Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

verlichte borden

Gestart door TBCédric, 16 februari 2015, 23:51:02 PM

Peter

De borden met veranderbare teksten/loopteksten waar ik het over heb zijn slechts 10 x 5 mm maximaal.
Met vriendelijke groeten
Peter

TBCédric

Vandaag een testje gedaan met een transparant, inkjetprinter, stukje plexiglas en een ledje.

Hier is het resultaat:

Het licht is in de realiteit minder fel dan op de foto.



Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Huugooke

Oogt al goed, en op de baan zal je het niet zien, maar je ziet structuur in die transparant. Waarschijnlijk omdat het een inktjet is.
Probeer eens met een kleurenlaser.
Of met de diapositiefmethode die ik hier beschreef. Veel betere dekking!
Geen camera? voor 40 euro heb je al een prima reflex. (in occasie uiteraard!)

modelbouwpatrick

hallo huugooke wat is de diapositief methode vind niks op forum
heb nog een paar oude reflex canons (vroeger veel dia's getrokken)
grtn

Huugooke

Citaat van: modelbouwpatrick op 24 februari 2015, 22:07:29 PM
hallo huugooke wat is de diapositief methode vind niks op forum
heb nog een paar oude reflex canons (vroeger veel dia's getrokken)
grtn
Naargelang uw instellingen naar boven of naar beneden scrollen in dit item en dan kom je de uitleg tegen.
reactie nr 9
(als ge die Canons beu bent, ik ben daar zot van  ;) )

marc goovaerts

Zal experimenteren worden. In principe werken kleurenlasers niet met inkten, maar met gesmolten gekleurd plastic. Misschien wat te dekkend ? Natuurlijk niet voor het wit. Ook een kleurenlaser vertaalt wit naar 'niks'.

Huugooke

Citaat van: marc goovaerts op 24 februari 2015, 22:45:59 PM
Zal experimenteren worden. In principe werken kleurenlasers niet met inkten, maar met gesmolten gekleurd plastic. Misschien wat te dekkend ? Natuurlijk niet voor het wit. Ook een kleurenlaser vertaalt wit naar 'niks'.
Het wit wordt verzorgd door het licht-blokje. In andere gevallen kan plasticfolie, doorschijnend, een oplossing bieden

Gerolf

Die fel verlichte hoek valt wel op, de rest is mooi egaal.
Ik zou een tweede led aan de andere kant aanbrengen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Huugooke

Citaat van: Gerolf op 25 februari 2015, 10:47:37 AM
Die fel verlichte hoek valt wel op, de rest is mooi egaal.
Ik zou een tweede led aan de andere kant aanbrengen.
Dan heb je misschien twee hevige hoeken.
Als het echt prefect moet zijn: in die lichtbakken zitten TL lampen, dus de hoeken zijn het donkerst.
Zijn er geen buisvormige LED's?
Het blokje doorboren, zou dat  niet helpen?
Mini Led's in de holte schuiven?

dani

als je het echt "egaal" wil dan ga je toch moeten anders tewerk gaan.   Op deze manier ga je altijd je lichtpunten blijven zien.
En dat is geen verwijt of kritiek, dat is een vaststelling, niks meer dan dat.

Wat je kan proberen is  glasvezel  draad  (of nylon draad werkt ook)  gebruiken, de lichtbron  ONDER  de baan aanbrenren, en de draad als lichtgeleider doorheen de  "pootjes" van het bord leiden, dan vastkleven aan het bordje zelf op de zijkant (vergeet niet de draad wat op te schuren alvorens te lijmen om het licht door te geven) en dan  ga je meer kans hebben op een egaal verlicht bord.  Maar dan vrees ik voor een ander ongewenst effect :   de lichtbron gaat zo sterk moeten zijn om heel het bord te verlichten, dat het sop de kool niet meer waard is.

Misschien gewoon (nog) kleinere LEDjes gebruiken, een groter aantal zetten,  en ze aan de bovenkant van het bordje kleven, zodat de verlichting verdeeld is over de lengte en je inderdaad aan de uiteinden een donkerder stuk hebt, en ze minder fel laten schijnen door een hogere weerstand in de draad of er enkele in serie zetten en aangepaste weerstand.


Allemaal vrij omslachtige en  "friebelige"  mogelijkheden, maar als  het resultaat dat je nu heb, voor jou OK is, dan  kan ik daar zeker mee leven.  Het is gewoon een kwestie van wat jij "de norm" vindt en hoe hoog je de lat wil leggen vergeleken met het aantal uren werk (en aantal vloeken onderweg).
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

krispy

wat je mischien ook kan proberen , plaat dat op 2 poten staat ( dan kan je aan beide zijden een ledje plaatsen en lichtjes laten opschijnen , beide zijden worden zo mooi verlicht en gaat waarschijnlijk de lichtspot die nu ontstaat laten verdwijnen )

Ik zou zeggen proberen
( anders wat dani zegt , via de boven of onderzijde verschilende lichtpuntjes naast elkaar plaatsen )

in elk geval mooi geprobeerd  ;)
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

loebaske

SMD leds van 1x1mm op plaatsen, gebruik die ook voor men seinen...

sn00zerman

Misschien een beetje laat om zo'n oud topic naar boven te halen, maar heeft er hier nog niemand aan EL-tape gedacht ?
da's, zoals de naam zegt, een soort tape, die je onder stroom kan zetten, en dan geeft die licht af. Amper een halve mm dik :-)
Is er in alle mogelijke kleuren, mooi egaal verlicht, en je kan er gewoon eender welke vorm in knippen, en is zeer buigzaam.
(ik plooi ze gewoon dubbel voor een reclamebord dat langs 2 kanten moet kunnen bekeken worden.
Zo is er ook EL-wire trouwens :-)

Kijk even hier om te kijken wat ik er zoal mee gedaan heb.
http://www.digitalplayground.be/?p=2006


groeten,
Kris
-=[www.digitalplayground.be]=-
Where fun meets technology ...


Gerolf

Mooi gedaan, Kris. Zo'n fluo-plaat was me al bekend. Hebben ze die intussen ook in (warm-)wit ?

Ik ga er binnenkort toch eentje maken op de manier die ik best ken: met smd-ledjes ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

755philippe

Hallo,
Je kan misschien in de 2 hoeken een led aanbrengen maar je laat die niet naar voor schijnen maar op zijn zijkant. Zo heb je 2 leds die zijdelings naar mekaar gericht zijn waardoor het licht zich meer gaat verdelen. Je krijgt volgens mij dan geen hevig licht meer in de hoeken. Ik zelf heb dit nog niet uitgetest maar wil dit wel proberen.
Mvg

755philippe