Wetering poeder

Gestart door reeves, 24 februari 2015, 19:55:57 PM

reeves

Vraagje, hoe fixeer je de poeders nadat je een lok hebt voorzien van ne fond de teint?

Groet Tom

bollen neus

Tom, voor alle vervuilingen en spruitwerken aan locomotieven gebruik ik enkel Revell kleuren en verf.
Groet,
Den Eric.

Huugooke

Citaat van: reeves op 24 februari 2015, 19:55:57 PM
Vraagje, hoe fixeer je de poeders nadat je een lok hebt voorzien van ne fond de teint?

Groet Tom
Niet meer aankomen?  ;D
Nee, serieus, als je hier geen antwoord krijgt, kom eens naar A'pen, ik weet daar een winkel waar er iemand zeker een antwoord kan geven.  (Zondag winkels open in A'pen)

Huugooke

Je moet ze fixeren met vernis.
Hier een filmpje "hoe het moet".

https://www.youtube.com/watch?v=Rmgx2IijrCk

En verander de titel in "weathering" of "verweren" als je wil.

Dirky

Ik fixeer de poeders nooit. Als er een "plek" op komt door een zwetende vinger of zo gaat er gewoon weer wat poeder over. Het poeder dat ik gebruik is gewoon pastelkrijt van Schmincke. In duizend kleuren verkrijgbaar...

En dan heb ik mijn bedenkingen bij het gebruik van poeders zoals in het filmpje; Waarom wordt er niet meteen verf gebruikt maar maakt men verf van de poeders? Het effect dat ze hier demonstreren op de vloer van het autootje doe ik even gemakkelijk met plakkaatverf...  Da's gewoon een pigment (zoals poeder) met een bindmiddel. Een beetje matt vernis bij de verf en de kleur hecht op veel ondergronden.

Huugooke

OK, maar een eindlaag in (matte) vernis is toch het slot van iedere verwerings-sessie? Met de airbrush natuurlijk.

Martin Welberg

Neem fixatief, gaat ook op pasteltekeningen..

GVL

Bij het gebruik van een lak gaat onvermijdelijk een deel van de kleur verloren dus best niet fixeren en het model zo weinig mogelijk aanraken. Wat ik ook al eens doe, is in 2 laagjes poederen -- poeder, lak, poeder. Het tussentijdse laklaag vormt een betere ondergrond waaraan het tweede poederlaagje sterker hecht. Sommige poeders kleven ook beter dan andere.
Groeten.

reeves

Merci mannen voor de tips!

Groet Tom

loebaske

Pigment is afkomstig van verschillende mineralen zoals ondermeer magnesium, titanium en zink.
De kwaliteit van pigment wordt bepaald door twee factoren :
1. de puurheid van het pigment dat bepaald wordt door de minerale oorsprong
2. de mate van fijnheid van het poeder, als het poeder dik is, heb je een slechte kwaliteit van het pigment.

Dit betekent concreet dat wanneer we poeder maken van pastelkrijtjes d.m.v. schuurpapier, we een slechte kwaliteit van pigment hebben omdat het gemengd is met het agglutinant bestanddeel. Dit is het voornaamste verschil tussen het pigment  en pastelkrijt.

Vergeet niet dat het belangrijkste van pigments de kleur is. En natuurlijk moet het pigment heel fijn zijn. De effecten die kunnen bereikt worden zijn stof, modder, verse modder, roest, as, vuil, regenstrepen en wat je maar kunt bedenken.

Het pigment rechtstreeks op matte ondergrond aanbrengen.
Indien aangebracht op glanzende ondergrond zal het poeder mettertijd verdwijnen.

Het wordt aangebracht met de borstel gemengd met enkele druppels terpentijn.
De terpentijn helpt de poeder plakken op het oppervlak

Als de textuur mat is, dan is eigenlijk het oppervlak te vergelijken met dat van heel heel fijn schuurpapier.Is het glanzend, dan is het te vergelijken met glas of een spiegel. Breng je nu poeder aan op een mat oppervlak dan zal deze zich hechten, zelfs indien je ze vastpakt. Op een glad oppervlak kan het poeder al verdwijnen gewoon door lucht. Daarom moet je de pigments altijd aanbrengen op een mat oppervlak.

MIG zijn modellen zijn meestal glanzend, zoals in het echte leven. Maar om pigments toe te passen, brengt hij altijd van tevoren een laagje van matte vernis of Tamiya Buff aan maar alleen in de gebieden waar de pigments worden toegepast. Voor de resterende gebieden blijft het oppervlak glanzend of satijn.


Bron; Dax Magic.nl

Dirky

#10
theorie volgens een bedrijf dat pigmenten verkoopt :(... ''t Zal wel dat krijtjes slecht zijn  :(

Alles wat ik hier tot nu toe heb getoond dat verouderd werd, is gekleurd met Schmincke pastelkrijt... en droog aangebracht! Nog nooit een opmerking gekregen over die kleuringen.
Dax Magic mag zijn eigen theorie hebben, ik heb de mijne...  ;)

edit: op de site van Schmincke uitleg over de pigmenten in hun pastelkrijt:
They contain only the purest medium fine ground artists' pigments, which are in the highest possible concentration. Contrastingly, the binding agent content, is kept to a minimum, which ensures a stable compound. In order to guarantee the highest quality it is necessary to manufacture Schmincke pastels using special recipes...

dani

een heel dun laagje haarlak als fixatief ???
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.


marc goovaerts

Als je pure pigmenten wil gebruiken, dan zijn die bijvoorbeeld bij Schleiper te vinden (je zal wel achterover gaan van de prijs bij sommige kleuren). Ze komen uit de eeuwenoude traditie dat schilders nog hun eigen verven samenstelden, alleen moeten ze nu niet meer zelf fijngewreven worden. Maar of pure pigmenten zonder enige vorm van bindings- of hechtingmiddel  ook praktisch verwerkbaar zijn betwijfel ik ergens.

Baureihe 103

De pigmenten fixeer ik altijd met lak van Vallejo Polyurethaan dit is een zeer harde lak
die het dunne laagje pigment en verf dat is opgebracht bij het weatheren beschermd.

Groetjes Bert
Bestaat er een andere hobby.