Waterverf

Gestart door n/a, 25 mei 2006, 15:05:16 PM

loco

Indien het acrylverf is kun je het perfect op rails gebruiken. Maar je zou het ook eerst eens kunnen uittesten. Ik vrees wel dat je nadien de verf niet volledig meer kunt verwijderen. Zeker niet wanneer de verf uitgehard is. Dus eerste eens proberen.
Loco

loco

@ Havoc
Dank u voor je complimentje. Ten minste als het ook voor mij bedoelt was.
Ik veronderstel dat jij ook een rijke ervaring hebt in het gebruik van acrylverven, maar bescheiden bent om ze mee te delen.
Ik lees steeds de instructies van de fabrikant, maar durf er wel kritisch vragen bij te stellen. Tevens sta ik altijd open voor ervaringen van anderen. Waar ik nog iets van kan leren.
Ik denk dat Revell eerst en vooral een ander publiek op het oog heeft dan de doorgewinterde modelbouwer. Modelbouwers trekken hun plan. Terwijl ouders hun kinderen liever met water zien werken.

Ik zal eens een potje kopen en zien wat er allemaal van waar is. Maar ik durf nu al stellen dat je beter geen water gebruikt als verdunner wanneer je met een airbrush werkt.
Loco

Havoc

Sorry loco, het was niet kwaad bedoeld. Ik ga er van uit dat ik niet weet wat er in de verf zit, en niet genoeg chemie ken om het anders te doen dan wat de fabrikant voorschrijft. Het is niet omdat 2 producten "acrylverf" noemen, dat in de potjes dezelfde verf zit.

Dus als er staat "20 to 25% water (not solvent-based thinners!)", dan ga ik daar geen isopropyl bijdoen. Wie weet welke invloed dat heeft op uitharden/compatibiliteit met andere lagen etc.

Zelf gebruik ik geen acryl (in modelbouw) wegens slechte ervaringen met dekvermogen en hechting. Meestal gewoon autolak of de "oude" enamel van Revell of Humbrol.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

janjozef

experimenteren met verf doe je op een stuk dat eigenlijk voor weg te gooien is. dan kan het geen kwaad dat de resultaten tegenvallen. Nu is het wel zo dat de meeste acrylverven met alcohol te verdunnen zijn.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

loco

@ Havoc,
Je opmerking over uitharden is terecht. Dat is ook mijn kritiek op heel wat acrylverven. Ik heb vroeger eveneens met tweecomponentenverven gewerkt (autolak) die ik speciaal heb laten maken. Ik gebruikte hierbij steeds een koolstofmasker met verse filter. Naast een perfecte hechting is de verf reeds na enkele minuten droog.
Nu heb ik zeer goede ervaringen met Golden acrylverf. Niet alleen een perfect pigment, maar eveneens beschikbaar met harder. Indeaal voor kunststof en kan meestal gebruikt worden zonder primer. op metaal moet je wel eerst een goede primer gebruiken. Deze verf is evengoed en ik vind zelfs beter dan de meeste enamelverven zoals Humbrol en Revell. Maar deze laatste verven zullen geleidelijk van de markt verdwijnen omwillen van gezondheidsredenen en Europese richtlijnen. Dit is ook de voornaamste reden waarom ik gestopt ben met autolakverven.
Loco

ysbeer

Een aantal zal ik nu wel op hun tenen gaan staan,maar ik vindt dit onderwerp vreselijk opgeklopt.
rail bruin spuiten kan met vrijwel elke verf als die het kunststof niet aan tast.
mits goed gebruikt voldoet elke verf.
UItgezonderd misschien puur waterverf.
Waarom zo een probleem van als het er weer af moet,moet dat dan ???
je lijmt je rails toch ook vast.
Moet alles wat we maken of kopen,zonder problemen weer in de orginele staat(nieuw)terug kunnen,waarom?????
Ik heb net een nieuwe voordeur gekocht,ddaar voor loop ik toch ook niet het hele land af om verf te vinden die er eventueel weer af kan.
Verdunnen doe je met wat de fabrikant zegd,dat is gewwon lezen en doen.
En als je het dan toch nog niet gelooft pakje 20 cm rails spuit ze in keur,laat het drogen,krabbel er eens aan,Zit het vast ,kleur goed oke
Alle problemen op gelost
Je kunt volgens mij iets ook tot probleem maken door er eindeloos over te denKen.
Gewoon doen ,of proberen.


n/a

Ik ben het eigenlijk toch wel eens met ysbeer..

Maar welk verf is uhet beste te gebruiken, qua kleur etc.?

bartie

Hallo,

voor mijn rails te schilderen gebruik ik Model Master 1785E (roest), dit is vrij donkere roest, voor andere zaken te roesten gebruik ik de roestkleur van Poly Scale die lichter roest weergeeft.

Bart.