Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

decoders

Gestart door amest, 29 mei 2006, 10:44:53 AM

amest

en zo nu al een paar dagen aan het lezen op forum ed.

tussen haakjes ik moet nog beginnen...

Hoe zit het metdie decoders. Dit zijn toch die kliene dingen die je in de loc steekt. Ik begrijp dat je dit (voor dcc bv.) van elk merk in elke loc kan steken?

ZIMO decoder in roco loc, roco decoder in piko loc, ...?
Hoe maak je dan een keuze? Wat zijn de verschillen?
Hangen de functies af van de decoder (geluid, licht, ...) of van de loc of beide?

Verder moet ik dus om te beginnen best een startset kopen van een bepaald systeem (bv. lokmaus/multimaus, ...) en verder kan ik uitbreiden al naargelang ik leuk vind, bv. treintje van PIKO, ...

Keuze dcc/marklin is ongeveer gemaakt (dcc dus).
Keuze controller ? (lokmaus voorlopig voorkeur) is dan het volgende?
Keuze rails? wat is er daar voor keuze? Je hebt oa profirails van fleischmann maar die lijken niet bepaald goedkoop... wat is er nog meer? is er eentje met bedding interessant of kan je dat zelf gemakkelijk maken?

heb waarschijnlijk nog tientalen andere vragen maar zal die later wel stellen :D:D

wilde vandaag naar het spoor in oud-heverlee gaan voor verdere inlichtingen en eens kijken, maar is natuurlijk gesloten op maandag:(


Arvid
groeten,

Arvid

INFO

citaat:
Geplaatst door amest

en zo nu al een paar dagen aan het lezen op forum ed.

tussen haakjes ik moet nog beginnen...

Hoe zit het met die decoders. Dit zijn toch die kliene dingen die je in de loc steekt. Ik begrijp dat je dit (voor dcc bv.) van elk merk in elke loc kan steken?

ZIMO decoder in roco loc, roco decoder in piko loc, ...?
Hoe maak je dan een keuze? Wat zijn de verschillen?
Hangen de functies af van de decoder (geluid, licht, ...) of van de loc of beide?

Arvid



De meeste nieuwe loks die op dit moment uitkomen voor het tweerail systeem, van de merken anders dan M?rklin zijn voorzien van een NEM-aansluiting voor het aansluiten van de decoders. Dit zijn 8-poilge of 6-polige aansluitingen.

De verschillen die in of tussen de decoders zit, is voornamelijk het aantal extra functies, boven op de functie om het licht uit of aan te zetten. Het wel of niet hebben van een EMK regeling, dus een decoder met EMK of Cruise-Control, is beter te regelen dan een decoder zonder deze optie.
M?rklin noemt dat hoogvermogens-decoders.

Zimo decoders hebben dat standaard
ST-Tran decoders hebben dat standaard.
Kuehn decoders heeft twee types 1 met EMK regeling en 1 type zonder deze regeling.

Lenz decoders hebben dat alleen in de Gold serie.
De silver line serie heeft silent drive, en dat is iets anders.

En zo zijn er nog meerdere type/merken.

Maar het belangrijkste is dus de Nem-aansluiting. Hierdoor kan elk merk decoder in de lok worden geplaatst.

Het geluid is afhankelijk van de decoder, en of er plaats is voor een speaker in de locomotief. Decoders met een geluidsoptie zijn over het algemeen groter van afmeting, dus ook hier moet plaats voor zijn.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

n/a

Nieuwe Marklin locs behalve de nieuwe hobbylocs hebben een nem stekker.

quf

Hier moet ik toch even 'INFO' corrigeren. Lenz Silverdecoders hebben wel degelijk een EMK regeling. Zie hiervoor " www.lenz-elektronik.de/pdf/SILVER_Handbuch_01.pdf " pagina 19 hfdst. 6.
Deze is met CV50 bit 7 in of uit te schakelen bit 7=0 is ingeschakeld (default) bit 7=1 uitgeschakeld. (pdf file is wel in het duits)
Maar het wordt voor een beginneling wel moeilijk om de bomen in het bos te zien. Dus mischien is het beter een digitale startset te kopen. (bv. Roco) en dan de bijbehorende handleiding grondig te bestuderen. Aan de hand van deze handleiding kan je dan meer gerichte vragen stellen.

Groeten

Frank

ysbeer

Maak het nu niet moeilijker,hij heeft al gekozen.
En als iemand een dcc decoder in een marklin lok steek heben we weer een nieuw probleem.
Dus a.u.b hier geen marklin promo s meer want dat wekt verwarring.

Ik heb niks tegen jou of marklin hoor.

Wim

n/a

Ik heb alleen maar een kleine correctie gemaakt.

INFO

citaat:
Geplaatst door quf

Hier moet ik toch even 'INFO' corrigeren. Lenz Silverdecoders hebben wel degelijk een EMK regeling.
Groeten Frank



Je hebt volkomen gelijk foutje van mij. Stond verkeerd in mijn geheugen.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

INFO

citaat:
Geplaatst door Davy

Ik heb alleen maar een kleine correctie gemaakt.



Maar wel een onvolledige.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Klaas Zondervan

Davy,
Die 21-polige stekker die in sommige M* locs zit is zeker geen NEM stekker, want in de NEM normen komt hij niet voor.
Je moet geen NEM etiket hangen aan dingen die dat niet waard zijn.

n/a

Welke decoder moet ik gebruiken om een Rivarossi stuurstand dubbeldekker, die al gelijkstroom is, om te bouwen?

Groet, Iwan

n/a

Sorry, de rivarossi is wisselstroom ipv gelijstroom.

INFO

Ik denk dat je rivarossi geschikt is voor 3-rail. Maar dat daar gewoon de originele, dus dezelfde motor in zit als in de 2 rail versie.

Je moet daar dus een decoder in plaatsen, die geschikt is voor je digitale systeem, ik neem aan een systeem wat het Marklin Motorola format begrijpt. En die decoder moet dus geschikt zijn om een gelijkstroommotor aan te sturen.

Dus beginnen we met Marklin

6081 (wordt niet meer gemaakt)
6090 (wordt niet meer gemaakt)
60901 (wordt niet meer gemaakt).
De huidige versie fx of MFX decoders.

Andere merken.
Uhlenbrock 76500
Kuehn T125 T145
Viessmann decoders
en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Kortom je hebt een decoder nodig met lastregeling (cruise Control) EMK (regeling) Hoogvermogensaandrijving, of hoe het ook genoemd wordt, en geschikt voor het Motorola Format, als ik er vanuit ga dat je met een M?rklin centrale werkt.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

n/a

Ja, met mobile station.
Welke decoder adviseer je me, waar kan ik die kopen en wat kost ie ong.?

Gerolf

Digitaal is niet mijn ding, maar ik zie deze vragen regelmatig terugkomen. Zou het niet interessant zijn om hier ergens een lijst met decoders (oude en nieuwe) samen te stellen?

Merk - Type - Afmetingen - Norm - Eigenschappen - Prijs - Verkrijgbaarheid
Moeten er nog andere eigenschappen in staan?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Peter

Hallo Gerolf,

Een lijst maken is een ding, die up-todate houden zal een ander paar mouwen blijken te zijn.(bijna onbegonnen werk.)
Er komen (en gaan) zoveel decoders, en van zoveel merken, dat indien je een lijst samenstelt, die bij publicatie reeds verouderd zal blijken te zijn.
De Duitse MIBA heeft het een paar keer gedaan, maar tegen dat je hem had waren er al een paar decoders niet meer te krijgen.
Met vriendelijke groeten
Peter