Lichtprobleem

Gestart door Huugooke, 24 februari 2015, 18:11:16 PM


PietB

Citaat van: Rangeerduivel op 27 februari 2015, 13:16:19 PM
Of deze?

http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,11399.msg139142.html#msg139142
ofdeze(lijken erg goed op die van Viessmann
Alleen jammer van de wazige foto's.

Citaat van: Rangeerduivel op 27 februari 2015, 13:16:19 PM
https://www.conrad.nl/nl/tams-elektronik-71-00041-10-c-h0-stroomgeleidende-koppeling-sk-4-247008.html
of deze
https://www.conrad.nl/nl/maerklin-72020-h0-stroomvoerende-kortkoppeling-deelbaar-242760.html
Dat bedoel ik Rudy, die koppelingen kun je niet automatisch koppelen.
Zelfs als je een aanrijding nadoet, door hard tegen elkaar aan te rijden (zonde van je materieel) dan nog koppelen ze niet.
Ik heb ze beide geprobeerd. Die van Tams zijn mooie koppelingen hoor daar niet van.
Maar voldoen echt niet.

grt Piet.

Rangeerduivel

Citaat van: PietB op 27 februari 2015, 13:39:33 PM
Dat bedoel ik Rudy, die koppelingen kun je niet automatisch koppelen.
Zelfs als je een aanrijding nadoet, door hard tegen elkaar aan te rijden (zonde van je materieel) dan nog koppelen ze niet.
Ik heb ze beide geprobeerd. Die van Tams zijn mooie koppelingen hoor daar niet van.
Maar voldoen echt niet.

grt Piet.
Hier heb je wel een punt Piet,
Ik heb zo een setje van Viessman(4polige) ergens in een schuif liggen,maar de reden die jij aanhaalt is ook de reden waarom ze in de schuif liggen.
Ze lenen zich inderdaad niet tot voortdurend aan of af koppelen,
er is zelfs mankracht nodig om ze te koppelen,en dat doe je dan best nog zonder stroom op de baan,een kortsluitinkje is hier niet ondenkbaar,
Maar ik vraag mij wel af of die zelfbouw-exemplaren zo onfeilbaar en vlot(zullen) werken...

;)

PietB

Dat wachten we dan maar af, Rudy.
Van de fabrieks dingen weet ik het en om nou enige tientalle Euro's in de vuilton te gooien als het niet werkt is zonde.
En een stekkertje van € 3.5, daar is altijd wel weer een toepassing voor te vinden.

grt Piet.

Huugooke

Natuurlijk heb je voor goed elektrisch contact wel wat druk nodig, vandaar het brute geweld.
Ik moet zeggen dat het met de Fleischmanns goed meevalt, en ze zijn het goedkoopst, pardon, het minst duur van alle.
Het grote nadeel is: dat je het voordeel verliest om een rijtuig uit de rij te "lichten"

PietB

Citaat van: Huugooke op 27 februari 2015, 18:27:01 PM
Het grote nadeel is: dat je het voordeel verliest om een rijtuig uit de rij te "lichten"
Ja dat is een nadeel, maar mijn personenwagons rijden altijd in de zelfde samenstelling, dus dat valt dan wel weer mee.

grt Piet.

dani

ik weet niet of je op Neodymium magneetjes kan solderen...  (denk van niet maar je weet nooit).  Anders zou dat natuurlijk een mogelijkheid zijn,  2 of meer super kleine magneetjes met daaraan de draadjes...  Klik en klaar, de magneetjes zorgen voor het contact
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Huugooke

Je hoeft ze ook niet te solderen, een veertje of een ander mechanisch contact kan ook.
Goed idee trouwens

Havoc

Die magneetjes hebben maar een hel dunne laag nikkel (?) over het eigenlijke magneet materiaal omdat dat materiaal zo snel roest. Vergeet ook niet dat als je een magnetisch materiaal over zijn Curietemperatuur verhit het zijn magnetisatie verliest. Voor NdFeB is dat rond de 300 °C. En zelfs de kleinste van die magneten terug uiteenkrijgen is niet evident. Heb er hier van 5x5x5 mm en die houden zonder moeite een 5-tal bladen A4 aan de koelkast.

Er is wel electrisch geleidende lijm maar de levensduur daarvan is niet schitterend.
Met vakantie voor onbepaalde duur.