Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Lostcreek RR in On30

Gestart door John Lostcreek, 22 maart 2015, 08:18:22 AM

John Lostcreek

Maar eens wat posten over de bouw van mijn Lostcreek baan in aanbouw vanaf het begin.
Dacht deze keer maar eens een keer de boel goed te plannen in plaats van te beginnen met bouwen en dan wel zien hoe het uitpakt.


Eerst maar een tekening gemaakt.







2 bakjes gemaakt






En een derde bakje ernaast.
Ook wat muckups gemaakt van de gebouwen die op de baan gaan komen.
wat rails: recht, krom em wissels op een A4 tje getekend en uitgeprint en uitgeknipt.
Zo kan ik kijken of het bedachte sporenplan een beetje uit te voeren is.






Toen het sporenplan naar mijn zin was de boel  opgehoogd met foam platen en in vorm gesneden.













De heuvel nog wat hoger gemaakt en in vorm gesneden/gevijld






En de weg naar boven aangebracht.



Beetje tekenen, knippen en plakken.
Goh wat ben ik blij dat ik de kleuterschool heb afgemaakt. ;)








Het is de bedoeling dat de Mjn maar van 1 kant van de baan te zien is.
Even om te kijken of de Mijn te verbergen is.  Wat oude bomen uit de scrab box  in de baan geprikt.
De bomen die uiteindelijk op de baan gaan komen zal ik nog gaan maken.










Eerst maar bezig gegaan met de bielzen leggen.

Mal gemaakt.






Bielzen erin met een streepje erop voor de middenlijn.






Plakbandje erop en uit de mal gehaald. Klaar om gelegt te worden.






Witte houtlijm (watervast ) op de baan gesmeerd






Bielzen erop







En met wat gewichten laten drogen.






De wissels heb ik op een apart plankje gemaakt die verzonken worden in het landschap.
Handig omdat ik mijn wissels dan kan spijkeren op de werkbank.








Inmiddels ook de tussen baan afscheiding aangebracht. Deze keer gebruik gemaakt van meubelpennen.
Nog nooit gedaan maar eens kijken of dit voldoet voor de uitlijning van de bakken.











En hier de bakken gekoppeld aan elkaar.  Nog wel even de laatste bielzen op de overgangen aanbrengen.






Aan deze kant van de heuvel/berg komt een tunnel naar de achterkant van de baan naar het opstelspoor.






Tunnel maken.

Vond een tekening voor de binnenkant van de tunnel op internet.

Wat balken gezaagd



En wat planken op maat gezaagd,






De balken en planken bewerkt met de staalborstel








Daarna de balken en planken gekleurd met Silverwood, oplossing alkohol met lederverf in bruin en zwart.





Daarna de balken en planken gekleurd met Silverwood, oplossing alkohol met lederverf in bruin en zwart.








Ook een overgang gemaakt van bak naar opstelspoor achter de baan van een stuk printplaat.
Dit gaat mooi met de frees machien.






En ook de bielzen met een staalborstel bewerkt en alvast een kleurtje gegeven.




Groeten John

www.lostcreek.nl
Team Mitropa www.teammitropa.nl

Michael

John dat wordt weer een mooi baantje, neem aan dat er wel wat tijd zit tussen de eerste en de laatste foto.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

John Lostcreek

Inderdaad zit er een tijdje tussen de eerste en laatste foto . Ben begonnen eind 2013 . Ik ga niet zo snel.
Maak wel van alles foto`s waar ik mee bezig ben.
Dus er komt nog meer.

Groeten John

www.lostcreek.nl
Team Mitropa www.teammitropa.nl

doomslu

Mooi verhaal en heel verzorgd werk. Doe zo verder!  ;)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

John Lostcreek

Printplaatje op zijn plekkie.







En de tunnel op zijn plek.
Eerst nog wat bolts en nuts aanbrengen in de tunnel en dan de rails leggen voordat ik de tunnel defenitief kan plaatsen.






En nog wat gebouwtjes erbij gemaakt. ik kan er niet genoeg hebben. Ik heb al een klein beetje idee hoe het stadje gaat worden maar
wat extra gebouwen om te passen en te meten waar ze het beste kunnen komen is niet weg natuurlijk.

Ik teken de gebouwen op een a4. en maak er dan een scan van op 180 grams papier.






Beetje een kleurtje geven en in elkaar plakken.
En zo heb je snel een leuke muckup


Groeten John

www.lostcreek.nl
Team Mitropa www.teammitropa.nl

John Lostcreek

Wil ook een stukje gaan rijden met mijn trein dus eerst maar een rails spijkeren



De bielzen voorzien van ballast (mengsel zand/grond en ook de rest van de baan bestrooid met dit mengsel.




Daarna de rails op de pertinax eindstuk gesoldeerd en de rails verder gespijkerd naar de wissel toe



En de tunnel geplaatst.




Kwam er achter dat mijn weg te hoog was voor de toekomstige spoor overgang dus ff de zaag erin. Zo kan ik de weg wat lager maken
en kan de auto wel onder de spoorbrug heen (kleinigheidje hou je altijd , toch  ??? )




En het gespijkerde spoor. Is altijd weer veel werk maar geeft toch wel voldoening.
Eerts om de vijf bielzen een spijker en dan de rest.






Rail gespijkerd van tunnel naar wissel en van wissel naar opstelspoor.
Volgende stap is de rails van de wissel naar de mijn.
Ook even een steunmuur gemaakt voor tegen de wissel. Ff zo laten staan om te kijken of me dit bevalt.


Groeten John

www.lostcreek.nl
Team Mitropa www.teammitropa.nl

John Lostcreek

De bakken even gescheiden om de railovergang van de ene naar de andere bak te maken.



Valt me wel op door eerst een laag latex op de ondergrond te kladderen (Martins idee  ;)
en daar de verdere opbouw eroverheen te maken zoals zand/grond etc.
dan blijven  bij  het scheiden (breken) van de baan  de randen superscherp.



Mijn zelfgemaakte railbuiger gebruikt om de rails te buigen.



Even heen en weer halen.



En de rails alvast in de vorm van de bocht. Nu nog ff vastspijkeren.

Groeten John

www.lostcreek.nl
Team Mitropa www.teammitropa.nl

John Lostcreek

De rails op het linkerspoortje ook gelegt.


Aftekenen waar het gaatje moet komen, gaatje in de baan boren, draadje onderaan de rails solderen.


Draadje door gaatje.



En zo zit het draadje mooi onder de rail


Beetje zand/grond erover en fixeren en je ziet niets meer van de draadjes.
Groeten John

www.lostcreek.nl
Team Mitropa www.teammitropa.nl

John Lostcreek

Mijn rotsen op mijn baantje zijn nog niet helemaal naar het zin. Dus weer vlak gesneden en nu een andere techniek proberen.
Nu kan het nog  ;) :D
Had nog een stuk martas liggen en heb deze gebruikt om de rotsen te maken.
Stukken van het matras afscheuren en vastlijmen met PU lijm. (lijm ff nat spuiten dan droogt het snel Tip van martin  :) )




Nu de rotsen in dunne muurvuller gezet.



Dit vind ik er al meer op lijken. Nog even kijken of er nog een laagje muurvuller overheen moet.

Groeten John

www.lostcreek.nl
Team Mitropa www.teammitropa.nl

John Lostcreek

Rotsen weer in de basiskleur geschilderd




Ook aan de rechter achterkant rotsen aangebracht.




Ook boven de tunnels rotsen aangebracht. Rest van de rotsen gedrybrused met een wat lichte kleur om het effect te zien.




En de boel weer ingesopt met de basiskleur




En zo gaat het er zo een beetje uitzien




En de andere kant. Gat is van de wissel die ik ook aan het maken ben.



Had ook nog even 2 test rotsen gemaakt
Rechter : basiskleur- gebrande omber - napelsgeel donker - napelsgeel rood
Links ;   basiskleur met wat lichte kleur die ik over de rotsen had gedrybrused - gebrande omber - napelsgeel donker - napelsgeel rood
op de linker komt het bruin er wat meer doorheen. Dus ga voor  deze combinatie .

Groeten John

www.lostcreek.nl
Team Mitropa www.teammitropa.nl

John Lostcreek











Rotsen lijken wat donker maar als het groen word aangebracht zal het contrast heel mooi zijn denk ik.

Ook bezig geweest met het lage gedeelte vooraan mijn baan. Trap naar beneden gemaakt naar de woning beneden.
Trap en pad moeten nog even drogen. Dat dotje rechts van de trap is een stuk schuimrubber. moet nog een rotsje worden. De reden waarom de trap niet recht naar beneden loopt  ;)




Basis van het huis (blokken steen) gemaakt van foam staan nu ook. Nu alles in de  basiskleur zetten en met  drybruschen weer de juiste kleuren geven. Dan de boel begroenen en het eerst huisje kan worden gebouwd


Groeten John

www.lostcreek.nl
Team Mitropa www.teammitropa.nl

Michael

John wat een binnenkomer, je laat in een keer zien waaraan je de afgelopen 2 jaren hebt gewerkt, grandioos.
Ik herken veel dingen in je techniek die Martin ook gebruikt, erg leuk dat je dit zo toepast.
Ik heb zo'n flauw vermoeden dat je ook wel eens samen met Martin bouwt. Wat je bouwt is n.l. heel herkenbaar voor mij en zou zo op de baan bij Martin kunnen aansluiten.
In ieder geval lijk je er veel plezier aan te beleven en daar gaat het om, weer een echte modelbouwer in ons midden.
Doe zo verder.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Gerolf

Amai John - mooi verhaal en mooi resultaat tot nu toe  8)  :P
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

sdz1976

Echt knap werk, man!!
blijf dit volgen.

Grtz,

Samuel.
www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Kees-Jan

Hee kijk daar is ie dan in de openbaarheid  :).

Mooi John! Handige tool voor die rails.

Succes met de bouw.