Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Begonnen met het maken van een nieuw sporenplan - Feedback + opmerkingen welkom!

Gestart door Fretbol, 25 februari 2015, 15:44:01 PM

Fretbol

Hallo iedereen,

Momenteel ben ik bezig aan het ombouwen van de garage tot nieuwe modelspoorkamer. Het zal echter nog heel wat tijd en werk vragen voor de ruimte klaar is dus ondertussen ben ik al eens aan het nadenken over hoe de nieuwe modelbaan er moet gaan uitzien.

Net als bij mijn vorige modelbaan wil ik een baan waar lange treinen automatisch hun rondjes draaien (een echte rangeerbaan moet dit dus niet gaan worden). Centraal moet een groot doorgangsstation komen dat bij voorkeur in een grote boog zal liggen. Daarnaast wil ik een aftakking naar een klein depot/museumlijntje om een plaatsje te hebben waar ik mijn oudere stoomlocs en diesels een plaatsje kan geven.

Na enkele pogingen ben ik voorlopig tot dit sporenplan als basis gekomen:



Enkele details:

- De modelbaan op dit plan is 10 m lang en 1,75m breed. De perronsporen zijn tussen de 4,5 m en 5 m lang en alle sporen in de schaduwstations zijn 5 m lang.

- De klimovalen hebben een maximum stijgingspercentage van 2,3%.

- Boven beide klimovalen is er plaats voor een locdepot en/of fabrieksaansluiting.

- Op het bovenste zichtbare gedeelte is nog plaats om voor het station een traject voor de tram in meterspoor (HOm) aan te leggen.

Wat denken jullie?

Fretbol  ;)

SuSke

1,75m breed ? Je zal lange armen nodig hebben om overal bij te komen. Zelfs van beide kanten bereikbaar is de benodigde reikwijdte nog bijna 90cm.

Verder een summier plan, maar je wil alleen treinen zien rondjes rijden, dus is dit je ding  :).
Sporen in het schaduwstation kunnen zelfs nog langer (goederentreinen) en eventueel opgesplitst worden in verschillende stukken  8).

Had ik die oppervlakte te beschikking, ik zou andere dingen maken  ::), maar dat is mijn keuze.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

OlivierV

Redelijk mooi plan maar die zichtbare bocht links zou ik toch wat ruimer maken, net zoals de spiralen zelf voorzien van ruimere bochten ipv rechte stukjes ertussen te gooien.

Wat voor rails ga je gebruiken?
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

conducteur

Misschien moet hier wel nog een paradetraject, of een splitsing van 2 lijnen ofzo in te krijgen zijn?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Fretbol

Citaat van: SuSke op 25 februari 2015, 15:56:57 PM
1,75m breed ? Je zal lange armen nodig hebben om overal bij te komen. Zelfs van beide kanten bereikbaar is de benodigde reikwijdte nog bijna 90cm.

Verder een summier plan, maar je wil alleen treinen zien rondjes rijden, dus is dit je ding  :).
Sporen in het schaduwstation kunnen zelfs nog langer (goederentreinen) en eventueel opgesplitst worden in verschillende stukken  8).

Had ik die oppervlakte te beschikking, ik zou andere dingen maken  ::), maar dat is mijn keuze.

De baan zou inderdaad aan beide kanten bereikbaar zijn Frans, en tussen de schaduwstations en het grote station op het bovenste niveau zijn open ruimtes van ongeveer 60cm. Het feit dat ik hier later met uitneembare delen zou moeten werken eens de baan van scenery is voorzien is inderdaad niet ideaal dus moet ik maar eens werk maken van een smaller baanplan. Het baanplan dat ik nu heb dient dan ook als basis en ik probeer jullie opmerkingen en suggesties erin te verwerken om tot een beter plan te komen ;)

De sporen in het schaduwstation zijn momenteel even lang als de sporen in het station maar die kunnen uiteraard verlengd worden als de ruimte dit toelaat.

En uit nieuwsgierigheid ... wat zou jij maken op deze oppervlakte?  :)

Fretbol

Citaat van: OlivierV op 25 februari 2015, 20:34:09 PM
Redelijk mooi plan maar die zichtbare bocht links zou ik toch wat ruimer maken, net zoals de spiralen zelf voorzien van ruimere bochten ipv rechte stukjes ertussen te gooien.

Wat voor rails ga je gebruiken?

Olivier, de modelbaan zal gebouwd worden met Märklin k-rails. De boog naar het station kan inderdaad ruimer worden als de ruimte dit toelaat.

De spiralen zelf kan ik in principe volledig rond maken maar dan wordt de diameter wel heel groot. Momenteel heb ik voor de spiralen gebruik gemaakt van de grootste standaardbogen uit het Märklin k-rail assortiment aangevuld met rechte stukken. De spiralen zijn nu 1,8 m lang en 1,4 m breed. Als ik ronde spiralen wil maken heb ik cirkels van zo'n 2 m diameter nodig. Ik zal eens kijken of het lukt om een plan uit te tekenen met volledig ronde spiralen  :)

Fretbol

Citaat van: conducteur op 25 februari 2015, 20:40:46 PM
Misschien moet hier wel nog een paradetraject, of een splitsing van 2 lijnen ofzo in te krijgen zijn?

Rian,

Ik zit er ook aan te denken om nog een paradetraject te voorzien maar ik weet niet of ik dit in een aanvaardbaar modellandschap kan krijgen. Het station zal op een verhoogde spoorberm liggen en voor het station moet een stationsplein komen met een halteplaats voor bussen en trams. Het paradetraject zou dan nog een niveau lager moeten komen waardoor de hoogteverschillen tussen het station en het paradetraject al heel hoog zouden zijn.

Ik denk er in ieder geval nog even over na hoe ik dit kan oplossen  :)

dani

ik vraag me af waarom schaduwstations op 2 niveaus ?  Je kan als je wil die 2 "takken" op hetzelfde niveau leggen, dan kan je met 2 niveaus toch dubbel zo veel treinen stockeren. (het gaat je wel wat geld extra kosten aan sporen en wissels, maar je zou bvb kunnen beginnen met 1 niveau en dan later uitbreiden.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

OlivierV

Citaat van: Fretbol op 26 februari 2015, 10:00:38 AM
Citaat van: OlivierV op 25 februari 2015, 20:34:09 PM
Redelijk mooi plan maar die zichtbare bocht links zou ik toch wat ruimer maken, net zoals de spiralen zelf voorzien van ruimere bochten ipv rechte stukjes ertussen te gooien.

Wat voor rails ga je gebruiken?

Olivier, de modelbaan zal gebouwd worden met Märklin k-rails. De boog naar het station kan inderdaad ruimer worden als de ruimte dit toelaat.

De spiralen zelf kan ik in principe volledig rond maken maar dan wordt de diameter wel heel groot. Momenteel heb ik voor de spiralen gebruik gemaakt van de grootste standaardbogen uit het Märklin k-rail assortiment aangevuld met rechte stukken. De spiralen zijn nu 1,8 m lang en 1,4 m breed. Als ik ronde spiralen wil maken heb ik cirkels van zo'n 2 m diameter nodig. Ik zal eens kijken of het lukt om een plan uit te tekenen met volledig ronde spiralen  :)
Hij leek gewoon nogal klein, bij ons in AMSAC hebben we 2 klimspiralen (baan die zowel 2 als 3 rail is), overal is met flexrail gewerkt, dan kan je nog ruimer gaan, maar als je al met de grootste boogstralen werkt dan komt het wel in orde.

Ik zou ook nog aanraden om dan voor het zichtbare gedeelte de slanke marklin k-rail wissels te nemen, dat oogt weer een pak mooier, denk enkel dat ze geen slanke kruiswissels in hun assortiment hebben.

Verder misschien ook het zichtbare gedeelte wat smaller uitbeelden opdat je overal goed bij kan voor het maken en plaatsen van scenery, 80cm is diep genoeg zegt mijn ervaring.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Fretbol

Citaat van: OlivierV op 26 februari 2015, 10:37:28 AM
Citaat van: Fretbol op 26 februari 2015, 10:00:38 AM
Citaat van: OlivierV op 25 februari 2015, 20:34:09 PM
Redelijk mooi plan maar die zichtbare bocht links zou ik toch wat ruimer maken, net zoals de spiralen zelf voorzien van ruimere bochten ipv rechte stukjes ertussen te gooien.

Wat voor rails ga je gebruiken?

Olivier, de modelbaan zal gebouwd worden met Märklin k-rails. De boog naar het station kan inderdaad ruimer worden als de ruimte dit toelaat.

De spiralen zelf kan ik in principe volledig rond maken maar dan wordt de diameter wel heel groot. Momenteel heb ik voor de spiralen gebruik gemaakt van de grootste standaardbogen uit het Märklin k-rail assortiment aangevuld met rechte stukken. De spiralen zijn nu 1,8 m lang en 1,4 m breed. Als ik ronde spiralen wil maken heb ik cirkels van zo'n 2 m diameter nodig. Ik zal eens kijken of het lukt om een plan uit te tekenen met volledig ronde spiralen  :)
Hij leek gewoon nogal klein, bij ons in AMSAC hebben we 2 klimspiralen (baan die zowel 2 als 3 rail is), overal is met flexrail gewerkt, dan kan je nog ruimer gaan, maar als je al met de grootste boogstralen werkt dan komt het wel in orde.

Ik zou ook nog aanraden om dan voor het zichtbare gedeelte de slanke marklin k-rail wissels te nemen, dat oogt weer een pak mooier, denk enkel dat ze geen slanke kruiswissels in hun assortiment hebben.

Verder misschien ook het zichtbare gedeelte wat smaller uitbeelden opdat je overal goed bij kan voor het maken en plaatsen van scenery, 80cm is diep genoeg zegt mijn ervaring.

Het plan is volledig uitgewerkt met slanke wissels, en ook de kruiswissels zijn in de slanke uitvoering. Het C-rail programma van Märklin heeft nog altijd geen kruiswissel, enkel een kruising, maar in het K-rail programma zijn deze wissels wel beschikbaar. De reden dat de spiralen nogal klein lijken is door de grote lengte van het baanplan denk ik.

Het grootste nadeel aan het werken met de flexrail van Märklin is dat het niet evident is om 2 stukken flexrail aan elkaar te zetten zonder dat er knikken in komen te zitten. De K-rail flexrails zijn nogal stug en de bedding bestaat uit een reeks beweegbare stukjes spoorbedding met vaste metalen dwarsverbindingen. Deze rails zijn dus moeilijker aan te passen dan soortgelijke flexrails van de gelijkstroommerken omdat de spoorbedding hier niet zomaar kan verschoven worden ten opzichte van de railstaven.

Fretbol

Citaat van: dani op 26 februari 2015, 10:17:33 AM
ik vraag me af waarom schaduwstations op 2 niveaus ?  Je kan als je wil die 2 "takken" op hetzelfde niveau leggen, dan kan je met 2 niveaus toch dubbel zo veel treinen stockeren. (het gaat je wel wat geld extra kosten aan sporen en wissels, maar je zou bvb kunnen beginnen met 1 niveau en dan later uitbreiden.

Dani,

Het werken met 2 schaduwstations op 2 niveaus heb ik gedaan omdat ik geen rondjes wil rijden maar treinen die naar links vertrekken ook weer aan de linkerkant wil zien terugkomen. Daarom heb ik aan beide schaduwstations een keerlus nodig en als deze schaduwstations op hetzelfde niveau liggen is het niet evident om de keerlussen erin te verwerken  :)

dani

ah ok , I see...

Met de ruimte die je hebt op je planken kan je dan in de toekomst nog flink uitbredien kwa aantal sporen...
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Michiel

Dit lijkt me op zicht een correct en functioneel plan, maar heb toch een paar (rand)opmerkingen:

  • Welk tijdperk streef je na? Modern (TP IV-VI), dan is dit prima, maar voor vb TPIII ontbreken er nog een paar details.
  • Reikwijdte! Maar dat werd al aangekaart.
  • Het plan is correct maar mogelijk vrij saai op de duur. Ik zou iets meer variatie aanbrengen in het station met vb 1 of 2 kop-perronspoortjes en vb een kleine goederenbundel om goederentrein tijdelijk te laten wachten, of vb een onderhoudstrein even af te stellen.
  • Ontwerp de twee schaduwtations zodanig dat uitbreiding van het aantal opstelsporen vrij makkelijk kan gebeuren. De plaats heb je al.
  • Ik vind de ligging van de stationsaanluitingen parallel aan de baanrand een beetje storend. Het station ligt mooi in een boog, maar dan heb je twee wringend-saaie rechte stukjes net buiten het station. Dat zou iets vloeiender kunnen, naar mijn smaak.
  • Wat zijn die korte kopspoortjes rechts-onder, in het verlengde van de perronsporen?
Maar nogmaals, mijn opmerkingen zijn eerder gevit, want dit plan sluit al goed aan met je uitganspunt: automatisch rondjes rijden zonder veel rangeerwerk.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

conducteur

Het aantal getekende opstelsporen moet perfect op één niveau te leggen zijn, mits wat extra bochten en aanpassingen, en met behoud van aparte opstelsporenbundels voor links/rechts...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

SuSke

    Citaat van: Fretbol op 26 februari 2015, 09:54:24 AM
    ...Had ik die oppervlakte te beschikking, ik zou andere dingen maken  ::), maar dat is mijn keuze.
    ...En uit nieuwsgierigheid ... wat zou jij maken op deze oppervlakte?  :)
    [/quote]

    Als ik die plaats, de tijd en het geld had, net wat Michiel ook al aangaf.

    Citaat van: Michiel op 26 februari 2015, 11:34:53 AM
    • iets meer variatie aanbrengen in het station met vb 1 of 2 kop-perronspoortjes en vb een kleine goederenbundel om goederentrein tijdelijk te laten wachten, of vb een onderhoudstrein even af te stellen.
    • Ontwerp de twee schaduwtations zodanig dat uitbreiding van het aantal opstelsporen vrij makkelijk kan gebeuren.
    • Ik vind de ligging van de stationsaanluitingen parallel aan de baanrand een beetje storend. Het station ligt mooi in een boog, maar dan heb je twee wringend-saaie rechte stukjes net buiten het station. Dat zou iets vloeiender kunnen, naar mijn smaak.

    Kijk even naar het draadje "Vaerwegh Dok" -  de clubbaan bij MTD (afmetingen 8,40mx0,80m zichtbaar - totaal oppervlakte met schaduwstations en helixen, keerlussen,... 11,60x1,30m)
    Ben momenteel bezig met het ontwerp van een klein thuisbaantje (2,40x0,50m) met een aangeklede Time-Saver (komt hier ooit ook nog wel).
    Andere ontwerpen van mij vindt je hier misschien ook nog wel terug onder de naam "Iverans".
    Maar zoals gezegd, rangeren is meer mijn ding.
    De monsterlijk lange treinen laten we rijden op een mooie langgerekte baan in de club.
    Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
    lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
    De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.