kerk op schaal

Gestart door Dirky, 13 februari 2015, 22:13:14 PM

Dirky

Een kleine kerk op schaal 1/87ste is toch wel iets groter dan wat Faller ons heeft wijsgemaakt:



De gevels hebben een natuursteen-look. Naargelang de kleuring kan dit kerkje best in Wallonië of zelfs in Frankrijk een geschikt plaatsje vinden...

loebaske

Grootste deel van die bouwdozen zijn niet op schaal, terwijl men steen en been klaagt dat er iets niet klopt op de een of andere lok  :( :(

loco

Is dit geen mengeling van Romaanse stijl met Gotische aanpassingen?
Waarschijnlijk is het een Romaans kerkje of kapel dat later enkele wijzigingen heeft ondergaan.
Heb je het model gemaakt op basis van een bestaand voorbeeld?

Peter

Zal een prachtig model worden Dirk.
Ik verheug me al op beelden van het afgewerkte model.

CiteerEen kleine kerk op schaal 1/87ste is toch wel iets groter dan wat Faller ons heeft wijsgemaakt:

Inderdaad Dirk,
Ik ondervind regelmatig de kommentaren op mijn gebouwen van bezoekers. (Station Boom, Gengenbach en mijn Schwarzwalhof)
Het verschil met de merken van de meeste bouwdozen is frapant.
En, zoals je zegt, schijnen de meeste modelspoorders die te kleine modellen (en bomen-Nietwaar Jos) normaal te vinden
Met vriendelijke groeten
Peter

Steam.N

Mooi project, Dirk.
Succes !!!
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Dirkh

Mooi project naamgenoot.  is het laser gesneden MDF ?
Ik ben ook verschoten van de grote van mijn kerkje (eigenlijk meer een kapelletje) en dat was dan nog maar in N.

Ik heb wel een kleine opmerking, volgens mij zijn de muren wat dun of ga je daar nog iets aan doen.
Bij de meeste kerken zijn de muren gemakkelijk 0.5 tot 0.8 m dik. dus in HO +/- 6 mm a 10 mm dik , ruw omgerekend.

Dirky

#6
bedankt!

Ik heb een fotootje van 't web geplukt en dat als basis gebruikt Peter.
Aangezien het "overal" verkoopbaar moet zijn moest het iets zijn met weinig toeters en bellen, Door de natuursteen te vervangen door baksteen zou het even goed ten noorden van de taalgrens kunnen gebruikt worden. Keuze aan de klant!



Geen idee van wie de foto is...

De dikke muren kan ik er nog aan toevoegen door het raamwerk iets complexer te maken. We zien wel...

edit: schrijffoutje verbeterd

marc goovaerts

Citaat van: Dirky op 13 februari 2015, 22:13:14 PM
Een kleine kerk op schaal 1/87ste is toch wel iets groter dan wat Faller ons heeft wijsgemaakt:
Je had de kathedraal van Antwerpen eens moeten zien op 1/87ste in het ter ziele gegane Antwerpen Miniatuurstad. Er zou op een gemiddelde treinbaan niet veel plaats overblijven...

RD25

excuseer mijn slecht Nederlands.
mijn oud werkplaats ....
'Het is gelukkiger te geven dan te ontvangen.'

Gerolf

Zulke kerkjes vind je inderdaad veel terug.
Ik heb er een déjà-vue bij van een reisje in Umbrië (Midden-Italië)  ::)

Succes met de verdere uitwerking !
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Huugooke

Hier wat inspiratie voor jou, Dirk.
Ik denk dat je goed bezig bent!
Volgende uitdaging: gotische ramen!
http://www.bloggen.be/chevalier2011/archief.php?catID=33076

PeterVG

Een boeiend project Dirk. De voorbeeldfoto toont het kerkje van Neuville bij Beauraing. Dit gebouw staat overigens vlak bij de tunnel van Pondrome langs de Athus-Meuse lijn.
Wat zijn de afmetingen van de HO versie. Dan kan ik al eens nameten of ik een plaatsje kan vinden op mijn baan voor in het geval dat dit bouwsel in kit zou worden aangeboden.

Thommy

enkel zoveel aan de noordelijke zijde van de taalgrens zijn er niet veel van dat type kerkjes...
Vooral de toren was het meestal direct een spits (er zijn uitzonderingen hé die zo'n toren gebruiken, bv Merelbeke Munte)

nu, ik vind het wel de moeite. Mooie kerk
Greetz

Thommy

conducteur

Eenbeukige kerken zijn hier toch een uitzondering hoor... Voornamelijk 3-beukige kerken... Maar toch knap gemaakt!
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

evan

Ik vind het een eenvoudig maar veelzijdig voorbeeld en ben benieuwd naar het resultaat van het model.  Succes met het vervolg
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.