verlichte borden

Gestart door TBCédric, 16 februari 2015, 23:51:02 PM

TBCédric

Voor diegene die graag een verlicht perronbord, verkeersbord, logo of ander wilt, is er eigenlijk een redelijk makkelijke manier om ze te maken. Alleen moet je er nog opkomen. Het heeft mij een tochtje op het internet geduurd. (Van de zovelen...  :P )

Deze zit nog steeds in ontwikkelfase en ben nog aan het kijken voor een mooi doorzichtig blad te zoeken zodat ik een mooi "voorblad" heb t.o.v. papier.

De dikte die hier wordt gebruikt is voorlopig 2 mm. Ik denk dat één of heel misschien een halve mm nog te doen is mits zeer kleine ledjes en extra gepruts.

Wat heb je nodig:


  • Plexiglas van gewenste dikte
  • schuurpapier met korrel 120
  • ledje per bord met kleur naar keuze
  • dremeltje met slijpschijfje of een figuurzaagje
  • een stalen of aluminium lat (het is om gewoon even een mooie rechte snede te hebben zodat je daarna zonder kan)

Foto's heb ik niet echt genomen maar indien er vraag naar is, kunnen ze wel gemaakt worden.
Dus wat doe je eerst:
Je neemt de best passende en bruikbare dikte van plexiglas, liefst helder doorzichtig.

Daarna neem je de afmetingen die je nodig hebt en teken je ze af.

Met een stalen lat en je zaagje of dremeltje maak je de eerste snede. Achter deze doe je gewoon verder zonder lat, je hebt je hulplijn al.

Hierna ga je de vlakte die eigenlijk licht moet stralen schuren met korrel 120. Zorg wel dat je het stuk waar het ledje moet komen niet wordt mee geschuurd.

Vervolgens maak je een tekening of tekst dat er op moet komen en print je het eventueel af op doorzichtig papier. Daarna snij je het uit en plak je het (met krystal clear?) op het plexiglas.

Het laatste wat je moet doen is het ledje boven of onderaan het plexiglas kleven en wegsteken in het plafond of een paaltje.


Hier zie je foto's met het resultaat na het zagen, schuren en met een ledje eronder.
Afmetingen zijn 3 mm op 5 mm.



verlichte borden by LSModels, on Flickr

verlichte borden by LSModels, on Flickr

verlichte borden by LSModels, on Flickr

verlichte borden by LSModels, on Flickr
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

doomslu

We zijn benieuwd naar het eindresultaat, met tekst!  :)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

dani

dit onderwerp is hier al eens aan de orde geweest dacht ik.

Je zou kunnen je teksten printen  op DECAL  papier en dan de decals op je plexi overzetten.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

TBCédric

Dani, dat kan dat het al gepasseerd is...
Ik ga het op transparanten printen, dus vellen voor een projector. Kan je prima én fijn op printen met een inkt-jet printer.


Luc, ik ben ook zeer benieuwd hoe het eruit zal zien met
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Peter

Ga je die maken met veranderbare teksten? Bestaan ondertussen in H0  (proefmodellen)
Met vriendelijke groeten
Peter

dani

en heb je het intussen al kunnen uitproberen ?   Printen op transparant lijkt me inderdaad een goed alternatief voor decals, en dan kan je zoals Peter zegt, de teksten veranderen van tijd tot tijd...
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

doomslu

Citaat van: Peter op 20 februari 2015, 11:21:19 AM
Ga je die maken met veranderbare teksten? Bestaan ondertussen in H0  (proefmodellen)
Ah ja? Zeg eens iets meer...
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Peter

Neen kan nog niets meer vertellen.
Maar de proefmodellen die ik gezien heb bestaan met "lopende tekst" en aanpastbare vertrektijd en bestemming.
Wat ik nog niet weet is of die teksten computergestuurd worden. NB.: het zijn geen reklameborden met loopteksten.
Met vriendelijke groeten
Peter

Huugooke

Als je van die verlichte reclameborden wil namaken is dit al een goed begin. Ik denk bijvoorbeeld aan die bus en tramhokjes, maar ook vitrines.
Hoe krijg je nu best hier de reclame op?
Wel, grijp eens terug naar die ouwe analoge camera die je nog ergens hebt liggen (de batterijen zullen plat zijn, en hoe werkt dat ook weer, maar soit).
Dan ga je naar een fotohandel een diafilm halen (ja, ze bestaan nog, van AGFA b.v.).
Dan kan je naar hartelust reclames of andere dingen fotografen.
Hier komt de moeilijkheid: uw uiteindelijk resultaat is 24 op 36 mm. Bij de opname er dus rekening mee houden dat je de dia moet bijsnijden op de juiste maat. De berekening laat ik aan uw wiskundeknobbel over.
Je hebt per film minstens 36 pogingen, dus ga er voor!
Het resultaat is een haarscherpe, sterke, watervaste transparant, van een kwaliteit waar elke printer een pinneke aan kan zuigen (excuse my french).
Kosten: belachelijk weinig!
PS:niet laten inramen!


doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

loebaske

Een oude rat in fotografie??
Hugo dat is verdomd een heel goed idee  ;) ;)

755philippe


Is dit niet hetzelfde principe dat Märklin heeft toegepast bij de Lint geloof ik van 2 jaar gelden. De deuren waren geen echte deuren maar een projektie waarbij ze het openen en sluiten van de deuren simuleerden. Ook kon je zien hoe de mensen aan de deur wachten enerzijds en bij het openen van de deuren stapten de mensen in en uit de trein.
Mvg

755philippe

doomslu

Philippe, dat was inderdaad een display met een filmpje.
Ik vermoed dat jouw post gaat over de borden 'met lopende teksten'?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Huugooke

Citaat van: 755philippe op 21 februari 2015, 10:03:12 AM

Is dit niet hetzelfde principe dat Märklin heeft toegepast bij de Lint geloof ik van 2 jaar gelden. De deuren waren geen echte deuren maar een projektie waarbij ze het openen en sluiten van de deuren simuleerden. Ook kon je zien hoe de mensen aan de deur wachten enerzijds en bij het openen van de deuren stapten de mensen in en uit de trein.
Mvg

755philippe
De "Big M" is daar een stapje verder gegaan door een mini TV te gebruiken om zo bewegende beelden te krijgen.
Dat is wel een heel andere technologie dan hier beschreven.
Niets houdt u tegen om ook dit principe toe te passen. Alleen is het moeilijker om aan het materiaal te geraken en de boel te implementeren.
Ik dacht aan die sleutelhangers met LeD scherm.
Als je plaats genoeg hebt is volgend idee misschien iets:
Je kan het scherm van een digitale camera gebruiken als vitrine van een winkel. Draai daar een filmpje of een fotoshow op.
Het zal wat gepriegel kosten om bereikbaar te maken, maar met een afstandsbediening moet het lukken.
Ook als animatie binnen in een gebouw!
Die dingen zijn aan belachelijk lage prijzen te koop tegenwoordig, of vraag eens rond in je vriendenkring.
Als je de 2de hands markt afschuimt kan je bij de oude modellen ook camera's met een klein maar beweegbaar scherm vinden.
Waarschuwing: pruts zo'n digitale camera niet open! Binnenin zijn gevaarlijk hoge spanningen aanwezig. (En uw garantie ben je ook kwijt natuurlijk ;D )

Huugooke

Citaat van: loebaske op 21 februari 2015, 07:14:55 AM
Een oude rat in fotografie??
Hugo dat is verdomd een heel goed idee  ;) ;)
Loebaske: "oud": ja; "rat": nee  ;D
maar als je nog zo'n oud spul hebt mag je me dat altijd schenken. ;)

Verlichte borden: zelf heb ik het al toegepast voor vitrines (sorry, geen foto), maar ook als interieur voor locs en wagons zie ik mogelijkheden.