Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Snijplotter

Gestart door MARKLINRIJDER, 29 mei 2006, 17:12:38 PM

Havoc

Prachtig inderdaad. Mooi woord trouwens: "luchtkwast".

Je opmerking over kitjes uitbrengen is ook niet slecht. Het is moeilijk om voor ieder goed te doen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

martintje

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Marty, knap man! [:0] [:p]
In mijn job (verpleging) hebben we helaas niet zulke toestellen ter beschikking ...



Ach Gerolf, jij hebt weer een giga voorraad aan gipsverband en injectie spuiten [:D] en van pleisters kan je ook mooie dingen maken hoor...ballast van oude nierstenen .... en vast nog wel wat dingen die bruikbaar zijn.[:o)]
Mvg Marty

doomslu

Amaai Marty. Jij hebt er hier weer enkele serieus jaloers gemaakt (mij incluis). [:p]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Gerolf

citaat:
Geplaatst door martintje
citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Marty, knap man! [:0] [:p]
In mijn job (verpleging) hebben we helaas niet zulke toestellen ter beschikking ...
Ach Gerolf, jij hebt weer een giga voorraad aan gipsverband en injectie spuiten [:D] en van pleisters kan je ook mooie dingen maken hoor...ballast van oude nierstenen .... en vast nog wel wat dingen die bruikbaar zijn.[:o)]
... en mesjes, wegwerphandschoenen, wegwerppincetten, ... maar niks tegen mijn baas zeggen h? [:I]
Die ballast, dat ik daar nog niet opgekomen was [:D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

martintje

maj lips ar sielt[^]
Mvg Marty

n/a

idd, very nice !

Echt toffe idee?n hier in deze thread gasten !

Eigenlijk zou het leuk zijn mocht er een firma bestaan waar je tegen een redelijk tarief je ontwerpen kan gaan laten frezen, printen of etsen.
Het is wel tof om zo zelf van die toestellen te hebben, maar voor de weinige keren dat je als modale bouwer zo iets nodig hebt is de investering wel te groot. Maar gesteld dat een bezitter tegen een redelijke prijs het voor de amateur effe materialiseert wat er in't kopke zit, dan wint iedereen er aan h?.

Zal er nog wel 's van komen zeker (hoop ik)...?

Met de pc valt alleszins al zoveel moois te realiseren wat jaren geleden amper kon, met deze dingen zal het hopelijk dezelfde richting uit gaan.

martintje

citaat:
effe materialiseert ...........Zal er nog wel 's van komen zeker (hoop ik)...?



Weet je hoelang het duurt voor de machine daadwerkelijk kan draaien?
Je zal een werkelijke tekening eerst helemaal moeten tekenen naar een vector bestand, een EPS, AI of een DXF, en daar zal de schoen ook wringen om het realiseerbaar te maken.
Alleen zo?n simpele loods is al een  paar uur tekenwerk, dus een een model als een wagentje zal al een veelvoud van tekenwerk, uitproberen, aanpassen, passend maken ed al gauw in de hele vele uren gaan zitten.
aangezien dat we nog steeds niet van monopoliegeld kunnen leven zou 1 enkel exemplaar toch al een godsvermogen kosten.
Ik neem aan dat jij ook salais voor je arbeid wil hebben en je niet voor liefdadigheid werkt zal het er dus niet snel van komen.
Zelfs al zou je iets in een vector bestand aanleveren, dan nog zit er een paar uur werk is om er een werkbaar bestand van te maken.
Stel een uur loon van ? 40.00 ( wat niet veel is in de grafische industrie) en 5 uur instelwerk en reken er een paar euri?s voor het materiaal afschrijvijng van de machine ed, dan kom je toch al gauw op een ? 250.00 voor 1 model, lijkt me rijkelijk veel.
Ik heb nog 4 opdrachten voor bekende staan, en die wachten al een half jaar op hun model omdat ik het voor noppie doe, maar alleen als de tijd ervoor is, dus akan het nog wel even duren aangezien klanten toch echt voor gaan[:)]

Dus 1 moddeltje laten maken zelfs met een machine is dus niet rendabel, helaas
Mvg Marty

janjozef

Het komt er dus op neer dat als ge zulk een plotter koopt ge ongeveer een maand full-time werken zult nodig hebben voor uw eerst stukje bruikbaar van uw machiene komt. aan een kostprijs waar ge in dewinkel 10 stuks voor kunt kopen.

Jan

Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

martintje

jan als jij maar 40 uur per maand werkt wel [:D]. Het ging om de vraag om dingen te maken op aanvraag. dan is het zo duur.
als je zelf modellen bouwt en je ontwerpt de tekening dan zit daar veel werk in ja, maak je van dat ontwerp 200 modellen, zoals borry, dan wordt het een ander verhaal omdat de opstart kosten worden verdeeld over die 200 modellen, tekenen en uitproberen tot alle onderdelen passen is 98 % van het werk, daarna zet je de masjien aan en loop je weg,
Ik verdien mijn brood met de machine om er borden en tekstborden mee te maken, dat ik er ook moddeletjes mee kan maken is leuk meegenomen, maar als ik nog retaurant houder was geweest had ik nooit nie de mogelijkheid gehad.
Ik denk als je bij Borrey aanklopt en zegt graag 300 dezelfde modellen wil hbben dat ze je heel vriendelijk binnenhalen, maar wil je er 1 zullen ze ook vriendelijk zijn, maar ook vriendelijk nee zeggen.

Gebruik je de machine puur om modellen mee te maken zal je inderdaad een serie produktie moeten hebben om er lekker van te kunnen eten.
Kijk maar naar maquette bouw, om daar een model van een flink huis of gebouw te maken zit je ook al gauw boven de ? 2000 om iets te laten maken, en die doen het met dezelde machines en technieken en materialen
Mvg Marty

Havoc

citaat:
Eigenlijk zou het leuk zijn mocht er een firma bestaan waar je tegen een redelijk tarief je ontwerpen kan gaan laten frezen, printen of etsen.


Daar is inderdaad nood aan. Er zijn er zo, maar ik ken er enkel in de US. Zie verder...

citaat:
Weet je hoelang het duurt voor de machine daadwerkelijk kan draaien?
Je zal een werkelijke tekening eerst helemaal moeten tekenen naar een vector bestand, een EPS, AI of een DXF, en daar zal de schoen ook wringen om het realiseerbaar te maken...Zelfs al zou je iets in een vector bestand aanleveren, dan nog zit er een paar uur werk is om er een werkbaar bestand van te maken.


Wel, er zijn genoeg programaatjes voor dxf zelf te maken etc. Dat is natuurlijk ook wel een vereiste: je moet zelf ook nog iets doen. Het is niet genoeg om te zeggen "ik wil 1 model van wagon xyz" en daarmee gedaan. (tenzij je natuurlijk diepe zakken hebt)

Om een voorbeeld te geven, toen ik bij een vorige werkgever geregeld gebruik maakte van de diensten van Materialise (minstens 1x/week) dan leverden we direct de nodige .stl files aan. Zodoende hadden ze weinig werk en was de prijs minder. Als je dat moest laten doen, dan betaalde je meer. Iets gelijk zou mogelijk zijn. We zijn daar later heel creatief in geworden.

Kijks eens hoe ze dat hier doen: http://www.emachineshop.com/index.html
Je tekent zelf wat je wil in een programa dat je kan downloaden, krijgt automatisch een offerte en kan stukken laten maken.

citaat:
Ik denk als je bij Borrey aanklopt en zegt graag 300 dezelfde modellen wil hbben dat ze je heel vriendelijk binnenhalen, maar wil je er 1 zullen ze ook vriendelijk zijn, maar ook vriendelijk nee zeggen.


Ik denk dat als je eerst met hen afspreekt wat je aanlevert, dat het zelfs voor 1 stuk kan. Dan doe jij die 98%, maar neem je ook de verantwoordelijkheid als er iets misloopt dat het jouw probleem is! Als ze me daar zeggen dat als ze een 3D formaat willen met ... als beperkingen, en ik lever dat dan is voor hun het werk beperkt tot de machine instellen. Als er dan iets niet klopt met mijn tekening en de boel past niet: mijn fout waar ik de rekening voor betaal. Fair genoeg. Misschien kan je wel tot de overeenkomst komen dat je een volledig model uitwerkt, en dat dan daarna aan hun overdraagt (als het aan hun eisen voldoet) bvb.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

martintje

Dat is inderdaad een Optie als je het zo stelt, maar dan moet de aangever wel wat verstand van zaken hebben. dan moet de aangever ook weten waar andere lijnen moeten komen die niet noodzakelijk zijn voor het model maar wel voor de voortgang van de machine bv, of als het om een plot gaat niet de lijn een dikte geeft, maar de lijndikte in 2 lijnen tekent.......heuuh snap u het nog??.....zijn maar een paar voorbeelden, een tekening moet toch gecontroleerd worden of het plotgeschikt is.
Maar in goed overleg is altijd alles mogelijk natuurlijk, materiaal kosten zijn minimaal eigenlijk van styreen, als je het niet met de prijzen vergelijkt die evergreen durft te vragen.
Maar Johan, je wil niet weten hoevaak ik mensen krijg die een logo op een visitekaartje laten zien en denken als ik het kaartje voor mijn beeldscherm hou en op enter druk , dat mijn snij machines en plotters gaan draaien. vandaar de uitleg over voorwerk en kosten daarvoor.

Doe ik er gelijk maar een tip bij voor de mensen die veel met styreen werken maar eigenlijk nog niet weten waar grootformaat platen styreen te halen, bel uw locale reclamemaker/beletteraar eens op, deze heeft vaak kasten vol staan met verschillende diktes styreen.
Mvg Marty

Havoc

Ik besef dat maar al te goed, want zelf de fouten gemaakt vroeger. Maar als iemand zichzelf zeker genoeg voelt om een plotter/frees in huis te halen, dan ga ik ervan uit dat hij ongeveer weet waar hij/zij aan begint. Veel gaat ook afhangen van de gebruikte software.

citaat:
dan moet de aangever ook weten waar andere lijnen moeten komen die niet noodzakelijk zijn voor het model maar wel voor de voortgang van de machine bv, of als het om een plot gaat niet de lijn een dikte geeft, maar de lijndikte in 2 lijnen tekent.......heuuh snap u het nog??.....zijn maar een paar voorbeelden, een tekening moet toch gecontroleerd worden of het plotgeschikt is.


Ik kan volgen. Maar veel van die zaken zijn tegenwoordig volledig aan software te laten (die uiteraard ook kost). Dat is waarschijnlijk de reden dat je bij emachineshop hun programa moet gebruiken voor de stukken te tekenen.

En stop er nu mee, want ik krijg goesting om een cnc-frees te kopen van er te moeten over nadenken.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

martintje

Mvg Marty

n/a

Ja, dat spreekt vanzelf. Indien het instellen teveel kost heeft het uiteraard geen zin om 1 modelletje te laten snijden. Maar eigenlijk had ik vooral die laagjesprinters in het achterhoofd (voor ramen en ander vlechtwerk). Veronderstel dat die op een of andere folie printen, en dan kom je met een 2D tekening wel weg natuurlijk, zoals dat ook bij etsen het geval is.  
Maar zoals Johan al aangaf zou iemand die zo'n freesmachine en haar eigenschappen kent wel de pr?productie aankunnen en kunnen overnemen.
In de videowereld gebeurt dat ook hoor. Om de kosten van de feitelijke montage te reduceren monteert de regisseur voor op een simpele pc, en met de gegenereerde editlijst wordt dan een kwaliteitsvolle montage gemaakt vanaf een station dat met degelijke videokaarten uitgerust is.

martintje

Dat kan inderdaad, dat zou een hoop schelen
Snijden uit folie is sowieso een veel makkelijker procede, dat is snijden en opplakken, dat doe ik tussen neus en lippen door voor meerdere modelbouwvrienden, die alleen een pixelplaatje  op schaal aanleven met de maat erbij, als ik daar een half uur mee bezig ben is het veel. omdat het meeste recht toe recht aan is, en soms zelfs biezen voor stoomloks, 0.1 mm brede stroken plakfolie is de gewenste kleur.
printen zie ik zo 1,2,3 niet de toepassingen van voor de modelbouw anders dan wat transfers, maar die kan je al zelf thuis maken op de pc met de sets van microdecals.
Mvg Marty