Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Haschenbach 3

Gestart door modelbaanHO, 23 maart 2015, 22:20:30 PM

Gerolf

Misschien hebben die oude wisselaandrijvingen "gewoon" wat onderhoud nodig  ::)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

59erke

Kan je niet gewoon de oude aandrijvingen eraf halen en vervangen door servo's ?

Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

OlivierV

Luc,

Ofwel kan je sowieso vervangende aandrijvingen vinden of ze met een servo of iets dergelijks aandrijven. Beetje zoeken op internet geeft je hier wel gidsjes voor.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

modelbaanHO

Bedankt voor het meedenken.

Gerolf heeft gelijk: de wissels hebben al bijna 15 jaar niet meer gewerkt: onderhoud is nodig. Ik heb van een aantal wissels de aandrijvingen een aantal keren met de hand bediend (snel over en weer laten gaan) om zo eventueel vuil en oxidatie van de contacten te verwijderen en dat heeft voor een aantal wissels al wel geholpen.

Verder heb ik ontdekt dat de aandrijvingen vrij eenvoudig kunnen worden verwijderd en vervangen. Ik heb er nog een aantal splinternieuwe (t.t.z. die zijn ook al meer dan 15 jaar oud, maar ze zitten nog in de verpakking) Bovendien kan je die aandrijvingen nog steeds kopen.

Vervangen door servo's is een mogelijkheid, maar de aandrijvingen moeten bovengronds blijven (op die plaats is er onder de  baan geen ruimte) en dan is er tussen de sporen wel heel weinig plaats.

Voorlopig ga ik dus verder proberen om de bestaande aandrijvingen te reanimeren en / of te vervangen.

Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Gerolf

Contact 60 of 61 of ... en dan handmatig bewegen is een betere manier om de contacten te reinigen.
Succes met de verdere reanimatie ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw