In het draadje "waar zijn we mee bezig" heb ik gemeld dat ik mijn bestaande modelbaan ga afbreken en opnieuw ga beginnen.
De reden: de hobbykamer werd enkele jaren geleden vergroot en ik slaagde er maar niet in om een deftig sporenplan te maken waar het oude gedeelte op een zinvolle manier kan worden uitgebreid. Bovendien had deze baan heel wat nadelen: de sporen waren op heel wat plaatsen amper of niet bereikbaar. Zeer lastig voor onderhoud en ontsporingen en de hoogte tussen het schaduwstation en de baan was onvoldoende: wanneer ik daar een probleem zou krijgen met een wissel en ik zou die moeten vervangen zou dat gewoon onmogelijk zijn.
De baan krijgt de vorm van een U - maximale afmetingen 660 x 320 cm.

Het gedeelte tegen de muur is max. 80 cm breed, het brede been van de U is 160 cm breed en de onderkant (bovenkant) 110 cm.
Het middendeel van de U heeft een vrije ruimte van 80 cm en tussen de U en de muur blijft ook een ruimte van 80 cm. Op de kopse kanten blijft 60 cm vrij ruimte.
Zoals de naam reeds doet vermoeden is het thema van de baan Duits en zal zich situeren in tijdperk 4. De besturing blijft analoog: mijn verzameling locomotieven is te groot, en grotendeels ook te oud, om ze allemaal om te bouwen naar digitaal.
Het afbreken van de baan zal wel enige tijd in beslag nemen. Ik probeer zoveel mogelijk materiaal te recupereren. Alle scenery is al verwijderd en dat is gelukt zonder schade. Hopelijk lukt dat ook met de wissels en de sporen. Die zijn ingebed met verdunde houtlijm. Normaal gesproken lost die lijm op met heet water en dan kan ik de sporen voorzichtig losmaken met een scherp plamuurmes. Het houtwerk zal verloren gaan. Dat is allemaal gelijmd en zal de zaag aan te pas komen om alles uit elkaar te halen.