Superen Lima HLE 18 I

Gestart door chef garde, 21 februari 2015, 10:00:04 AM

chef garde

Enkele jaren terug ben ik gestart met het superen van de Lima HLE 18 (I).  LSM had intussen al een knappe 18 geleverd, die kon perfect dienen als voorbeeld om na te bouwen.  Ook de artikels uit MSM over het ombouwen van de HLE 18 van Lima zijn schitterende hulpmiddelen.

Voor de ombouw heb ik niet de volledige set van PB gekocht, op zich leek mij dat niet nodig om die set volledig aan te schaffen, een groot deel van de onderdelen kun je immers apart kopen.  De rest van de onderdelen zijn gemaakt uit "restjes", ooit gaf Loebaske mij de bruikbare tip om onderdeeltjes die standaard bij aankoop van een loc of rijtuig zitten te verzamelen in een doosje, later zouden die van pas kunnen komen, en zo geschiedde!

De start werd genomen met de 1802 van Lima.



Vervolgens startte de ombouw.



Om dan te stranden met het probleem dat ik toen niet kon airbrushen.  Enkele maanden avondles brachten daar snel verandering in.  Echter werd de ombouw van de Lima op de lange baan geschoven tot hij enkele maanden geleden weer van onder het stof gehaald werd.  De loc werd verder gesuperd, met nog meer onderdelen van PB Messing, nog wat zelfbouw hier en daar, én uiteraard met een setje panto's van LSM.  De loc werd vervolgens in een grijze primer gespoten, gevolgd door een lichtgrijze tint en iets later werd ook al de blauwe bies voorzien.  De laatste aanpassing zijn de elementen op het dak die met een fijn borsteltje geschilderd werden.













OlivierV

Precies een kap van een LSM loc met al dat gesuper!

En op de achtergrond zie ik precies Rik Martens druk in de weer.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

chef garde

Citaat van: OlivierV op 21 februari 2015, 10:08:13 AM

En op de achtergrond zie ik precies Rik Martens druk in de weer.
Eerder in de verweer!

loebaske

Mooi resultaat Wouter....just..de Rik in het verweer ;) ;)

Rangeerduivel

Mooi werk Wouter,
Maar afgezien het (model)bouw-plezier dat je er aan (gehad) hebt,
kost hij je niet bijna evenveel als een LSM-loc,waarvan de rijeigenschappen toch een pak beter zijn dan van de Lima?

;)

loebaske

Een dummi loc hé Rudy, is ook mooi in dubbel tractie...

Rangeerduivel

Citaat van: loebaske op 21 februari 2015, 10:49:09 AM
Een dummi loc hé Rudy, is ook mooi in dubbel tractie...

Vraag me wel af of ze ooit zo gereden hebben,
zoveel exemplaren hadden ze ook niet op stock staan hé!

;)

patatje70

Citaat van: Rangeerduivel op 21 februari 2015, 10:44:13 AM
Mooi werk Wouter,
Maar afgezien het (model)bouw-plezier dat je er aan (gehad) hebt,
kost hij je niet bijna evenveel als een LSM-loc,waarvan de rijeigenschappen toch een pak beter zijn dan van de Lima?

;)
met een motor van modeltorque en een esu decoder erin gaat ie super rijden...zal allicht duurder uitkomen,maar de uren hobbyplezier zijn onbetaalbaar, ik heb deze ombouw van dichtbij gevolgd en het resultaat is echt super en ziet er nog beter uit dan op de foto..mijn hoedje af Wouter, deze ombouw heb je echt super gedaan...

TBCédric

Ja Wouter! Knappe ombouw. Met de nieuwe panto's , superering en de nieuwe schildering is het inderdaad net een LS kap ( of zelfs mooier). ;). Ben benieuwd naar de verdere uitvoering.
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Michael

Wouter een project om trots op te zijn, het ziet er tot nu toe allemaal strak uit en netjes gespoten. Tof de je tijd en energie hebt gestopt in het leren airbrushen. Daar haal je veel profijt uit. Ben benieuwd naar het vervolg.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Thommy

Citaat van: patatje70 op 21 februari 2015, 11:08:11 AM
Citaat van: Rangeerduivel op 21 februari 2015, 10:44:13 AM
Mooi werk Wouter,
Maar afgezien het (model)bouw-plezier dat je er aan (gehad) hebt,
kost hij je niet bijna evenveel als een LSM-loc,waarvan de rijeigenschappen toch een pak beter zijn dan van de Lima?

;)
met een motor van modeltorque en een esu decoder erin gaat ie super rijden...zal allicht duurder uitkomen,maar de uren hobbyplezier zijn onbetaalbaar, ik heb deze ombouw van dichtbij gevolgd en het resultaat is echt super en ziet er nog beter uit dan op de foto..mijn hoedje af Wouter, deze ombouw heb je echt super gedaan...

kun je ze idd laten deftig rijden. Enkel stroomafname moet je ook wel onder handen nemen dan (heb een HLE 11 van Lima zo omgebouwd). Als je de originele stroomafname houdt, dan is het terug stil vallen bij "slechte of dode punten". Mijn HLE11 neemt nu op alle wielen af (ja, zelfs met de ant-slipbandjes. Wat natuurlijk er over is)
Greetz

Thommy

chef garde

Als dummie gaat hij niet rijden.

Op het onderstel heb ik al de Modeltorque geïnstalleerd, bedankt voor de bruikbare tips Thommy.  Eerlijk gezegd boezemt de Modeltorque mij niet overtuigend veel vertrouwen in, het blijft een 2de klasse motorke. 

Het idee is om er toch een andere aandrijving in te steken.  Jouef heeft een SNCF Diesel, 6-asser, maar helaas enkele cm's te kort.  Het jammere aan de HLE 18 is dat de 3 assen behoorlijk dicht bij mekaar staan én dat het een lange loc is ...