Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Kritiek gewenst.

Gestart door winamdia, 17 februari 2015, 10:44:00 AM

RD25

Citaat van: Gerolf op 18 februari 2015, 10:58:49 AM
Binnen die beperkte afmetingen zou ik toch smalspoor overwegen (H0m, H0e, ...) of trams
Voor normaalspoor gaan je stations en opstelsporen altijd te klein zijn

+1  8)
excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

OlivierV

Heb toch even wat geprobeerd op 2 niveaus.

Onderaan een rijovaal (zodat er ook rondjes kunnen gereden worden. + keerlus met opstelsporen voor 2 treinen of meer, afhankelijk van de lengte + opstelsporen voor losse wagens/locs/stelletjes + aansluiting naar boven + aansluiting naar eventuele uitbreiding later.

Let wel, dit plan is niet heiligmakend en het onderste is niet zo heel nauw op schaal uitgetekend, eerder losse vingerwerk. Voor een beginnend modelspoorder kan het wat afschrikken.

Ik heb voor een kopstation gekozen want een doorrijdend station zou echt te bekrompen uitkomen.
Maximaal aangeraden treinlengte zou ik zeker niet langer nemen dan anderhalve meter. (4 rijtuigen op schaal + locomotief)



- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Gerolf

Olivier, als je dat plan in H0 normaalspoor gaat maken, met bestaande railgeometrieën
... ga je merken dat het niet kan op de voorgestelde kleine oppervlakte  ::)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

OlivierV

Citaat van: Gerolf op 18 februari 2015, 11:20:22 AM
Olivier, als je dat plan in H0 normaalspoor gaat maken, met bestaande railgeometrieën
... ga je merken dat het niet kan op de voorgestelde kleine oppervlakte  ::)
Dat stuk met die keerlus moet werken, ik zag het ooit eens op het stummiforum die op een oppervlakte van 244*122 een gelijkaardig iets had gebouwd in 2 niveaus..

De helling naar boven heb ik er achteraf maar bijgefoefeld.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

winamdia

Hallo iedereen

Ik heb ondertussen al jullie suggesties eens doorgenomen, en heb eens een plan gemaakt voor de schaal TT.

Hieronder de bovenste layer met een doorgangsstation



En hieronder het schaduwstation wat eronder ligt.



Wat vinden jullie hier van? 

Laat de suggesties maar komen. ;)

Met vriendelijke groeten Wim.

Gerolf

Dat is een pak meer ruimte  8)
Je zou hetzelfde kunnen maken in H0m (smalspoor dus) - mogelijk heb je daar een groter aanbod aan rollend materieel
Schaduwstation zou ik op de diagonaal leggen - dan kan je langere opstelsporen maken
Misschien ook een inhaalspoor/schaduwstation op de bovenste lus, bovenaan tussen de twee bruggen (om meer rijlengte te simuleren)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

winamdia

Ik denk dat ik ook nog een foutje gezien heb.

Ik moet nu elke keer naar het schaduwstation, om een rondje te kunnen rijden, ik zou dat makkelijk boven kunnen implementeren.

Terug naar de teken tafel dus.  :)

OlivierV

Citaat van: winamdia op 18 februari 2015, 12:36:23 PM
Ik denk dat ik ook nog een foutje gezien heb.

Ik moet nu elke keer naar het schaduwstation, om een rondje te kunnen rijden, ik zou dat makkelijk boven kunnen implementeren.

Terug naar de teken tafel dus.  :)
Dat is naar mijn inziens goed, want dan is je trein langer onderweg. ;)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Rangeerduivel

Citaat van: OlivierV op 18 februari 2015, 11:14:01 AM
Heb toch even wat geprobeerd op 2 niveaus.

Nog wat extra opstelsporen erbij en het plan kan ook voor mij dienen! ;D ;D

;)

Michiel

Een bijkomend argument om eens TT te gaan (behalve dat het al vrij origineel is)  is dat Tillig de laatste tijd ERG bedrijvig is geweest met het produceren van modellen waaronder ook een interessant Belgisch assortiment (met oa een HLD52 en een HLE28). Neem daarbij de verzameling te verBelgischen materieel, waaronder oa een BR38 en een BR50, en hebt een een fraaie collectie.

Scenery zal vooral veel zelfbouw worden, maar dat is ook weer een meevaller.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

OlivierV

Citaat van: Rangeerduivel op 18 februari 2015, 13:21:52 PM
Citaat van: OlivierV op 18 februari 2015, 11:14:01 AM
Heb toch even wat geprobeerd op 2 niveaus.

Nog wat extra opstelsporen erbij en het plan kan ook voor mij dienen! ;D ;D

;)
Ge hebt nog ergens een plan van mijn hand liggen, alhoewel dat het  niet zo haalbaar was voor jou.

Iets meer in uw genre zal dit wel zijn. (deze baan stond een tijd geleden ook eens in de msm.
https://www.google.be/search?q=raidange&safe=off&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=ZYvkVJ-oJc7kasnGgMAC&ved=0CAkQ_AUoAg&biw=1680&bih=913#imgdii=_&imgrc=uDY57YnFYA1pEM%253A%3BF4SUt1z2Kjj0_M%3Bhttp%253A%252F%252Fimg.over-blog-kiwi.com%252F0%252F55%252F30%252F29%252F20140427%252Fob_a8f54f_blog-avril-20145-1.JPG%3Bhttp%253A%252F%252Ftrainsraidange.over-blog.com%252Fpage%252F6%3B1024%3B768

En wat Michiel zegt, TT is een best interessante schaal. Er is al veel Duits materiaal beschikbaar en ook een beetje Belgisch.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

winamdia

#26
Ik heb het schaduwstation een beetje aangepast.



Nu heb ik op elk spoor ongeveer 1,3 meter plaats.

@Gerolf
Is het dit wat je bedoeld?


Wat denken jullie ervan?

Wim :)

Gerolf

Dat bedoel ik, ja.
Ik zou de boog nog wat ruimer nemen, zodat je langere treinen kan stallen, en/of er nog een spoor bij kan leggen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw