hoe werkjes met veel stof binnen uitvoeren?

Gestart door Havoc, 15 februari 2015, 14:58:51 PM

Havoc

Zit met een probleem en ik kan me niet inbeelden dat ik de enige ben die hiermee geconfronteerd wordt. Maar een (simpele) oplossing zie ik niet direct.

Af en toe moet ik klusjes opknappen voor mijn treinen die behoorlijk wat stof maken. Als het planken zagen is gaat dat buiten nog wel als het goed weer is. Maar bvb metaal met de slijpschijf ontroesten of verf afschuren is een ander probleem. Er is enkel een terras. En ik heb al wat opmerkingen gekregen over roestplakken op de klinkers...

Enig alternatief is in de garage werken. Maar daar staan ook nog andere zaken op rekken en alles vol stof blazen is geen optie.

Daarom dacht ik aan een soort tent om in te werken die in de garage tijdelijk kan opgesteld worden om zo'n klussen in te doen. Maar het is niet zo eenvoudig al het lijkt: er moet voldoende licht in zijn, ook genoeg lucht en je moet je materiaal erin en eruit krijgen zonder dat het een job p zicht wordt. Ook moet het vlot op te stellen en op te ruimen zijn.

Eerste idee was een party-tent met bodemzeil. Dan 4 haken in de muur en snelbinders.

Is er iemand die dit probleem al eens opgelost heeft?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

Ik heb dat probleem nog niet echt tegengekomen, maar ik wil wel meedenken  ;)

Je hebt eigenlijk een ruimte nodig die je op onderdruk kan zetten, met een vacuüm-ventilator die langs een filter alles weg zuigt
De filter dient om het stof op te vangen, en zo geen vuiligheid weg te blazen naar andere plaatsen

Ik denk niet dat je een partytentje "redelijk" luchtdicht kan afsluiten. Het idee van een tentje vind ik wel goed.
Je hebt iets nodig uit bvb zeildoek, maar dan met ritssluitingen rondom.
't Zal waarschijnlijk wel niet zo goedkoop zijn - maar iets uit de medische / hazard /  sector - zoals "ebola"-gerief ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

Moet geen cleanroom zijn, maar wel het grootste tegenhouden. De garage is nu ook niet direct de living. Voor h0 kan dat in een grote kartonnen doos, maar voor 5-duim zijn dat wel héél grote dozen.

Ik ga toch maar geen 2-de hands ebola-tentje kopen :D Prijs is wel iets om in de gaten te houden naturlijk. Dit is niet voor heel veel te gebruiken. Ook mag het geen bezwaar zin om het weg te gooien als er eens een gat in gemaakt wordt door onvoorzichtig werk.

In onderdruk zetten is perfect maar hoe doe je dat met iets uit plastic of zeildoek?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Gerolf

Citaat van: Havoc op 15 februari 2015, 16:10:32 PMIn onderdruk zetten is perfect maar hoe doe je dat met iets uit plastic of zeildoek?

Een soort van raamwerk, of opspannen aan bestaande wanden ... anders hou je geen binnenruimte over  ;D
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Thommy

slijpschijf en partytent is echt GEEN goeie combinatie.
Als je in metaal slijpt of zelfs gewoon op "wrijft" en je hebt vonken, dan is het tentje direct weg. Brand als een kaars of het smelt weg. (zie maar eens wat zo'n vonken geven op ramen, het brandt er zelfs in)
Greetz

Thommy

Huugooke

Gewoon laten vliegen Johan, in een "lege" omgeving is dat vlug opgekuist.
Een heel grote ventilator (zoals voor afzuiging) met een stoffilter op een strategische plaats kan ook helpen.

Gerolf

Brandgevaar ... niet aan gedacht  :-[
Hugo's suggestie is ook mee te nemen:
Wat in die ruimte niet vuil mag worden in een gesloten kast, eventueel met overdruk
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

just4fun

En gewoon afzuiging op het toestel zelf is geen optie?
Paul

SuSke

Helpt niets aan gensters en ander rondvliegend stof.
De afzuiging op de meeste "hand" toestellen is amper sterk genoeg om het vuil direct aan de zaag, schaaf, vijl, ... op te zuigen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Havoc

Moest ik een lege omgeving hebben... Afzuiging is niet echt een optie. Op de handcirkelzaag werkt het nog redelijk, maar op een bovenfrees of de afkortzaag is het de naam afzuiging niet waard. En met een haakse slijper?

Brandgevaar had ik nog niet bij stilgestaan. Maar het is een terechte opmerking. Asbestdoek is geen optie zeker?
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Thommy

Citaat van: Havoc op 16 februari 2015, 20:00:14 PM
Moest ik een lege omgeving hebben... Afzuiging is niet echt een optie. Op de handcirkelzaag werkt het nog redelijk, maar op een bovenfrees of de afkortzaag is het de naam afzuiging niet waard. En met een haakse slijper?

Brandgevaar had ik nog niet bij stilgestaan. Maar het is een terechte opmerking. Asbestdoek is geen optie zeker?

branddeken zoals voor in keukens ja...
Nu, slijpschijf blijft stof maken, erg veel stof.
Ik heb een werkkot en toch frees/zaag/slijp en zelfs las ik in het overdekte stuk van mijn werkkot (ja, het is ook niet echt voor modeltreinen)

vorige week 1 keer binnen zitten slijpen en het stof ligt echt OVERAL  :(mss ook omdat het alu was)
Greetz

Thommy