Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Piko A-Gleis sporen

Gestart door BD1701, 21 december 2004, 18:12:13 PM

BD1701

Ik ga voor de aanleg van mijn nieuwe modelbaan gebruik maken van de Piko A-sporen, ik vind het zeer mooie sporen qua afwerking, ze zijn ook goedkoper, en ook solderen is een eenvoudige klus naar het schijnt, en dat door de materie waaruit ze gemaakt zijn uiteraard. Oorspronkelijk ging ik eerst Peco sporen gebruiken, maar aangezien Piko ook een zeer goede kwaliteit geeft, is mijn keuze dan toch uiteindelijk gevallen op Piko. Heeft iemand daarbij opmerkingen? Is dit een goede keuze? Heeft iemand al gebruik gemaakt van deze sporen? Alle info welkom uiteraard.
 

Gerolf

Ik kende de Piko A-gleis tot op heden niet, dus ben ik via Google even naar de website gaan kijken (www.piko.de/produkt_db/ check.php?page=agleis&grand_id=4). De rails zijn er niet in detail te bekijken, maar ik dacht bij het bekijken van de informatie aan het volgende:
- nikkelzilver "neusilber" rails zijn inderdaad makkelijk soldeerbaar
- het gaat om code 100 rails (dus eigenlijk prototypisch te hoog - maar hoeveel stervelingen zien dit?)
- inderdaad goedkoop: 3,10 Euro voor een 940mm flexibel is niet veel
- ik heb wel wisselaandrijvingen (=magneetspoelen), maar geen wissels gezien - hierover kan ik dus geen mening geven.

Zelf gebruik ik Roco-Line zonder bedding (flexibels code 83, ongeveer 5 Euro per meter) en ben hier zeer tevreden over.

Gerolf Peeters vanuit "Marche-en-Bi?res"
http://home2.scarlet.be/gerolfp/
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

tonycabus

De wissels zien er goed uit en ook de geometrie van het systeem is vrij eenvoudig te snappen. Alleen de DKW ( Doppelkreuzweiche = Engels wissel ) laat blijkbaar nog even op zich wachten.
Een groot voordeel van code 100 is dat zowat alle materieel, ook ouder, daar goed op rijdt en niet 'over de kasseien davert'. Dat is de reden die Piko zelf aangeeft voor het handhaven van code 100 railstaven: ze willen dat iedereen er wat aan heeft.

Tony

Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

marimon

Ik heb ook mijn baan uitgelegd met Piko-A. Zeer fijn van constructie en voor mij een prachtig alternatief om terug aan modelspoor HO te beginnen. Inderdaad Tony, de engelse wissel(DKW) laat op zich wachten en dat is voor mijn baan wel vervelend gezien ik er toch drie nodig heb en nu nog met enkele gaten in de baan zit. Nu, niet getreurd, wat niet is kan nog komen. Ik heb zelfs al een gewone Piko-A wissel met een geheugendraad in testfunctie gezet. Het veertje eruit en ... het werkt prima. Bijkomend wil ik zeggen dat mijn baan bestaat uit niet anders dan flex-rail, zelfs voor de bochten.

Groeten,

Marc
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

BD1701

Hoi marimon, een vraagje nog: ben je te vreden over deze sporen in het algemeen? En aangezien ik ook alles zal opbouwen uit flexrails, is mijn vraag, zijn deze gemakkelijk te leggen in bochten enzo? Zijn ze ook vlot aanpasbaar in lengte, ik bedoel hiermee als het goed lukt om ze door te zagen, met een dremel ofzo om alles te doen passen he?
 

marimon

De flexrail is zeer soepel te leggen in alle bochten die verantwoord zijn voor spoor HO. In tegenstelling tot andere merken flexrail moet je deze niet voorplooien(voorbuigen) om de stijfheid eruit te krijgen. Ook het aan elkaar solderen van twee flexrails pas ik niet toe gezien er weinig spanning optreedt. Wel fixeer ik op ongeveer ??n centimeter van elke uiteinde een nageltje of vijsje in het midden van de bielzen. E?n nadeel, hoe kan het ook anders, is de verbinding met de railschoentjes. Ze aanbrengen geen probleem, maar: de railschoentjes passen niet in de gleufjes van de bielzen waar de rails inschuiven (ken de juiste benaming hier niet voor, sorry). Wat ik doe is op de binnenkant van de bielzen de zogenaamde bouten die de rails vasthouden met een hobbymesje te verwijderen. Geen blinde die het zal zien, zeker niet na het ballasteren.
Met een dremel of een rechte bektang deze rails bewerken is geen probleem. Ik gebruik wel een dremel.
BD1701, ik ben blij dat er toch iemand zegt dat hij Piko-A rails gebruikt. Het oogt zeer mooi en is geweldig functioneel.
Groeten aan iedereen,

Marc
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

BD1701

Marimon, heb je bij uw wissels ook de gepaste wisselaandrijvingen gekocht van Piko? Zijn die degelijk en betrouwbaar zaosl andere merken? Hoe bedien je uw elektrische wissels eigenlijk, met een bedieningsbakje van Piko zelf, of met schakelaartjes die je op een paneel monteert ofzo? Wel schaakelaar gebruik je daar best voor, een 2 polige met rustcontact ofzo, want die spoel mag nie de ganse tijd onder spanning staan zeker?
Alvast bedankt voor alle info Marimon, en ik ben het volledig met U eens wat betreft Piko A-Gleiss.
 

marimon

Hoi BD1701,
Ikzelf ben nog maar een beginner en doe het allemaal rustig aan. 'k Ben nog ver van mijn pensioen! Alhoewel ik al twee jaar bezig ben,  eerst met het plan die veelvuldig gewijzigd werd, en nu het uitleggen van de rails, heb ik vandaag alweer een verandering ingebracht. Met dit ter zijde wil ik je zeggen dat het mijn bedoeling was alle wissels met geheugedraad te voorzien. Maar sinds ik op dit forum, sorry uitstekend forum, terecht gekomen ben, ben ik alweer aan vzerandering toe. Enkel de zichtbare wissels maw het rangeerterrein en het kopstation zullen met geheugendraad bediend worden. Al de rest ga ik met conrad-wisselmotor laten functioneren. Ik heb er zeer goede reacties over gelezen in zusterforums en voor de prijs hoeft je het niet te laten. Ook vergt het minder kennis in electronica/electriciteit enerzijds en anderzijds in het solderen. Nu, deze beide gegevens maken de hobby nog leuker als je ze onder de knie kunt krijgen.
Wat betreft de aandrijvingen wacht op KISS. Gezien ik digitaal rij, maar analoog wil schakelen en bedienen, lijkt mij dat KISS een antwoord heeft op je technische vraag. In ieder geval niet de schakelbakjes van Piko, eerder schakelaartjes op een centraal bedieningsbord met schematisch railplan, een controle-indicator voor de stroomvoorziening, bedieningen voor de verlichting...

Groeten,
Marc
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

sdbhg

Hoi iedereen,

Ik ben een beginner en heb al een maandje piko A-gleis liggen, maar kocht vandaag mijn eerste elektrische wisselaandrijving en groot probleem ... die blijft om de haverklap hangen, tot ik deze manueel weer goed zet.

Ik ga deze proberen omruilen in de winkel maandag.

Zijn er nog onder jullie die dezelfde problemen ervaren ? Oplossingen hiervoor ?  

sdbhg

Ik werd heel goed geholpen bij Cornucopia. Prima service ! We hebben het wisseltje onderzocht, geopend en konden niets fout vinden in de wissel. Deze defecte wissel wordt terug opgestuurd naar de Piko-fabriek.

Ik kon deze wissel probleemloos omruilen tegen een nieuwe en deze doet het beter.

Ik had nog een elektr wisselaandrijving nodig en ook deze hebben we eerst uitgetest... ook weer een "hanger". Daarna een ander doosje uitgetest en dat was een goede.

Dus oppassen geblazen bij aankoop van piko wissels : test zo gauw mogelijk uit, zodat omruilen mogelijk is.ht deze zonder problemen omruilen bij cornucopia.

BD1701

Alvast bedankt voor de nuttige info sdbhg, ik zal zeker en vast uitkijken als die wisselmotortjes bij mijn bestelling vlot werken hoor. Ik moet wel nog even wachten op mijn bestelling, maar ik zal da zeker nie vergeten vragen aan de winkelier.
 

BD1701

Een aantal dagen geleden, heb ik mijn bestelde Piko A-Gleiss ontvangen via bestelling. Ik was versteld van de kwaliteit die Piko hier levert met deze sporen. De flexibels zijn uitermaate flexibel, wat iedereen alleen maar ten goede komt uiteraard. Ook de wissels zijn heel goed en fijn afgewerkt. Kortom ik ben zeer tevreden met mijn aankoop van deze sporen. Ik zou zeggen beginners of gevorderden, bekijk deze sporen zeker en vast eens, als je sporen gaat leggen in de toekomst!!!
Nu nog gauw even de wisselmotortjes testen, als die allemaal goed werken, en dan beginnen mijn sporen te leggen.
Groeten aan de treinfreaks
 

Pol De Bard

Heb je enig idee van de weerstand van de spoeltjes van die wisselmotortjes? Zijn ze geschikt voor ondervloerse bediening?

Pol De Bard

keepit_supersimple@yahoo.com

BD1701

Aan Kiss: Ik heb geen flauw idee van de weerstand van de spoeltjes hoor, sorry. De standaard aandrijving is voorzien naast de wissel ter bevestigen met 2 kleine vijsjes, maar je kan de wissel ook aandrijven met ondervloerse wisselaandrijving. Ik denk wel dat die voorlopig nog nie beschikbaar is van Piko zelf.
 

sdbhg

en BD1701, blijven jouw wisseltjes niet vaak hangen ?

Ik heb nu wel betere wisseltjes na omruilen, maar toch blijven die nu en dan nog hangen !