Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Piko A-Gleis sporen

Gestart door BD1701, 21 december 2004, 18:12:13 PM

BD1701

Aan sdbhg, Ik heb er al een paar los geprobeerd, zonder op een wissel te monteren, en mijn eerste indruk was ook dat er hier en daar eentje bleef hangen, maar ik monteerde dan eens zo'n motortje op de wissel, en dan bleek er nieks mis mee te zijn, dus voorlopig nog geen problemen ondervonden. En hopelijk zal het ook zo blijven he.
 

sdbhg

ai, bij mij marcheren die wisseltjes ook perfect los en zelfs als de elektr wisselaansluiting vast hangt aan een wissel, maar ...
eens in een baan ingebouwd begonnen de problemen. Mogelijk moet die pikowissel perfect waterpas liggen in een baan. Ik weet het alleszins niet echt en vindt het een zwakte van het merk piko !

Misschien een goede raad : steek de baan in elkaar en test alles eens grondig uit, zeker nu de wissels nog maar pas nieuw zijn en je ze eventueel nog kan omruilen.

n/a

IK heb een startset van Marklin gekregen.Maar om die uit te breiden liggen de kosten vrij hoog. Dus zou ik met piko beginnen. Maar ik ben bang dat de treinen nu rapper zullen ontsporen. Is dit werkelijk zo???

Gerolf

Het risico op ontsporingen maakt geen verschil. Je weet wel dat marklin en piko niet combineerbaar zijn, h? [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

trickl

Hoi,

nog een vraagje over de Flex rail van Piko.
Ik heb nog nooit met flexibele rails gewerkt, daarom zal deze vraag misschien een beetje dom klinken.
Zijn deze rails voorzien van bielzen tot op het einde van elke rail, of is er een ruimte zonder bielzen. Deze vraag stel ik omdat ik op de site van Piko setjes bielzen zie die op flexrails geschoven moeten worden.
2de vraag: zijn deze rials voorzien van railschoentjes?

Groetjes,
PP

ysbeer

Flex rails heeft over de volle lengte bielzen.
Rails schoentjes zitten er niet aan,maar die zijn los te koop.Als je ze zuiver recht neerlegd behoeft je alleen de buitenste bielzen er af te halen,anders pas het schoentje niet.
In een bocht wordt de binnenste rail uiteraard te lang en moet je dus
die afzagen of afslijpen.
Dat is niet moeilijk,er zijn zelfs tangen waarmee je de rails kunt af knippen,zo dat je hem niet hoeft bij te vijlen.
Met een gewone knijptang gaat het ook maar dan moet je wel vijlen.
Als je op het eind de bielsen heb verwijderd ontstaat een gat in de bielzen rij.
DAt laat zich eenvoudig opvullen met een paar losse bielzen (van een over geschoten stukje rail)die je wat dunner vijlt ,dan laten ze zich er eenvoudig onder schuiven.
Daar zie je niets meer van na het ballast aanbrengen.

Zo een tang kost 18 a 20 euro,is verrekt handig als je veel moet leggen(rails).

wim

ysbeer

hallo
Ik vroeg mij nog af waar om jullie eigenlijk van die hoge piko rails willen gebruiken.
De roco line rails is veel natuur getrouwer dan die van piko,wat hoogte betreft,en dat zie je

Wim

Tom

De prijs zeker en gemakelijk in gebruik, zelf heb ik ook interese voor de rails van piko.
Nu ja, ieder zijn eigen keuze zeker.
Tom

Janssfs

De Piko wissels zouden geen polarisatie nodig hebben. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?


www.traincenter.nl
De hartstukken zijn zo geconstrueerd, dat het stroomloze gedeelte minder dan 25 mm is. Daardoor is de stroomafname ook bij locomotieven met een korte radstand verzekerd, zoals bijvoorbeeld bij de K?'s van PIKO. Polarisatie van het hartstuk is daarom niet noodzakelijk.
 

doomslu

Ik heb alleen maar goede ervaringen. Op de expo in Mechelen hadden we een demo-baantje staan uitgerust met Piko-A spoor en wissels. Daar reden locs over aan een snelheid van 1 meter per minuut of zelfs minder. Dat is h?????l traag. Ik heb er geen zien stilvallen op de wissels hoor. De enige vereiste is dat de stroomafname van de loc voldoende goed is en liefst op zo veel mogelijk wielen. Bij moderne machines is dat zo.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

ysbeer

citaat:
Geplaatst door ssfs

De Piko wissels zouden geen polarisatie nodig hebben. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?


www.traincenter.nl
De hartstukken zijn zo geconstrueerd, dat het stroomloze gedeelte minder dan 25 mm is. Daardoor is de stroomafname ook bij locomotieven met een korte radstand verzekerd, zoals bijvoorbeeld bij de K?'s van PIKO. Polarisatie van het hartstuk is daarom niet noodzakelijk.




leuk maar ik zou toch maar het hartstuk van stroom voorzien.
Waarom altijd op de uiterste rand gaan lopen.
Natuurlijk gaat het 10 keer goed,maar dat is ook zo als je keihard door rood rijdt.
Maar niemaand zal toch beweren dat dat veilig is.

wim

Klaas Zondervan

Waarom heeft iedereen het toch steeds over hartstuk?
De correcte Nederlandse benaming is puntstuk.

Gerolf

Ik dacht dat het puntstuk een deel was van het hartstuk.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Klaas Zondervan

Gerolf, verkeerd gedacht.
Hartstuk is een foute vertaling van het Duitse woord Herzst?ck.

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Gerolf, verkeerd gedacht.
Hartstuk is een foute vertaling van het Duitse woord Herzst?ck.



Klaas
Je hebt een punt gemaakt met dat hartstuk.

wim