Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

3D printer

Gestart door EVP, 23 maart 2015, 12:48:21 PM

EVP

wat vinden jullie van deze printer ? helemaal onderaan staat zelf de prijs indien men met meerdere stuks afneemt!

Iets om hier in groep aan te kopen ??

http://www.dx.com/nl/p/heacent-i3-reprap-prusa3d-printer-diy-full-assembly-kit-white-0-2mm-nozzle-1-75mm-filament-340373?tc=EUR&gclid=CjwKEAjw876oBRCYr86w

laat iets weten Dank u !

dani

eerlijk is eerlijk : dit type extrusie printers levert vaak een te grof resultaat voor wat wij in onze hobby gebruiken.
Voor "grove" stukken of  wat groter werk prima, maar voor heel kleine details is extrusie niet de optimale methode.

Ik spreek uit ervaring, mijn 3D printer heeft al enkele metertjes filament doorgedraaid en heeft al nuttig werk geleverd, maar niet op fijne schaal.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

EVP

hey Dani dus 02 mm is te grof ???  vraag het maar want zo te lezen heb jij ervaring in die materie .

philippe_007

Laat u niet vangen aan de prijs....
het pakket kost meer dan 150€, je moet dus importkosten en BTW betalen.

395€ + 21% BTW + 4,90% importkosten en 30€ administratieve kosten voor de douane formaliteiten.
dan zit je al aan 531€.

Voor enkele 10tallen euro's meer kan je in Eu ook 3D printers vinden....



Kees-Jan


dani

inderdaad 0.2mm is vrij grof voor onderdeeltjes op schaal 1:87 laat staan 1:122 of 1:160
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

oebr

https://www.stepcraft-systems.com/en/accessories/systemheld-tools/3d-printing-head

en deze is dan ook te grof ?


Zijn er dan betaalbare (voor modelbouwers, laat ons zeggen max. 1000 - 2000 E) types die wel aanvaardbare laagdiktes produceren ?
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

dani

Ze spreken zichzelf tegen ... eerst melden ze 1,75 mm  filament en dan een paar paragrafen lager 3mm.

Filament / extrusie is en blijft nog altijd smelten en weer stollen van plastic, dus een echt gaaf oppervlak is moeilijk.
Een andere factor is de resolutie van je assen en vooral de Z as  (de laagdikte).   Die wordt bepaald door je stappenmotoren en hun sturing, en ook door de eigenlijke geleidingen.

Mijn persoonlijke mening : voro minder dan 2000 euro ga je moeilijk een echt heel fijne printer vinden.    Maar zoals ik ook al zei : voor  "gewone" toepassingen  zoals prototyping en af en toe eens iets maken voor huis- tuin- en keuken gebruikt kan je met zo een goedkope al een heel eind weg.     Een voorbeeld :   mijn madam had een Bose sound dock voor haar iphone....  met de komst avn de ipHone 6 (en ook al de 5) moest er een adapterstekkertje tussen de dock en de telefoon.  Dat ding wiebelde gigantisch en dat leek me niet goed voor de connectoren.   Dus ik printte een simpel  "L-vormig" beugeltje dat op de dock ligt en waar de telefoon op rust.   gedaan wiebelen, oplgelost voor  5 minuten digitaal ontwerpen , 20 minuutjes printen en  9 gram filament (50 eurocent)



Hou er ook wel rekening mee dat die "Stepcraft" oplossing  er van uit gaat dat je al een Stepcraft freesmacine hebt, want het is een "add-on"  printkop die je freeskop vervangt.


kopie van de tekst :

STEPCRAFT 3D printer operation

The STEPCRAFT 3D printer uses an extruding system to push a 1.75mm PLA, ABS or HIPS plastic filament through a heated nozzle. The machine moves the nozzle to print a plastic layer. The layers must be generated by specific 3D printer software that is provided with the STEPCRAFT 3D printing system

What do you need to use your STEPCRAFT as a 3D printer?

You will need the STEPCRAFT 3D printer tool as shown in the image. This consists of the 3D print head that sits in the 43mm collar of any of the STEPCRAFT machines, and the thermal controller and spool mount for the plastic PLA/ABS/HIPS material. You will also need the Slicing software (that comes with the STEPCRAFT 3D printer package) and a Gcode based machine controller (WinPC USB full version, Mach3 or other).

What software do I need to use the STEPCRAFT 3D printer?

The STEPCRAFT 3D printer comes with its own "slicer software". The software can be used to import 3D files (in STL format). The 3D file is then sliced into layers and toolpaths are generated to allow the machine to reproduce the 3D part – layer – by layer. The output from the slicer software is 4 axis Gcode. Therefore you will require a full machine controller / Gcode interpreter to use the system. WinPC USB full version, Mach3 or other software.

How does the STEPCRAFT 3D printer work?

The STEPCRAFT 3D printing system feeds a filament of 3mm PLA plastic through a brass nozzle that has been heated to the melting point of the plastic. The machine is used to move the nozzle to where the plastic is needed. Typically 2D layers are built up in stages using the printing nozzle until your 3D part is finished.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

oebr

On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

vyncky

Heel veel ken ik er (nog) niet van, maar ik kwam in mijn zoektocht dit tegen bij Goover:

http://www.goovercnc.be/Webshop/nl/3d-printers/27-gm-d150.html

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

oebr

#10
ja, maar het probleem is dat je ook daar zo verschrikkelijk weinig informatie vindt.
Het is een beetje in het duister tasten toch.

Misschien is het zoals Dani zegt geen slecht idee om zo'n huis-printer voor het prototype te gebruiken,
en kan je dan het effectieve exemplaar beter door bvb Shapeways laten drukken.

Of toch maar investeren in een iets duurder model.

Onderstaande link toont een tabel met de prestaties van enkele bekende modellen:

http://desktop-3d-printers.findthedata.org/  Of 0.3 micron haalbaar is betwijfel ik, maar 10-20 is toch al in het verschiet voor deze desktops precies.

Deze brave mens heeft ook een vergelijking gemaakt:
http://www.tomsguide.com/us/best-3d-printers,review-2236.html

Bij Leapfrog pakken ze uit met deze vergelijking (waar ze zelf het beste uit komen  8) maar het kan juist zijn natuurlijk)



10 micron = 0.01 mm  100 laagjes om 1mm te bereiken
1 mm in H0  == ongeveer 10 cm in werkelijkheid
10 micron in H0 == ongeveer 1 mm in werkelijkheid   
lijkt me toch geen slechte prestatie...
En de prijs valt net in het bereik dat we daarstraks als limiet vooropgesteld hadden.

On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

Dirky

Als ik een (goede) raad mag geven: Teken eerst eens enkele stukken en laat die bij bijvoorbeeld iMaterialize of Shapeways printen in een overeenkomstig material. Dat gebeurt bij die mensen op professionel printers.
Je zal vaststellen dat de dingen die jij wenst er zelfs op hun printers niet steeds OK uitzien.

Voor fijne modelbouwprints is er volgens mij nog geen hobby-printer verkrijgbaar...

EVP

als je het zoals Dirky het aangeeft "laat" printen, over welke prijs spreken we dan ?? 1/29  schaalsgewijze  gezien dus...

EVP

Citaat van: philippe_007 op 23 maart 2015, 13:20:01 PM
Laat u niet vangen aan de prijs....
het pakket kost meer dan 150€, je moet dus importkosten en BTW betalen.

395€ + 21% BTW + 4,90% importkosten en 30€ administratieve kosten voor de douane formaliteiten.
dan zit je al aan 531€.

Voor enkele 10tallen euro's meer kan je in Eu ook 3D printers vinden....



verzending naar Belgium staat er is .......gartis dat maakt het juist zo ...betaalbaar

Dirky

Eduard, bij beide firma's kan je een eigen model uploaden en meteen de juiste prijs zien... Prijs schommelt in functie van material/printmethode.