Haschenbach 3

Gestart door modelbaanHO, 23 maart 2015, 22:20:30 PM

doomslu

Jouw thema is in elk geval heel duidelijk: een (naar modelbouwnormen) groot station.
Hoe veel lengte heb je eigenlijk?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

modelbaanHO

Ik heb bij de tekening enkele afmetingen gezet.
Grootste lengte = 660 cm, grootste breedte = 320 cm
In het midden van de "C" heb ik een vrije ruimte van 440 cm x 80 cm.
De "uitgang" is 110 cm breed, maar die wordt misschien iets smaller.
Dat hangt af van het verdere ontwerp.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

SuSke

Mooi groot station Luc.

Bij de rechterwisselstraat zou ik de overloop iets verder doordraaien in de bocht, zo wordt de aansluiting van de goederensporen vloeiender (zonder die bocht en tegenbocht)
Verder ook iets uitbreiden naar mogelijkheden ;) , links kan je naar alle sporen, rechts lukt dat niet, je raakt van het blauwe spoor niet in de groene bundel.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Gerolf

Mooi basisplan, Luc. Goed dat je de basisvorm wat aangepast hebt  8)
Stel dat je achtergronden in lengterichting doorheen het midden van de brede delen maakt,
kan je veel sub-thema's / mini-scenes maken  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

OlivierV

Schoon plan, ik volg!
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

modelbaanHO

Het ontwerp van het schaduwstation op niveau 0 is klaar. Ook de andere niveaus beginnen hun vorm te krijgen, en wel zo dat ik er zeker van ben dat ik aan het laagste niveau niets meer moet wijzigen.



We zijn dan ook gestart met de bouw en de eerste sporen zijn gelegd...







De wissels en rails zijn gerecupereerd van de modelbaan van mijn vader. Ze zijn van het merk Fleischmann, code 100. Enig nadeel : het zijn messing rail en die oxideren vrij snel. Regelmatig poetsen zal nodig zijn.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

SuSke

Lekker veel en lange sporen  :P :P :P
En dat 2 keer ....

Een mooi begin terug Luc
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

OlivierV

#22
Je bent weer op het goede pad!

Had je in je schaduwstation op je vorige baan ook deze wissels in gebruik of waren dat Roco exemplaren?
En oxidatie is niet zo'n probleem toch wanneer elk spoor zijn eigen stroomvoorziening heeft?

Groet.

Zou langs den ene kant nog spijt krijgen dat ik die wissels en aandrijvingen heb verkocht, 'k kon ze ook in mijn schaduwstation gebruiken eigenlijk, want had er ook zo'n hele berg.

Ik denk zelfs dat ik iemand ken niet zo heel ver van mij die dat ook wel de max zou vinden, zo'n groot schaduwstation.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

raf

als je die wissels op de drukst bereden stukken legt dan zullen ze minder oxideren denk ik
maar in ieder geval een mooi station dat wel

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Rangeerduivel

Citaat van: OlivierV op 01 juni 2015, 23:59:12 PM
Ik denk zelfs dat ik iemand ken niet zo heel ver van mij die dat ook wel de max zou vinden, zo'n groot schaduwstation.

Inderdaad,maar dan niet in de messing sporen van FLE!
Wel in de profi,
Mijn bovenste (stoombaan) is ook daarmee uitgerust(messing),en bij mij zijn het de wissels die mij parten spelen,
vooral de meerweg wissels,bijna alles ontspoort daarop..

;)

modelbaanHO

Citaat van: OlivierV op 01 juni 2015, 23:59:12 PM
Had je in je schaduwstation op je vorige baan ook deze wissels in gebruik of waren dat Roco exemplaren?

Mijn vorige baan was volledig uitgerust met Peco wissels, op 3 na: dat waren inderdaad wissels van Roco.
Deze wissels komen van de modelbaan van mijn vader (afgebroken in 2007)

Citaat van: OlivierV op 01 juni 2015, 23:59:12 PM
En oxidatie is niet zo'n probleem toch wanneer elk spoor zijn eigen stroomvoorziening heeft?

Wanneer elk spoor zijn eigen stroomvoorziening heeft zal dat de stroomafname zeker ten goede komen. Maar de oxidatie vermindert het contact tussen de rail en het loopoppervlak van het wiel. Bovendien geeft dat ook aanleiding tot vonkvorming wat dan weer kleine schade aanbrengt aan de rail en het loopvlak. In die kleine beschadigingen zal vuil gemakkelijker hechten en zo wordt de situatie eigenlijk steeds slechter en slechter.

Citaat van: Rangeerduivel op 02 juni 2015, 10:41:00 AM
bij mij zijn het de wissels die mij parten spelen, vooral de meerweg wissels,bijna alles ontspoort daarop..

Ik hoop dat ik daar geen problemen mee zal hebben. Bij mijn vader werkt alles zonder problemen. Hij reed wel met treinen die minder lang waren dan ik van plan ben om te laten rijden en rijtuigen op lengteschaal 1:100, waar de rijtuigen bij mij op 1:87 schaallengte zijn. Het afgebogen deel van de wissels heeft een radius van 415 mm. Normaal mag dat geen problemen geven.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

OlivierV

Sowieso moetje bij die messing rails alles voorzien van stroomdraden, want na verloop van tijd gaan de railschoentjes werken als isolatoren ipv geleiders ...

Wat is eigenlijk de rede voor het gebruik van deze wissels ipv de toch wel veel betere en meer bedrijfszekere Peco exemplaren?
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

modelbaanHO

#27
Citaat van: OlivierV op 02 juni 2015, 17:36:54 PM
Wat is eigenlijk de rede voor het gebruik van deze wissels ipv de toch wel veel betere en meer bedrijfszekere Peco exemplaren?

Omdat ik er 78 heb liggen. Ik heb per schaduwstation 24 wissels nodig, er zijn 2 zulke schaduwstations gepland, dat is 48 wissels in totaal.
Korte Peco wissels heb ik er maar 5. De grote Peco wissels komen in het station.

Idem met de gewone rails: De totale lengte = 12 sporen x  ca. 4 meter = 48 x 2 station = 96 meter spoor.  En dan komen nog er nog 2 dubbelsporige klimspiralen. De ene met 3 windingen, de andere met 6... Ook daar zal het gerecupereerde materiaal goed van pas komen.

Wanneer ik alles zou moeten bijkopen zou me dat een behoorlijke som geld kosten en spijtig genoeg staat er geen ezel in mijnen hof.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

ERVIN

Helemaal mijn ding Luc , veel rijmogelijkheden en heerlijk lange treinen , love it!! :-*

OlivierV

Citaat van: modelbaanHO op 02 juni 2015, 18:31:07 PM
Citaat van: OlivierV op 02 juni 2015, 17:36:54 PM
Wat is eigenlijk de rede voor het gebruik van deze wissels ipv de toch wel veel betere en meer bedrijfszekere Peco exemplaren?

Omdat ik er 78 heb liggen. Ik heb per schaduwstation 24 wissels nodig, er zijn 2 zulke schaduwstations gepland, dat is 48 wissels in totaal.
Korte Peco wissels heb ik er maar 5. De grote Peco wissels komen in het station.

Idem met de gewone rails: De totale lengte = 12 sporen x  ca. 4 meter = 48 x 2 station = 96 meter spoor.  En dan komen nog er nog 2 dubbelsporige klimspiralen. De ene met 3 windingen, de andere met 6... Ook daar zal het gerecupereerde materiaal goed van pas komen.

Wanneer ik alles zou moeten bijkopen zou me dat een behoorlijke som geld kosten en spijtig genoeg staat er geen ezel in mijnen hof.

Begrijpbare keuze, wissels eten zeker veel geld, maar we kunnen ze langs de ene kant niet missen.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan