Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Haschenbach 3

Gestart door modelbaanHO, 23 maart 2015, 22:20:30 PM

modelbaanHO

In het draadje "waar zijn we mee bezig" heb ik gemeld dat ik mijn bestaande modelbaan ga afbreken en opnieuw ga beginnen.

De reden: de hobbykamer werd enkele jaren geleden vergroot en ik slaagde er maar niet in om een deftig sporenplan te maken waar het oude gedeelte op een zinvolle manier kan worden uitgebreid. Bovendien had deze baan heel wat nadelen: de sporen waren op heel wat plaatsen amper of niet bereikbaar. Zeer lastig voor onderhoud en ontsporingen en de hoogte tussen het schaduwstation en de baan was onvoldoende: wanneer ik daar een probleem zou krijgen met een wissel en ik zou die moeten vervangen zou dat gewoon onmogelijk zijn.

De baan krijgt de vorm van een U - maximale afmetingen 660 x 320 cm.


Het gedeelte tegen de muur is max. 80 cm breed, het brede been van de U is 160 cm breed en de onderkant (bovenkant) 110 cm.
Het middendeel van de U heeft een vrije ruimte van 80 cm en tussen de U en de muur blijft ook een ruimte van 80 cm. Op de kopse kanten blijft 60 cm vrij ruimte.

Zoals de naam reeds doet vermoeden is het thema van de baan Duits en zal zich situeren in tijdperk 4. De besturing blijft analoog: mijn verzameling locomotieven is te groot, en grotendeels ook te oud, om ze allemaal om te bouwen naar digitaal.

Het afbreken van de baan zal wel enige tijd in beslag nemen. Ik probeer zoveel mogelijk materiaal te recupereren. Alle scenery is al verwijderd en dat is gelukt zonder schade. Hopelijk lukt dat ook met de wissels en de sporen. Die zijn ingebed met verdunde houtlijm. Normaal gesproken lost die lijm op met heet water en dan kan ik de sporen voorzichtig losmaken met een scherp plamuurmes. Het houtwerk zal verloren gaan. Dat is allemaal gelijmd en zal de zaag aan te pas komen om alles uit elkaar te halen.

Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Dirky


gledina

Luc,

Ik ben benieuwd naar de nieuwe plannen die je ons zal laten zien, ik volg alvast en hoor het ook wel op de vergaderingen.

Dieter
HO 2R DCC , 9mm DCC (N), een beetje Z & lid van MTD
Tuut, Tuut zei den trein en 't station vertrok.

OlivierV

Ik las dit reeds op je website. Succes ermee. Foto's van het afbreken mag altijd :D
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

SuSke

Hoi Luc, moedige beslissing maar gezien de "hick-up's" die je tegenkwam misschien inderdaad een zeer plausibele oplossing.

We weten ondertussen dat "de zaag erin zetten" meestal resulteert in een mooier geheel.
We volgen je en staan je bij als er hulp nodig is.
Succes
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

philippe_007


OlivierV

Wat ik me afvraag, past er in die ruimte geen leukere baan. Langs de muren? Zo denk ik dat je meer rijlengte zal creëren.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

dani

heel benieuwd naar de plannen.....   en de wederopbouw !

Succes met de werken, en ik kan me inbeelden dat je ook enkele keren spijt zal voelen... maar de nieuwe baan zal dat hopelijk allemaal goed maken.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

modelbaanHO

Citaat van: OlivierV op 26 maart 2015, 10:22:15 AM
Wat ik me afvraag, past er in die ruimte geen leukere baan. Langs de muren? Zo denk ik dat je meer rijlengte zal creëren.

Wanneer ik langs de muren ga moet ik voorbij ramen en deuren (niet getekend) en blijft er geen plaats meer over om andere zaken te zetten.
In het korte deel van de L staat nu mijn minibaantje, mijn werktafel, een tafel met mijn PC en rekken met daarop mijn rollend materiaal.

Of de baan leuk wordt of niet zal van het sporenplan afhangen, maar daar ben ik nog volop aan het werken.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

raf

hallo Luc


misschien nu meteen een oplossing voor defecte wissels
ik heb er twee gehad die defect zijn gegaan en inderdaad die er uit halen is een shit job want ze zitten muur vast

nu heb ik iets bedacht waar ze wel makkelijker kunnen uitgehaald worden
de lipjes waar ze mee in elkaar passen heb ik schuifbaar gemaakt
de bielzen een beetje in gesneden en de vergrendeling van de schuifjes weg gehaald
aan de + kant (marklin)een voeding gesoldeerd zodat ik de wissel zelf + en - kan geven
als ik nu een wissel moet vervangen schuif ik die lipjes naar de wissel toe en de andere aan de vaste rails schuif ik ook weg en nu kan ik de wissel mooi los nemen zonder problemen en beschadiging van de rest van de baan
wissel herstellen /vervangen door die er terug in te leggen en de + draad door de baan heen trekken
de schuivertjes terug op hun plaats schuiven en de nieuwe wissel licht er in

nu je toch alles hebt los liggen makkelijk te doen en later gemakkelijk bij vervangen

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

modelbaanHO

Dag Raf,

Het probleem is niet zozeer de methode om de wissels los te maken en uit te nemen, maar wel de vrije hoogte die ik ter beschikking heb en de afstand (diepte) waarop de wissels liggen. Ik zal eens proberen om een paar foto's te nemen van hoe de wissels in het schaduwstation liggen, dat zal veel duidelijk maken.
Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

raf

hallo Luc

ja ik begrijp je wel hoor maar ook het uitnemen met die lipjes er aan blijft een probleem
ik had de wissels in mijn station ingebouwd en dan heb je natuurlijk grote ellende en kleurverschil in de ballast nadien

in mijn spiraal heb ik 10 cm tussen het plafond en de vloer
moet daar nog de dikte van de kurk vanaf en de rails zelf dus er schiet een 9 cm over
als heel die spiraal volstaat met stellen dan kan ik ook aan de achterste niet meer aan en daar ben ik dus aan het zoeken naar een oplossing
als ik onder de constructie zit zou ik met twee enkele spiralen willen door gaan omdat deze makkelijker te bereiken zijn later
er staat dan geen dubbele rij wagons voor elkaar

maar we zien het wel

gr raf en succes verder met bouwen
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

modelbaanHO

Ik heb enkele foto's gemaakt van enkele pijnpunten die meespelen in de beslissing om de bestaande baan af te breken en opnieuw te beginnen.

1) het gangetje om naar het "nieuwe" deel van de hobbykamer is erg smal. Bovendien hangt daar een vitrinekast met mijn Belgische locs. Omdat de gang zo smal is is het moeilijk om modellen uit de kast te halen of er in te zetten.



2) De vrije hoogte van mijn schaduwstation is er beperkt: op een plaats 10 cm, aan de andere kant slechts 8 cm.





3) De bereikbaarheid van wissels en sporen is op sommige plaatsen quasi onmogelijk







En dan speciaal voor Olivier... niet voor gevoelige toeschouwers...













Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

raf

ja Luc nu zie ik het ook hoor das echt knudde dat die wissels zo ver naar het midden liggen
met mijn spiralen heb ik dat probleem niet omdat de diepte ongeveer gemiddeld een 20 cm is
de lange stukken zelfs maar 12 cm breed dubbelspoor
en due 45 cm gang is inderdaad niet voor mensen met een Boergondisch postuur LOL

en amaj das echt pijnlijk om je zo alles te zien slopen
ik zie ook dat je bovenleiding in je schaduw station hebt
bij mij komt die (op de tgv baan)maar tot net in de tunnels en voor de rest raken de panto's zowiezo niet

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

modelbaanHO

#14
De baan is helemaal afgebroken. Het is een vreemde vaststelling dat je iets waar je 11 jaar aan heb gebouwd kan afbreken in 11 dagen.

Na veel schetsen, tekenen, denken, weggooien, opnieuw beginnen heb ik een eerste plan dat een redelijke kans maakt om op verder te werken.

De vorm van de baan is gewijzigd van een langgerekte U naar een C. Op de korte beentjes van de C zitten 2 klimspiralen naar de lager gelegen schaduwstations. Die schaduwstations liggen onder het station. Die korte beentjes moet ik nog verder uitwerken. De basis van het station is het sporenplan van de modelbaan van mijn vader. Hij had zijn modelbaan minutieus nagebouwd uit een sporenplannenboek van Fleischmann (dat is ondertussen 50 jaar geleden !).

Onderstaand plan is getekend in Scarm met sporen van Peco-code 100. Daar heb ik heel wat wissels van liggen die ik opnieuw wil gebruiken.
De kleurtjes hebben volgende betekenis
- blauw : sporen voor reizigersverkeer rijrichting O-W
- groen : sporen voor reizigersverkeer rijrichting W-O
- geel : goederensporen / opstelsporen


Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be