Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Dubbel traktie !!!

Gestart door Marc Treintjes, 19 maart 2015, 16:11:45 PM

centauri167

Citaat van: tunnelmotor2000 op 20 maart 2015, 17:18:39 PM
Man, man wat lees ik hier???
Het is gewoon een kwestie van alle lokomotieven gelijk af te stellen, niks meer, niks minder en neemt wat tijd in beslag.
Verder is het gelijk stellen van CV's helemaal geen reden waarom 2 verschillende loks zouden lekker tesamen bollen. Wil je dubbel- of meervoudige traktie dan is er werk aan.
Bij mij rijden m'n 50 lokomotieven perfekt samen. Grote lokomotief, kleine lokomotief het werkt. Wat doe ik niet: rangeerlokomotieven laten samen rijden met baanlokomotieven, daar is het optrekken en afremmen TE verschillend en dus not done. En ja ik durf een lokmotief aan kop en aan staart van trein in dubbel laten rijden zonder dat de ganse reutemeteut uit de bochten word geduwd. Op expo zelfs met lokomotieven in het midden en ook zonder de minste problemen.

Jean_marie, vind je post heel interessant, maar kan je misschien wat meer uitleg geven over hoe je juist al je locomotieven gelijk afstelt ?

Rangeerduivel

Citaat van: tunnelmotor2000 op 20 maart 2015, 17:18:39 PM
Verder is het gelijk stellen van CV's helemaal geen reden waarom 2 verschillende loks  zouden lekker tesamen bollen.

Je spreekt jezelf een beetje tegen,
ik had wel degelijk vermeld;2 gelijke loc's en 2 gelijke decoders!
Citaat van: Rangeerduivel op 19 maart 2015, 21:13:31 PM
Citaat van: NielsVV op 19 maart 2015, 20:02:42 PM
Werkt multitractie dan goed bij modelspoor? Want beide locs krijg je toch nooit perfect gelijk lopend, waardoor de ene of de andere altijd wat zal liggen duwen/trekken en je zo meer slijtage op je wielen en antislipbandjes krijgt.

Of heb ik het mis?

Daarom is het belangrijk;
2 dezelfde loc's
2 dezelfde decoders

en 2X dezelfde CV waarden!

;)




SuSke

Er bestaan geen 2 gelijke locs  ;) Er is ergens wel iets dat elektromechanisch niet helemaal hetzelfde is (zelfs bij serieproductie) en dat heeft zijn invloed op het rijgedrag van elke loc.
Om die elektromechanische verschillen te compenseren moet je dus een heleboel fijn afregelen en dat is een heleboel werk.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

ceuleer

Je hebt gelijk Suske, en wat Rudy vertelt met 2 dezelfde loco's, met dezelfde decoder en dezelfde cv's, dat werkt bij mij ook redelijk goed. Ik heb de laatste tijd wat geëxperimenteerd met meerdere loco's in multi-tractie te laten rondrijden, en dan nog loksound decoders samen met lokpilot decoders in multi-tractie.
De verschillen zijn bij 2 dezelfde loco's bijna verwaarloosbaar, dus als ze aan mekaar hangen, de éne zal wat harder trekken of duwen dan de andere, maar een echt probleem heb ik er nog niet mee gehad.
Wanneer ze tijdens de test los achter mekaar rijden met bv. een afstand van 20 cm, en ze dan enkele cm korter bij of van mekaar weglopen op meerdere meters, dan valt het blijkbaar toch goed mee.
Het wordt alleen link wanneer je bv. een loksound(pilot) v3 met een loksound(pilot) v4 gaat koppelen, de cv's 3-4-5 hebben bij de v3 maar 65 stappen en de v4 heeft 256 stappen, dan wordt het testen en nog eens testen.
Ik regel cv 2-5-6 met de lokprogrammer via de snelheidscurve, zo vergelijk ik de grafieken tussen de v3 en de v4, probeer ze zoveel mogelijk dezelfde vorm te geven, en dan testen en bijregelen, enz. tot ze zo goed mogelijk samen rijden.
Met enkele loco's met verschillende decoders ben je toch gemakkelijk een avondje zoet, dan spreken we nog niet van verschillende modellen of fabrikanten samen te laten rijden.  ;)

OlivierV

Citaat van: SuSke op 21 maart 2015, 00:15:14 AM
Er bestaan geen 2 gelijke locs  ;) Er is ergens wel iets dat elektromechanisch niet helemaal hetzelfde is (zelfs bij serieproductie) en dat heeft zijn invloed op het rijgedrag van elke loc.
Om die elektromechanische verschillen te compenseren moet je dus een heleboel fijn afregelen en dat is een heleboel werk.
Zeker, ik heb zo eens een tijdje zitten spelen om mijn Roco 5315 en 5206 in dubbeltractie te zetten. Je mag eens raden hoe lang het geduurd heeft eer ze een beetje gelijk reden.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

loebaske

allé gasten, gooi daar gewoon het tandwiel eruit, motor afkoppelen (draadje er af solderen) gedaan met miserie en goedkoop, geen decoder nodig...en zij maar zeker dat de loc die de traktie voor zijn rekening neemt meer dan voldoende trekkracht heeft...met een sleep achter zich....

Maar soit, waar maak ik me druk in...is jullie probleem....pfffff

Rangeerduivel

Citaat van: loebaske op 21 maart 2015, 12:51:22 PM
allé gasten, gooi daar gewoon het tandwiel eruit, motor afkoppelen (draadje er af solderen) gedaan met miserie en goedkoop, geen decoder nodig...en zij maar zeker dat de loc die de traktie voor zijn rekening neemt meer dan voldoende trekkracht heeft...met een sleep achter zich....

Ik heb dat ook ooit nog toegepast Eric,
het is inderdaad een eenvoudige en goeie oplossing,maar het is niet zo ideaal als je met sound werkt,
2X sound in een dubbeltractie is gewoon leuker! 8)

;)

ceuleer

Omdat ik bepaalde loco's in Multi-tractie wil laten rijden wil niet zeggen dat ze nooit meer alleen zullen rijden hé.

Rangeerduivel

Citaat van: ceuleer op 21 maart 2015, 13:01:38 PM
Omdat ik bepaalde loco's in Multi-tractie wil laten rijden wil niet zeggen dat ze nooit meer alleen zullen rijden hé.

Inderdaad Gunter,

zie post 8,
en met afgekoppelde motor en verwijderde tandwielen zoals Eric zegt lukt dat niet zo goed!

;)

ceuleer

Dat is het plezier van een Ecos Rudy, elke loc heeft zijn eigen adres, in het beginscherm van de ecos kan je via het lockeuze-pictogram een multi-tractie aanmaken met de te koppelen loco's.
Wanneer dit gebeurt is, dan kan je via de loc-bibliotheek de multi-tractie kiezen voor de linker of rechter regelaar, en alle loco's in de multi-tractie worden samen gestuurd.
Wil je nu een loc uit deze multi-tractie alleen laten rijden, dan geef je de rijregelaar met de multi-tractie vrij, en selecteert de loc apart in de loc-bibliotheek, zo kan die terug alleen zijn werk doen.  :)

ERVIN

Hier moet ik ons loebaske toch een beetje tegenspreken hoor , mijn 77ers rijden hier altijd in tractie , omdat 1 loc de gesleepte last anders niet op de helling krijgt , dus als je achter de loc een andere loc , zonder aandrijving , hangt dan lukt het niet , bij mij dienen de dubbele tracties dus zoals in het " echt" , om de zware last vlot te kunnen trekken.






SuSke

Citaat van: ceuleer op 21 maart 2015, 13:01:38 PM
Omdat ik bepaalde loco's in Multi-tractie wil laten rijden wil niet zeggen dat ze nooit meer alleen zullen rijden hé.

+1

Citaat van: ceuleer op 21 maart 2015, 13:54:44 PM
Dat is het plezier van een Ecos Rudy, elke loc heeft zijn eigen adres...

Kan met de meeste centrales. Op de club doen we dat met een Lenz centrale tot 11 locs achter elkaar. Voordeel is ook dat je elke loc log afzonderlijk kan benaderen voor het bedienen van de diverse functies.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

C.B.

Bij mij heeft ook elke loc zijn eigen decoder en adres.
Eerst van iedere loc apart met iTrain ,  de snelheid ijken , en dan gewoon via het scherm de gewenste locomotieven  samenvoegen.
Ook hier geen problemen van reacties in de trein.

Voor de rest deel ik de mening van Erwin , want ik zit juist met dezelfde situatie.
Groetjes.
Claudio.

bollen neus

Ik ben maar een boerke uit Kemzeke maar de dubbel tractie die ik al heb gebouwd zijn allemaal analoog ( ondertussen zijn dat er al 5 en zelfs 3 tripels bij) en daar gaat het ook prima mee hoor.
Den Eric.

en tripel is geen bier zie het jullie al peizen.

OlivierV

Citaat van: SuSke op 21 maart 2015, 14:55:10 PM
Citaat van: ceuleer op 21 maart 2015, 13:01:38 PM
Omdat ik bepaalde loco's in Multi-tractie wil laten rijden wil niet zeggen dat ze nooit meer alleen zullen rijden hé.


+1

Citaat van: ceuleer op 21 maart 2015, 13:54:44 PM
Dat is het plezier van een Ecos Rudy, elke loc heeft zijn eigen adres...

Kan met de meeste centrales. Op de club doen we dat met een Lenz centrale tot 11 locs achter elkaar. Voordeel is ook dat je elke loc log afzonderlijk kan benaderen voor het bedienen van de diverse functies.

Gaat zelfs met de multimaus met de fameuze pom modus (met het excuus van het feit dat je niet altijd in dubbeltractie wil rijden), moeten de locs wel goed afgeregeld zijn. ;)

https://flic.kr/p/oRRfJq
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan