

Geert

Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

bellejt

zet je daar 2 X LM317 na elkaar ? Elco vlak na brug zetten is mss beter

Geert

Citaat van: bellejt op 27 maart 2015, 15:56:14 PM
zet je daar 2 X LM317 na elkaar ? Elco vlak na brug zetten is mss beter

Niet goed voor uw digitale voeding. Als 20 of meer elco's van 470µF tergelijkertijd moet opladen. De eerste LM317 beperkt de laadstroom tot 20mA. Je kan dat mooi zien op de volgende foto. De voeding wordt ingeschakeld, de elco laad op met 10mA en de LED brand met 10mA (samen 20mA). Als de elco opgeladen is, dan hebben we enkel nog 10mA om de LED te voeden. Testje gedaan met elco van 2200µF !



Geert

PS: dat lijkt wel een selfie  :)
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Gerolf

#87
Schetsje van de plaatsing:



B = Bruggelijkrichter met markeerstreepje rechts
C = Condensator (zonder polariteit)
LM = Stroomregelaar met markeerstip onderaan rechts en -inkeping onderaan.
     2 pootjes (hoeken bovenaan) worden niet gesoldeerd
     de middelste pootjes onder en boven zijn allemaal "uitgang"
R = Weerstand (zonder polariteit)

De trimmer (dat grote ding rechts) kan je ook langs de onderzijde plaatsen,
gemakkelijk te solderen, maar dan moet je zeker gaatjes boren 

Het is aan te bevelen om te bestukken voor je (volledig) verzaagt - het kleine printje blijft dan beter "hanteerbaar"
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Olivier77

Beste Gerolf,

Ook voor mij alle componenten aub.
En ophalen ergens lukt zeker, ik heb een firmawagen en rij voor mijn werk toch
al zowieso wat rond.

Mvg

Olivier 77
3rail, Krails, Ecos2, Koploper

SuSke

Gerolf, ik neem aan dat je voor mij 2 printjes hebt ingerekend met de componenten, indien niet bij deze dus 2 printjes (44 sets)
We zien elkaar wel op de club voor de overhandiging en betaling en eerste hulp bij verbrande vingers :)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.