Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Haschenbach 3

Gestart door modelbaanHO, 23 maart 2015, 22:20:30 PM

Chrisrail

#45
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

SuSke

Zijde gij ne politieker of ne journalist die altijd alles uit het verband trekken  ;) ;)

'k zal het wat verduidelijken  8)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

dani

Citaat van: Rangeerduivel op 18 juni 2015, 14:39:01 PM
Muren optrekken van de garage,

Een plaatstalen garagebox naast het huis , Rusy... beetje lastig.

Hoewel, het plat dak van de keuken.......
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Chrisrail

#48
.
http://amsac.be/     
Ho / DC     NMBS - CFL
zelfbouw { bijlange nog niet werkloos }  { Terug naar start ( u ontvangt geen geld }

modelbaanHO

Allemaal bedankt voor de leuke reacties.

@ Olivier: neen, het minibaantje wordt niet aangesloten. Dat is digitaal en de baan in opbouw wordt analoog.
Ik weet dat combinaties mogelijk zijn, maar dat staat voorlopig niet op het verlanglijstje.

Wat de electrische aansluitingen betreft:
- voor de rijspanning voorzie ik een ringleiding in VOB 1,5 mm2. Ik wilde die eerst in 2,5 mm2 leggen omdat ik daar nog overschotten van heb liggen, maar dat is iets te onhandelbaar om mooi weg te leggen.
- idem voor de massa verbinding van de wissels.

Ik wil de wisselstraten sturen met een één-knop (drukschakelaar) bediening om de hele rijweg naar een bepaald spoor te schakelen. De logica tabel heb ik eventjes in een excelletje gezet: ik kom bij de ene wisselstraat op 6 in- en 7 uitrijmogelijkheden en bij de andere op 11 in en 10 uit. In het totaal liggen er 30 wissels. Om dat met een diodematrix te sturen zou ik 150 diodes nodig hebben...Lijkt me veel op het eerste gezicht.

Ik moet ook nog het synoptisch bord tekenen / maken. Mijn versie van Coreldraw is een beetje aan de oude kant en kan ik nog maar op 1 computer gebruiken, niet altijd even handig. Ik ben op zoek gegaan naar een (gratis) alternatief en ben uitgekomen bij Inkscape. Ik heb dat programma geïnstalleerd en ga dit weekend aan de slag om te kijken of ik dat bord daarmee getekend krijg.

En dan nog op zoek gaan naar druknopjes, schakelaartjes, LEDjes voor de terugmeldingen, ...


Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

raf

ik gebruik daar een pic voor en ik rij ook analoog digitaal
eerste knop voor het vertrek spoor tweede knop voor waar je naar toe moet
de wissels leggen zich dan via het programma in de pic goed
elke keer duurt het een seconde voor de desbetreffende servo gaat bewegen
1 pwm voor max 40 servo's
na de pic staan er meerdere  4066  ic's waar ik de uitgang van de pic naar de servo koppel van de desbetreffende wissels
werkt perfect en je hebt maar zoveel druk knoppen nodig als er sporen zijn
de wissels zijn niet voorzien van druk knoppen want die gaan via de pic

gr raf 
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

OlivierV

Luc, met een soort van analoog-digitaal sas zou het toch kunnen? :)

Rijwegen instellen met diodematrixen lijkt mij zeker handig, wel wat werk, maar uiteindelijk zeker de moeite waard!

Groet,
Olivier
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Gerolf

Toch wel opletten met diodematrixen en magneetspoelen:
Als die grote stroom (van meerdere elektromagneten) door de diodes moet, dan heb je stevige diodes nodig

Misschien elektronisch de stromen sturen? Mosfet voor elke spoel?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

gledina

Luc,
Misschien aansturen met arduino.
Hulp genoeg vanuit de club zoals je weet.
Daar is het virus ook toegeslagen.
Dieter
HO 2R DCC , 9mm DCC (N), een beetje Z & lid van MTD
Tuut, Tuut zei den trein en 't station vertrok.

modelbaanHO

Het bouwen gaat rustig verder.

Een deel van de sporen zijn reeds voorzien van rijspanning.

De klimspiraal van het schaduwstation op -2 naar het zichtbare deel is zo goed als klaar en ik ben begonnen met het houtwerk voor het schaduwstation op niveau -1.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

dani

Je zegt dat je een 30 tal wissels hebt.Dat is precies de hoeveelheid die ik met 1 enkele Arduino Mega  als  "slave" op mijn baan aan stuur.
De software is er al, de hardware is simpel.  Alleen heb je per wissel 2  transistoren, 2 diodes en 2 weerstandjes nodig als "stuurtrapje".
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

modelbaanHO

Het idee om de wisselstraat met een arduino aan te sturen is al meerdere keren gesuggereerd.
Alleen ken ik er weinig of niets van. Ik zal jouw draadje(s) nog eens doorlezen Dani. Ik weet dat daar heel veel waardevolle info instaat.

Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

dani

als je op dat vlak hulp nodig hebt dan laat je het maar weten.  Eens je het onder de knie hebt is het eigenlijk makkelijk.

Volgens de beschrijving die jij hier gegeven hebt, denk ik dat het simpelste is om gewoon met een klaviertje van 4x4 te werken waarop je de bron (2 cijfers) en de bestemming in tikt (2 cijfers) en dan zal de arduino het pad bepalen, de wissels om leggen en je een signaal geven dat je mag inrijden.

Dat signaal kan een LEDje zijn dat groen wordt, of kan gekoppeld worden aan S88 of aan je centrale ...
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

modelbaanHO

Pff even het stof wegblazen...

Na bijna 3 jaar stilstand zijn we langzaam terug in gang geschoten.
- In het schaduwstation werd verlichting gehangen, nog niet overal want de rol ledstrips is op en ik heb nieuwe bijbesteld.
- De rijspanning naar de sporen werd verder aangesloten. Een deel dat ik vroeger had aangesloten zal ik opnieuw moeten doen om een aantal sporen op een afzonderlijke rijregelaar aan te kunnen sluiten.
- De sporen van het schaduwstation worden opgesplitst in 2 delen zodat ik 2 kortere treinen achter elkaar kan opstellen. Aan het blok voor het schaduwstation komt dan een lichtsluis: wanneer een trein voorbij de lichtsluis blijft staan dan is het een "lange trein" en heeft die in het schaduwstation een volledig spoor nodig. Dat betekent dat elke trein in dat blok even moet stoppen om de lengte te "meten".
- het schaduwstation zal volledig worden geautomatiseerd met een arduino. De nodige onderdelen voor het bouwen van bezetmelders zijn besteld.

Deze werkzaamheden zijn weinig fotogeniek, dus geen beeldekes.

De website werd ook al een tijdje niet meer bijgewerkt omdat er toch weinig nieuws te melden was. Maar daar gaan we ook opnieuw werk van maken.

wordt vervolgd...

Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

modelbaanHO

Vandaag begonnen aan een jobke dat ik al heel lang heb uitgesteld: het elektrisch aansluiten van de wissels van het schaduwstation op niveau -2. Dat zijn "oude" Fleischmann wissels die ik recupereerde van de baan van mijn vader. Nu blijkt dat slechts enkele wissels nog goed functioneren. Het overgrote deel reageert niet meer op de elektrische impulsen. :( :(
Die wissels zijn ook al bijna 15 jaar niet meer gebruikt. Ik heb er wel enkele getest wanneer ik ze inbouwde in het schaduwstation, maar dat is ondertussen ook al geleden van juni 2015 !

Er zijn 2 problemen:
- in het schaduwstation liggen 29 wissels...
- de geometrie van die Fleischmann wissels is nogal specifiek zodat ze niet zomaar door wissels van een ander merk kunnen worden vervangen.
Ik zou de elektrische aandrijvingen kunnen vervangen maar dat betekent even goed dat ik alle wissels moet "uitbreken".
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be