Bouw van een rolbasculebrug

Gestart door Cord, 15 maart 2015, 17:37:58 PM

Cord


Foto: Wikipedia
De Scherzerbrug of wiegbrug is een basculebrug waarbij het vaste draaipunt is vervangen door een kwart cirkelsegment, die over een rolbaan loopt. Voordeel van de rolbasculebrug is dat deze sneller en verder open kan dan de overige typen basculebrug. De Amerikaan William Scherzer kreeg in 1894 patent op dit brugtype.
Leek me al een tijd leuk om deze brug te bouwen. Gelukkig is dit type brug in het verleden door verschillende fabrikanten uitgebracht en via Marktplaats heb ik er eentje weten te scoren.




Het bouwpakket heeft niet zo heel erg veel om het lijf: het is een enkelsporige brug en er zit een aandrijving bij met een tandwielkastje.


Dat grote wiel moet via een soort heveltje de brug open rollen.
Er is alleen één klein dingetje: ik wil er geen enkelsporige brug van maken maar een brug voor het wegverkeer met twee rijbanen en die twee rijbanen worden bereden met Faller Car System.
Toevallig had ik al een bruggenhoofd gemaakt voor een statische brug, maar deze brug vind ik mooier.


Aan de linkerzijde het bestaande bruggenhoofd en rechts de breedte van de spoorbrug. Voordat die spoorbrug twee rijstroken kan bevatten, moet-ie dus een stuk breder worden.


Ik ben dus maar eens begonnen met het doorzagen van de brugdelen.  :o
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

sdz1976

Nieuwsgierig naar wat volgt.

grtz,

Samuel

www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Frank_N

Hier nog een nieuwschierige.... 8)
Heb hem in N, maar in de lengte doorzagen.... :o
Groet van Frank

Cord

Interessant? Dat hoop ik maar.  :o


Als ik twee rijstroken wil maken én nog een beetje ruimte voor de voetgangers, dan moet de brug heel wat breder worden. Het bruggenhoofd dat ik al had is eigenlijk wat te smal, dus die zal ik opnieuw moeten maken, maar dan nog wat breder... veel breder.


Enfin, de brug heb ik over de volle lengte doorgezaagd. Onder het rijdek zitten twee stroken magneetband. En omdat de onderkant ook in het zicht komt als de brug openstaat, heb ik er een plaat styreen overheen geplakt.


Het rijdek zijn (houten)platen van Auhagen.


Beetje voor de beeldvorming de zijkanten er even tegenaan gezet. Volgens mij kloppen de verhoudingen van de brug (lengte vs. breedte) wel een beetje.


De onderkant begint ook aardig op te schieten.
Voorlopig laat ik het hier even bij.

Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Cord

Kleine update:


Aanvankelijk wilde ik wafelplaat gebruiken als trottoir, maar ik bedacht dat hout misschien  wat meer passend is. Van hetzelfde Auhagen plaat heb ik stroken gesneden en in een soort wildverband samengevoegd. Omdat het rijdek nog in de verf moet, zitten de zijkanten van de brug er nog los tegenaan.
Ooit heb ik (extreem voordelig) Station Baden-Baden op de kop getikt. Niet dat ik dat station ooit een plek zou geven, maar veel onderdelen zijn wel erg bruikbaar voor mijn bruggenhoofden.


Daar ben ik dus maar vast mee begonnen.


Dit is dus het deel waar de brug In gesloten toestand op rust.


Rest volgt.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Frank_N

Jammer van het station, maar goed voor de brug! 8)
Ga door Wim! ;)
Voetpad goed gelukt :P
Groet van Frank

Cord

Misschien best wel jammer van het station maar dat Duitse stijltje past echt niet in mijn Nederlandse scenery.  ??? Ondertussen heb ik met Duitse onderdelen mijn Nederlandse bruggenhoofd afgemaakt:


Ik moet oppassen dat ik niet teveel versierselen ga gebruiken, anders wordt het tóch nog een Duits bruggenhoofd.


Onder het wegdek zitten magneetstrips voor het FCS-wegverkeer.


Voor het binnenwerk gebruik ik de stokken die aan vuurpijlen vastzitten. Eens per jaar komen die gratis en voor niks uit de lucht vallen.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

Cord

Kleine update:
Ben nog even bezig geweest met het verder bekleden van het bruggenhoofd.


Het wegdek ligt erin. Door dat stukje pijp komt een messing stangetje om de slagboom te bewegen.


Aan de onderkant lijkt dat wattenstaafpijpje misschien wel op een regenpijp.


Voordat de zijkanten tegen de brug aan komen, heb ik vast het rijdek van de brug in de verf gezet.


Het zijaanzicht.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

niko

Het houte weg dek ziet er top uit .

Mvg NiKo
mvg Niko

Cord

Dankjewel Niko,
Even bezig geweest met het inelkaar zetten van de zijkanten van de brug en ik heb vast een begin gemaakt met het bruggenhoofd waar de brug op rolt...  aan de andere kant van het water.


De zijkanten van de brug en het (verbrede) verbindingsstuk zitten in elkaar.


Er moet natuurlijk nog een soort bak aan het uiteinde komen waar de ballast in komt te zitten.


Bij dat rechter bruggenhoofd zit de rolconstructie een stuk hoger, als ik daar aansluitend met baksteen zou beginnen dan krijg ik een ongelijke hoogte met de linkerkant. Ik maak dus nog een constructie onder dat rolding, zodat beide bruggenhoofden even hoog worden.


Dat gat in de rolconstructie van de brug is bedoeld voor een hevel...


...die aan dit wiel vast komt te zitten. Dit gaat m'n dus niet worden. Ten eerste vind ik het een foei-lelijk ding om te zien, ten tweede heb ik er geen vertrouwen dat dat plastic heveltje het lang bijft doen en ten derde heb ik op de plek waar dat geval moet komen geen plek.


Ik ga het dus anders aanpakken: op de as van dit gevalletje komt een langere as met twee klosjes (waar normaal garen opzit) en wordt gemonteerd onder het gedeelte waar de brug basculeert. De brug wordt dan omhoog getrokken met draden die om de klosjes wikkelen. De brug wordt op deze manier aan twee kanten omhoog getrokken, waardoor-ie niet uit de vertanding wordt getrokken. Ik heb daar wat meer vertrouwen in dan zo'n gammele constructie met zo'n groot wiel en een heveltje dat elk moment kan afbreken.
De ruimte die op deze manier heb gewonnen, maakt dat ik de hele brug een stuk naar de voorgrond kan verplaatsen en daardoor meer ruimte in de haven krijg.


Dit wordt het deel waar de brug op rust... of eigenlijk hangt de brug er een stukje boven omdat de brug eigenlijk op de vertande zijkanten rust.


Links en rechts die vertande zijkanten met in het midden het wegdek. Aan de zijkanten komen trottoirtegels. Dat witte stukje aan de voorzijde zorgt ervoor dat er geen kier zit tussen het bruggenhoofd en de brug.


Bovenaanzicht. Het wegdek van het bruggenhoofd lijkt een beetje bobbelig en dat is ook zo. Het is een oude brug waar al heel wat verkeer overheen is geweest en dan krijg je dat.  ::)
Aan de rechterzijde steken nog twee strookjes magneetband uit, dan weet ik precies waar ik het volgende deel wegdek kan aansluiten.
Vanavond weer verder.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

evan

Wim,

Dat ziet er veelbelovend uit!
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Cord

Dankjewel Evan.


Inmiddels zit ook aan deze kant van de brug het trottoir er in...


...en ben ik bezig geweest met een van de zijkanten van dit bruggenhoofd.
Rest volgt.
Groet, Wim Corduwener


Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en Oe • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans (Oe) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing