Sluitlichten in HO

Gestart door loebaske, 17 maart 2015, 12:14:34 PM

loebaske

Maar een nieuw draadje begonnen, wat in een andere topic past het niet meer en aangezien velen dit wel eens willen maken/toepassen kan je hier uw ervaring posten...

Maar meteen een foto geplaatst zo men meteen weet waarover het gaat, foto van Mark7758



Volgens Luc verschijnt er in het komende nr van MSM een artikel over sluitlichten


bellejt

dat is volgens mij er ooit als eens in verschenen naar aanleiding dat deze van Jocadis niet meer te verkrijgen waren..

loebaske

ik wil die sluitseinen wel voor digitaal gebruik, niet dat er een decoder in moet, want die blijven toch branden, het analoog printje dat ik vroeger gebruikte is niet bruikbaar voor digitale banen, aangezien er een elco gemonteerd was om knipperen tegen te gaan...

Staat in het artikel van MSM er ook bij hoe de stroom afname gebeurd, selfmade met veerbrons?? Hoe die moeten gemonteerd worden ???

Was dat ook over sluitlichten belletje? eens moeten opzoeken bij index overzicht...

bellejt

was over zelfmaken van sluitlichten a la jocadis.Zou in al de boeken of index eens moeten zoeken

Rangeerduivel

Zoals ik reeds eerder meldde in een ander(verkeerde)draadje,
Ik heb de SMD's en de weerstannden liggen,maar welke kleuren weerstanden gebruik ik ,en langs welke zijde van de SMD hoort ie te zitten?
Is 1 weerstand genoeg voor 2 SMD's of heeft elke SMD een weerstand nodig,
Alles is wel op te zoeken via het web,maar voor een leek (zoals ik) niet zo evident!
Dus als iemand zich geroepen voelt om het in een (voor leken) begrijpelijke taal neer te pennen,laat maar komen

;)

bellejt

#5
Rijtuigen - Superen

  2 22 Sluitlichten monteren
  94  60  Sluitlicht


Artikel op interent : http://home.kpn.nl/bakk2697/Techniek.html

OlivierV

Hier enkele foto's van mijn exemplaren. Een goederenwagen staat wel nog in Gent, maar soit.

Links met staafleds, 2 rechtse exemplaren met SMD's, niet zo met een mooi rondje enzo, het was mij vooral om de detectie te doen. Nu is het gelukkig ook zo geen sluitlicht zoals men vroeger op sommige marklin wagons plaatste waar de lamp even groot als de wagon was.


Hier bij mijn rijtuigen, de Roco i6-en zijn met staafleds gedaan, de heris i10 (links) met SMD's, persoonlijk vind ik deze minder geslaagd als mijn i6 rijtuigen


Groet,
Olivier

Rudy,

Ik wil je dat wel eens komen leren.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

bellejt

artikeltjes opgezocht en zeer weinig nuttige info.Tussen ombouwmateriaal gezocht en het originele sluitlicht van Jocadis gevonden.Is gebouwd van een kleine led en moet makkelijk na te maken zijn.

Mss voelt iemand zich geroepen om het voorplaatje te etsen voor ons.Kunnen we allen sluitseintjes maken :)

Heb er een makrofoto van genomen zodat jullie een idee hebben :


ward

Knappe toevoeging Olivier..
Ik blijf dit draadje zeker volgen, was allesinds één van de zaken die na de verhuis zouden gebeuren  8)
AC, Belgisch materiaal tijdperk V / VI

--> https://www.flickr.com/photos/90049814@N02/  <--

OlivierV

Muchas gracias, ik ga binnenkort nog eens een wagen of 2 doen (Res en Eas).
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

loebaske

Wat gebruik je als stroom afnemer Olivier..

OlivierV

Citaat van: loebaske op 20 maart 2015, 14:56:46 PM
Wat gebruik je als stroom afnemer Olivier..
Gewoon mijn koperen draadjes rond de as, niet te vast natuurlijk anders heeft die wagon keiveel weerstand. Het werkt voor mij alvast prima. Je kan natuurlijk ook mooiere stroomafnemers maken maar dit werkt voor mij goed en geen kat die dat ziet.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

loebaske

OK ga er binnenkort aan beginnen en zal foto's plaatsen, ik gebruik veerbrons en die zo plooien dat ze geen weerstand geven en toch perfect stroom af neemt

loebaske

#13
Ben er eens aan begonnen met het WE..

Een wagon uit gekozen met een niet Y25 bogie, reden daarvoor is dat het éénvoudiger was om het plaatsen van de strips, je kan bij deze bogie de remblokken verwijderen, want die zijn helemaal niet zichtbaar en is er ruimte voor het plaatsen.
Had wel een beetje pech dat het gewicht natuurlijk goed aangesmolten was, dan maar uitboren, je zaag er ook meteen een stukje af, want daar komt het stuurprintje.



Als stroom afnemer kan je koperen plaatjes kopen die standaard te verkrijgen zijn, echter dan neem je op die bogie dezelfde stroom op die assen, wou op één bogie zowel de + als - stroom opnemen, al jaren gebruik ik daarvoor veerbrons platen, voordeel daarvan is de veerkracht, bij koper is dat niet het geval en gaat steviger tegen de assen moeten drukken, met het gevolg dat de assen strammer gaan zijn door de druk.
Beginnen met een strook wat op te kuisen, doe je met een fijn schuurpons of met een railgom, nadien behandel ik die met Kontakt 61



Neem op twee manieren stroom, een deel boven en onder de bogie, voor je begint met knippen is het handig om alles eens op te meten en er een tekening van te maken. De strookjes knip ik met een schaar, neem nu niet de beste schaar van uw madam want de snede is er af....ze kan daar dus niet meer deftig een stuk stof met knippen!!!!



Breng je schets over op het strookje brons en beginnen met knippen, je heb er 2 van elk nodig.



Het deel die bovenaan wordt gebruik kan je al wat voor plooien, voor je het gaat lijmen (met seconden lijm) is het best dat je alles reeds eens monteerd als het voldoet met de wiel assen er in.
Heb ook twee strookjes omgeplooid, die gaan dienst doen om in de gaatjes op de bogie door te steken (daar waar voorheen de remblokken zaten gemonteerd)
Bij het omplooien goed opletten in welke richting ze moeten staan.





Als alles naar wens is kan je het vast lijmen, opletten van uw vingers, anders plak er een stuk huid bij je werkje  ;) ;)



Als je de lipjes die de stroom afnemen zo geplooid heb dat die in feite rakelings de as als het wiel raakt kan je eventueel nagaan als het niet teveel druk wordt uitgeoefend.
Daarvoor neem ik een stukje rail en leg die op een verhoog, als die er afrolt is het perfect, wel zien dat ze raken, anders nemen die ook geen stroom af.
Dat fiber borsteltje doet enkel dientst om de bogie tegen te houden voor de foto  8) 8)



Tijd om er de draadjes aan te solderen, gebruik daarvoor 0.4 caré multicord, geen telefoondraad AUB, de bogie monteren en de draden door voeren in het chassis.





Tijd om het rode sluitlicht te maken, in MSM 146 staat er een artikel over de soorten lichten volgens tijdperk, rij hedendaags dus een simpele led van 3mm kan dienst doen, rondom schilder je die in het geel, ook de achter zijden, als je goed kijkt heeft die een afgeronde kant, die plaatst je langs boven.
Persoonlijk vind ik dat de kop van de led veel te dik is, gaan er met de vuil over tot die bijna plat is, te veel afvijlen en je led brand niet meer...



Heb gekozen om slechts één achterlicht te plaatsen, je monteert die ter hoogte van de witte stip, dat is de beugel waar het licht aanhangt, je boor 2 gaatjes met een diameter van 0.7mm om de pennen door te voeren...
Als alles naar wens is kan je die met een dopje seconden lijm langs achter vast leggen.



Hier zie je het verschil tussen een afgevijld ledje...



Nu nog de elektronica plaatsen voor een digitale gestuurde baan, dus geen decoder, want een sluitlicht blijft branden.

De aansturing voor een digtale gestuurde baan, gaat Geert het ontwerp maken, zal hier binnenkort verschijnen op het forum en zal ook hier geplaatst worden, zodanig dat je niet moet gaan zoeken op het forum.

Veel  bouw plezier, vragen staat vrij.

Huugooke

Voor de elektronica moet je het niet te ver zoeken; zie mijn bijdrage over de "allesetende led". Vier diodes of een brug, één LM317 en een weerstand. Voor de anti-knipper kan je nog een elco toevoegen.
Brandt op alle systemen.