Nieuws:

Nu in MSM 249 PRAKTIJK: Beladen van ouderwetse goederenwagens: buizen en langsliggers * Terminus: de baan, deel 4

Hoofdmenu

Te bestellen via MSM type 201

Gestart door Snobby Crash, 27 februari 2015, 07:00:15 AM

Herwig

#465
Kijk 's aan:    een perfecte foto (uit het PVG-fotoboek...) van een   tijdperkIIIa    gistwagen, en nog wel een proper wit exemplaar. ( zoals koelwagens )

Deze oudere GLMS met plankenwanden, heeft VBV (nog) niet in model.  Dus werd het willens-nillens een recentere versie met houten platen.

Hopelijk komt deze (of gelijkaardige) foto ter info ooit terecht in een MSM-artikel.

>> Zou men een "gladde"  Glms naar een plankenversie kunnen ombouwen ?  Inkrassen van planken ?  Uitsnijden & vervangen van de gladde wanden ?    Misschien 's een oude groene Liliput nemen en poging wagen ...?   ( lijkt iets geknipt voor PVG )

(PB aan PeterVG)

PeterVG

Zulk een project is al eens in me opgekomen Herwig.
Maar voorlopig heb ik helaas veel te weinig tijd en nog veel te veel klusjes af te werken om Hamsart klaar te stomen voor een beursdeelname.
Afwachten lijkt me de beste optie. Ooit komt zulk een typisch Belgische wagen wel een keertje op de markt.

Jurgen

Ik heb ook een doos ontvangen en er zaten 2 mousse dingen in de vorm van een wagonnetje in!  :D Ik heb mij al geamuseerd hoor.

Oh ja, er zat ook nog een loc en wagonnetjes bij...
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Herwig

#468
De gele (loc) en de zwarte (wagentjes set A&B)    VBV-DOOSJES    zijn perfect en mooi.

In de grote transportdoos zitten van die kleine witte  schuimpjes (chips) als vulsel.....  ( naast twee grote antracietkleurige schuimplaten)
Heb enkele van die kleine dingetjes in water gelegd, maar ze lossen niet op.
Dus zijn het vermoedelijk kunstoffen versies.                                          Die moeten dus bij het restafval.
Géén zetmeel, géén mais- of aardappelafval, hoogstwaarschijnlijk.         Die hadden op de composthoop of in de groenbak gekund.

Iemand anders dit reeds uitgetest/uitgezocht  ?






Metpetergaathetbeter

eventueel te houden mocht je iets te koop aanbieden om te versturen ? ;)

PeterVG

#470
Heb in de collectie van Fernand Maes nog een tweede foto gevonden van een Konings gistwagen.
Fernand heeft de foto beschrift als wagennummer 4 427 429. Deze foto stamt dus uit de periode midden jaren 50 - tot midden jaren 60.
Helaas is de foto niet scherp. Heb het document toch maar geplaatst om enkelen te plezieren.
Let op de extra metalen versterkingsbanden over de houten planken. Nog detailwerk dus voor diegenen die een ombouw overwegen.
De meeste wagens uit de reeks hadden deze band in deze periode. Al heb ik toch een enkele foto gevonden waar de getoonde wagen deze banden niet had. Mijn vermoeden is echter dat dit een eerste omgeschilderde T2211 was. Een soort van prototype dus die niet representatief is voor de reeks T2211. Laten we er maar vanuit gaan dat deze versterkingsbanden vanaf midden jaren 50 werden opgebracht.





ACFI

Peter,

dankjewel voor de foto.

ACFI.

marc goovaerts

Als je naar de verbleekte opschriften kijkt, dan krijg ik de indruk dat het hier om een afgestelde wagen gaat.
Normaal zorgt een goed draaiende firma er toch voor dat hun reclame goed zichtbaar blijft ?

Hoe lang Konings Gist bestaan heeft heb ik niet kunnen achterhalen.
Ik weet wel dat er op het net nog emaille reclameborden van hen te vinden zijn tot de jaren 50.

Herwig

Wéér een foto die er toe doet.
De firma KoningsGist gebruikte/huurde de Glms van de Nmbs.

Het ging hier trouwens niet om een bedrijf van de familie Konings, veronderstel 'k.
Het was een gisthandelsmerk Levure Royale~Konings Gist.  ( "koninklijke gist ..." )

Deze plankenversie Glms met links de grote B, zal misschien opzij gezet zijn, in afwachting van de instroom van vernieuwde Glms met volle houten wanden ?   Met nieuwe, duidelijke KoningsGist-beschrifting.

Is die Brugse fabrikant  niet  i.d. loop van hun bestaan overgenomen door een Nederlandse firma,    en/of was die reeds langer een Belgisch filiaal ?



Herwig

#475
Als frequente Brugge-bezoeker, had 'k idd ooit dit ergens gelezen over de, omstreden, afbraak van de gistfabriek aan de havenkom.

citaat:    "de Brugse Gistfabriek  (fam. Verstraeten) werd later (?) overgenomen door de Koninklijke Nederlandse Gistfabriek (NL-Delft) "

Dus dat   "Koning"   op de wagens is nota-bene Oranje-Nassau... .

Metpetergaathetbeter


Herwig

#477
 ( ex-puntje-aan-de-lijn was digi-technische lapsus ...)

>>>> De Koninklijke Nederlandse Gist- & Spiritusfabrieken ( NL-Delft) richtten een filiaal op te BRUGGE reeds  A°1897  ( ! )

Nu is de vraag:  waren er twee gistfabrieken te Brugge ?  De KNGSF, plus een àndere van de fam. Verstraeten ? 

Hebben de Nederlanders dan later de andere opgeslorpt ??  Of was er steeds slechts één fabriek te Brugge:  het Belgisch filiaal van de Hollanders ?

(Later was er blijkbaar ook o.a. te Brussel een KNGSF-filiaal )

[ nu:    onder het parapluutje van DSM ]

Herwig

#478
Hoop dat het volgende   niet   identiek dezelfde verwijzing/link is als vermeld in bericht hierboven  #474 :

G**gle:   Gistfabriek Haven Brugge      >>      www.watererfgoed.be    >>    PDF   "Wagens voor het vervoer van gist"     >> 

dit is een artikel    -Portret-    met meerdere foto's uit  "0p de Baan nr. 106"      >>     " KNG & SF"   (zie berichten hierboven...)     >>     enkele foto's lijken (bijna) dezelfde als die van Fernand Maes.    Hier worden ze onderschreven met   "verzameling Charles Ocsinberg" (ook niet onbekend) ...

Interessant want gaat, op enkele pagina's, echt over dit onderwerp   "gistwagens" ...


Jurgen

Na het raadplegen van de mij gekende websites en een beetje rondzoeken in Google geef ik het op.

Ik ben op zoek naar een overzicht van de stelplaatsen die de 201.010 gehad heeft en van wanneer tot wanneer hij een bepaalde stelplaats had.
Bfoto vermeldt alleen maar de laatste stelplaats, Belrail is niet volledig en krijgt geen updates meer en andere sites helpen me tot nu toe ook niet verder. Dus wie kan me helpen?
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.