kerk op schaal

Gestart door Dirky, 13 februari 2015, 22:13:14 PM

ACFI

#15
Citaat van: conducteur op 15 februari 2015, 13:46:35 PM
Eenbeukige kerken zijn hier toch een uitzondering hoor... Voornamelijk 3-beukige kerken... Maar toch knap gemaakt!


originele foto (c) Kerknet.be

Uitzondering gevraagd? Sint Kwintens in Im(p)de. En lang lang geleden liep er zelfs een boerentram bijna langs.

ACFI


Dirky

Bedankt voor de commentaren mannen!

Het grondvlak meet 180mm x 360mm Peter!
Het zal inderdaad als dyniBasher verkrijgbaar zijn binnen enkele weken/maanden...

Ik had eerst een driebeukige kerk uitgetekend maar die wordt dan weer eens een pak groter. Ik vrees dat dan ook de prijs de hoogte zou injagen en op nog minder banen passen. Vandaar de keuze voor een iets overgedimensioneerde kapel!  ;)

arnaud

Citaat van: Dirky op 14 februari 2015, 18:37:24 PM


Geen idee van wie de foto is...



Zeker een moiie kerk'je van een dorp van de streek tussen Samber en Maas (omgeving Walcourt, Mariembourg, Phillipeville, Chimay enz.
Ik het het al gezien...
Blauwe steen voorbeeld ;)
Niewsgierig van het vervolgt

Proficiat!
Kitbashing - NMBS tijdperk III - Studies van bouwmaterialen

Michiel

Zelfs in het Brabantse, zoals deze kerk van Linkebeek en vele tientallen andere in de streek, zijn in exact dezelfde stijl. Sommigen met extra beuken, anderen zonder. Maar dit is een kerk dat zondermeer inzetbaar is op een typisch Belgische baan, maar dan wel zoals Dirk al aangaf, met deels of geheel gebruik van baksteen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

arnaud

Sorry...

Dat is in Neuville, Beauraing, "Chapelle Notre Dame" (recht van de maas en niet links zoals ik dacht)

http://beauraing.catho.be/7_routes/images/Focan/DSC01979.JPG
Kitbashing - NMBS tijdperk III - Studies van bouwmaterialen

Huugooke

Tja, in de loop der tijden zijn hier al wel eens mannen gepasseerd met allerlei helmen en schietgeweren. Zeker in de laatste twee WO-en waren kerktorens een gewild mikpunt van beschieting. Tel daarbij de branden op, en je zal al vlug tot een constructie komen die deels romaans, deels gotisch en zelfs barokke elementen heeft. Qua steen en ramen kan je dus je fantasie botvieren.

arnaud

Kitbashing - NMBS tijdperk III - Studies van bouwmaterialen

Dirky

Met aanvullingen op een thema zoals hier op dit kerkje, is het echt wel bewezen dat een forum voor (klein-serie-)fabrikanten een bron van informatie kan zijn. Bedankt hiervoor!

Als we er nu nog in slagen niet off-topic te geraken... :D

ACFI

Voor wie dit kerkje nog te groot is kan ik Sint Stephanus uit Oppem aanraden.



Als je in noordwest Vlaams-Brabant kijkt, zijn bijna alle kerkjes van de kleine gemeenten en gehuchten van dit model.

Toen kerkenbouwen "in" was, hadden de mensen meer net genoeg geld voor een beukje met torentje.

In feite een schitterend idee van Dirky.

ACFI.

Herwig

Ook inspirerend:  kerkjes van Ename en Leupegem (ten oosten van Oudenaarde).

SuSke

Als je ze in baksteen wil maken, ga je wel naar een kruisverband of een vlaams verband moeten gaan (niet verwarren met een engels verband) en dat met stenen die in werkelijkheid maar een laagdikte hebben van 60mm voor een strek van 190mm.
Een uitdaging...  8) 8)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

arnaud

Om verdere inlichtingen kan jij dat vinden:

http://www.bibliopolis.be/architecture/1585-le-patrimoine-monumental-de-la-belgique-vol-221-9782870096369.html

Bijna alle kerken van wallonië beschreven zijn.
Het bestaat ook voor vlaanderen ("bouwen in de euuwen tijd" of iet's denk ik...)
Grondplannen, bouwperiode, détailles, enz...
Kitbashing - NMBS tijdperk III - Studies van bouwmaterialen

Michiel

Dirk, wat zijn de buitenmaten van jouw kerk eigenlijk (in H0 veronderstel ik)? Toch wel benieuwd in vergelijking met de halve rijtuig lange kerkjes van Faller en consoorten.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dirky

180 x 360mm... in H0 idd

Dirky

na een drietal verf-/brush-beurten: