Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

handleiding digi

Gestart door argilla, 29 mei 2006, 16:08:18 PM

argilla

uit het MSM : ( citaat)..Om die reden is het om een speciaal programmeerrail te voorzien. Een DPDT ( dubbel polige wisselschakelaar) die met de railuitgang van de versteker is verbonden zorgt er voor dat OF programmeerrail of de modelbaan met de versterkeruitgang wordt verbonden.....
Kan iemand mij dit schema eens geven aub ??

               | ------|      progammeren
               | O   O |
               | O   O |               versterkeruitgang      
               | O   O |      
               ---------       digirijden

maar hoe sluit je het een en ander juist aan ???

met dank :D:p
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

INFO

| ------| progammeren
| O O |
| O O | Rail-aansluiting
| O O |
--------- digirijden

Zoiets dan [;)]
Alleen de waarheid ligt in het midden.

INFO

Argilla,

Even een bijkomende vraag met welk digital systeem werk je, merk/type??

Alleen de waarheid ligt in het midden.

argilla

Digi, uw rail aansluiting is de uitgang versterker, de programme en digi rijden zijn de railaansluitingen, alleen hoe ???
roco en locmaus III
vergeet niet dat uw stuk programmeer rail in beide rails onderbroken zijn (en dus geisoleerd van de rest van de baan)[:p]
ik weet het niet, ben geen elektro freak vandaar de vraag [;)]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

INFO

Argilla,

Wat ik uit de product omschrijving opmaak, is dat je een aparte versterker nodig hebt om een programmeerspoor te maken.

Dus is dit de manier waarop het aangesloten wordt daar verandert niets aan.

| O O | programmer booster
| O O | Rail-aansluiting, afhankelijk van de stand programmeer/normaal
| O O | Rijstroom booster


Alleen de waarheid ligt in het midden.

argilla

Info, dat weet ik allemaal. Gewoon het aansluitschema van de DPDT schakelaar dat is wat ik zoek.[:)]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

ysbeer

Wat zoek je nu eigenlijk voor schema.
Mij ontgaat het wat,maar ja.

wim

ysbeer

schema een
Een aparte programmeer rails .
treinen rijden door.


schema twee
de gehele baan als programmer rails
hier bij moet je alle treinen behalve die welke geprogrammeerd moet worden van de rails halen.

overigens is bij de nieuweste decoders een programmeer gleis niet meer nodig.


[/img]


quf

Als de tekeningen van Wim bekijkt en dan vooral de onderste; dan kan je door het stukje spoor aan beide zijden dubbelpolig te isoleren, het gebruiken voor te programeren, terwijl de rest van de baan kan verder rijden,(voor zover dit stukje niet in de rijweg ligt). Beter nog, gebruik hiervoor een stuk doodlopend spoor dat dubbelpolig van de rest van de baan geissoleerd is en gevoed wordt volgens het tweede schema. Men rijdt de loc met de normale digitale spanning op het doodlopend stukje, dan omschakelen naar programeerspanning, en de rest van de baan kan gewoon verder rijden terwijl men programmeert.

Groeten

Frank

INFO

Yep, en alle aansluitschema's zijn dus gelijk.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

argilla

wat ik zoek is toch duidelijk niet ? gewoon het aansluitschema van: hoe moet ik de schakelaar   aansluiten maw de bedrading van de schakelaar [;)]
maw: als ik de schakelaar op program track  zet kan ik loc programmeren
    als ik de schakelaar op digi rijden zet dan kan ik digitaal rijden ook op het prgrammeer stuk
en daar de bedrading van de schakelaar voor,  [;)] snapie ???
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

INFO

citaat:
Geplaatst door argilla

wat ik zoek is toch duidelijk niet ? gewoon het aansluitschema van: hoe moet ik de schakelaar   aansluiten maw de bedrading van de schakelaar [;)]
maw: als ik de schakelaar op program track  zet kan ik loc programmeren
    als ik de schakelaar op digi rijden zet dan kan ik digitaal rijden ook op het prgrammeer stuk
en daar de bedrading van de schakelaar voor,  [;)] snapie ???



Die heb je dan nu al meerdere malen gehad, in mijn schema en in schema 2 van ysbeer. Dus wat wil je nog meer, dat we het komen aansluiten misschien?
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Klaas Zondervan

En waarom stel je dezelfde vraag nu weer op beneluxrail terwijl het antwoord hier voor je neus staat?

INFO

Wil je weten hoe de schakelaar aan de binnenkant werkt? Is dat je vraag?
Alleen de waarheid ligt in het midden.

argilla

gewoon: hoe sluit ik de draadjes van de "schakelaar zelf" aan  Geen algemeen schema dat had ik al . DE SCHAKELAAR ZELF [:D]

               O    O

               O    O

               O    O

dit is de schakelaar vanonderen gezien Wel hoe soldeer ik wat aan wat
Let dit is een "on-on" schakelaar . een Double Pole - Double Trough DPDT  Dus aan welke bornen komt de booster  aan welke de programtrack en aan welke het digi rijden
Jongens duidelijker kan ik het echt niet vragen he [;)]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15