Nieuws:

Nu in MSM 249 TEST: KATO NMBS 5405 in spoor N

Hoofdmenu

Modernisering lijn 52

Gestart door Peter, 17 februari 2015, 11:22:56 AM

Peter

De NMBS is al een tijdje bezig om de infrastruktuur van lijn 52  ( Antwerpen-Boom-Puurs) te moderniseren
Nadat ze de sporen verbeterd hebben (betonnen bielsen) en nieuwe perrons geplaatst hebben in de stopplaatsen Hoboken-Polder, Hemiksem, Schelle en Niel is het nu de beurt aan de signalisatie

Hierbij alvast wat foto,s van die werken.















En de nieuwe banken - in model te koop bij Weinert



En als dessertje, nog een paar foto's om te bewijzen dat er al eens iets ouderwets en scheef mag uitzien als je een brug op je baan wil nabouwen





Met vriendelijke groeten
Peter

just4fun

Citaat van: Peter op 17 februari 2015, 11:22:56 AM



Is dat de Krugerbrug?
Die is dan ook zeer dringend aan herstelling toe.
'k Passeerde er bijna dagelijks toen m'n moeder in het vlakbij gelegen ziekenhuis verbleef.
Paul

Peter

Hoi Paul,

Ja dat is inderdaad de Krugerbrug (nog altijd een goede plaats om foto's te nemen)
Deze zal inderdaad vernieuwd worden en nog enkel gebruikt kunnen worden door voetgangers en fietsers. Wanneer ???? de planning verschuift altijd maar.
Het meeste vervoer gaat wel over de recentere Herenpolderbrug. en uitstekende plaats om foto's te nemen van alle spoorverkeer en vormingsstaion Antwerpen-Kiel.
Met vriendelijke groeten
Peter

Rochevalien

Heb in Hemiksem station nog niet veel gezien van die nieuwe perrons en woon er toch achter de hoek  ;) dat zal misschien nog in de pijplijn zitten .Er liggen wel héél veel betonnen kabelkokers op de voormalige goederenkoer, dat zal wel voor die seinen zijn. Er is ook een ticketautomaat  geplaatst ,de NMBS wil blijkbaar toch wat aan z'n  imago werken  ;D ;D ;D ;D

B_Modelbouw

Vernieuwing van de seinen kadert in het centraliseren van de seininrichting naar Berchem ...

Deze werken zie je ook op Lijn 12, waarin de oude stenen en betonnen posten plaats maken
voor een metalen containers langst de spoorlijn.   
Modelbaan 'Station Ekeren L12' en 'Containerterminal'  in tijdperiode V-VI
Sturing: Koploper - Systeem: 2R-DCC


dieselfreak

Idem op Spoorlijn 59, daar is men al zo'n 2 jaar bezig met de vernieuwing van de seininrichting, en het einde is nog niet in zicht.
MC

Peter

Nog even een paar foto's en vraagjes.

Ondanks de opruiming en gedeeltelijke vernieuwing (ook de rangeersignalen ) staan er tegenwoordig toch weinig, meestal helemaal geen, goederenwagens op de vormings/afstel sporen van Antwerpen Kiel.
Heeft dit een bepaalde reden of was /is de renovatie gewoon geldverkwisting?





Nog altijd worden de vaste treinen (om het uur in beide richtingen) door de soms wel heel aftandse viertjes gereden



Een foto van de vernieuwde overweglichten aan de stopplaats Hoboken-Polder
Even wennen is wel het geluid voor het sluiten van de slagbomen.
Wat is eigenlijk dat zwarte kastje bovenaan de paal?



En de nieuwe seinen zijn ook in gebruik genomen, en de oude hebben ze met betonvoet en alles uit de grond getrokken en die liggen nu op een hoop onder de oude Krugerbrug

Met vriendelijke groeten
Peter

vyncky

Citaat van: Peter op 10 juli 2015, 15:52:21 PM

Een foto van de vernieuwde overweglichten aan de stopplaats Hoboken-Polder
Even wennen is wel het geluid voor het sluiten van de slagbomen.
Wat is eigenlijk dat zwarte kastje bovenaan de paal?




Dat is de nieuwe spoorwegbel, eeuh luidspreker van Infrabel.  :)

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

evan

Peter,

De lijn 52 wordt inderdaad gemoderniseerd naar de huidige standaard en hoort inderdaad bij het project "concentratie seinhuizen".  De hele sturing van die lijn zit ondertussen bij Blok 12 te Berchem.

Bijna elke nacht in de week wordt er gewerkt aan lijn 52 voor de modernisering van de seininrichting, overwegen en VVDK (Vermogen, verlichting en drijfkracht).  Momenteel staan de werktuigen in de buurt van "De blauwe hond" aan het industrieterrein Hoboken Polder waar dat nieuwe tunneltje is.

Het vormingstation werd een tijd terug lokaal bediend, maar dat gebeurt nu ook vanaf Blok 12 geloof ik te Berchem.  De bundel en zijn installatie werd enorm gereduceerd in capaciteit en dient nu enkel nog voor tijdelijke stockage van materieel dat moet uitwijken en de bediening van AVIA op de kaaien.  De Mexiconatie is ondertussen niet meer bediend daar de natie verdwenen is en dan is de bundel niet meer intens in gebruik.

De bediening van de Goederen richting Hemiksem en Boom gebeuren geloof ik direct van Antwerpen Noord en maakt dan de Bundel-Kiel ook weer overbodig.

Jammer dat er weinig of geen beweging meer is, want vroeger was ik er niet weg te krijgen als er nog een reeks 84 zijn vaste dienst had :P

Wie weet dat er iets heropleeft in de toekomst ::)

Groetjes

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Herwig

aan Peter,

Heeft u toevallig (of niet zo toevallig) een foto van de spoorverbinding van die Kielse opstelsporen naar de Petrol-Zuid ?

( 'k heb een ruime reeks foto's (nog analoge ) van de Petrolse kant )

Johnnytrein

Die zou ik ook graag zien.
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

evan

Peter als jij niet kan dan ga ik wel ofwel doen we dat ns samen foto's maken :)

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Peter

Evan, je mag, als je wil zelf foto's gaan nemen, want ik heb slechts een eenvoudig toestelletje.
Het beste overzicht van het verloop van de sporen vind je op Google earth.
Toevallig is dit gedeelte heel scherp weergegeven. Het beeld is namelijk in de herfst opgenomen en zodoende heb je dus bij helder weer een heel duidelijk zicht
Met vriendelijke groeten
Peter