Ultieme Keerlusmodule is verder verbeterd

Gestart door n/a, 21 december 2004, 10:30:20 AM

n/a

Gezien de diverse reacties uit Belgie die ik al ontvangen had, hebben diverse onder u belangstelling voor het Keerlusmodule zelfbouw project. Hen wil ik even laten weten dat vandaag een update is gepubliceerd.
Zie website:
urlhttp://www.funkyrail.nl//url

Voor hen die hier nog onbekend mee zijn, dit betreft een zelfbouw project van een keerlusmodule die goedkoper en beter is dan de bekende LK100 van Lenz. Belangrijkste kenmerken:
  • Geen Kortsluitingen  
  • Volledig gedetecteerd via S88
  • 1 of 2-richting versie beschikbaar  
  • Geen PC nodig

n/a

#1
Hi,

Ik vind het een mooi project, maar volgens mij is het allemaal veel eenvoudiger op te lossen, zeker in een digitale bedrijfs omgeving.

Over het algemeen hebben bij een tweerail systeem de wisselaandrijvingen een eindafschakeling en over deze zelfde eindafschakeling kun je een relais laten schakelen. Dus aan de hand van de stand van de wissel staat het spoor altijd juist gepoold. En dat werkt ook als je met de hand het wissel omlegt. Stroomdetectie in de keerlus werkt gewoon mee op de ompolende spanning en is dan dus ook geen enkel opstakel. Alleen is de oplossing stukken goedkoper en door iedereen aan te sluiten, in elkaar solderen van een print is dan niet meer nodig.

Mvg
Wim Ros


www.rosoft.tk

railbusje

#2
Ultieme keerlusmodule verbeterd: overgestapt op drierail wisselstroom.[:D][:D]

n/a

#3
@Wim,
Je hebt een beetje gelijk, het probleem alleen is dat jouw oplossing een aantal randvoorwaardes bevat waar niet altijd aan voldaan kan worden. Zo even twee die me te binnen schieten:
1 - Lang niet alle wisselaandrijvingen hebben een eindafschakeling
2 - Een keerlus kan ook voorkomen in andere varianten dan de klassieke 'echte' keerlus, vooral op wat complexere spoorplannen, jouw oplossing wordt erg problematisch zodra je bijvoorbeeld een keerlus-situatie tussen twee wissels hebt, helemaal als dat stuk baan ook nog eens in twee richtingen bereden wordt.
Geef toe dat het niet het makkelijkste zelfbouwproject is, doch nog steeds goedkoper dan een LK100 en daarbovenop ook nog eens heel grondiger. Maar voor sommige 'eenvoudige' situaties misschien wat overkill.

@Railbusje,
Alleen jammer dat het zo lelijk en duur is [:D]

n/a

#4
citaat:
Geplaatst door Funky

@Wim,
Je hebt een beetje gelijk, het probleem alleen is dat jouw oplossing een aantal randvoorwaardes bevat waar niet altijd aan voldaan kan worden. Zo even twee die me te binnen schieten:
1 - Lang niet alle wisselaandrijvingen hebben een eindafschakeling
2 - Een keerlus kan ook voorkomen in andere varianten dan de klassieke 'echte' keerlus, vooral op wat complexere spoorplannen, jouw oplossing wordt erg problematisch zodra je bijvoorbeeld een keerlus-situatie tussen twee wissels hebt, helemaal als dat stuk baan ook nog eens in twee richtingen bereden wordt.



Oplossing bij probleem 1 gebruik een dubbelspoelig bistabiel relais en schakel deze mee met het betreffende wissel.

Oplossing probleem 2, ik zie hier geen probleem, de rijrichting wordt namelijk bepaald door de decoder en niet door de poling van de digitalespanning. Het enige waarvoor je moet zorgdragen is dat op het moment van binnenrijden de poling goed is. En dat doe je dus met het omleggen van een wissel.

Mvg
Wim Ros


www.rosoft.tk

n/a

#5
Wim,

Ben bang dat je verhaal niet klopt (we zijn trouwens wel op alle fora tegelijk bezig he [:D]).
Neem bijv een driehoek waarvan 1 zijde natuurlijk dan een keerlus-situatie vormt. Jij stelt dat het zetten van de eerste wissel de poling goed zet en het omzetten van de tweede wissel (op de andere punt van de driehoek dus) draait de poling weer om. OK, nu komt er een trein achter de eerste aan in dezelfde richting!! Nu staat die eerste wissel dus al wel goed maar de poling is nog die van het verlaten van de driehoek door de eerste trein. Nu zou je dus beidde wissels kunnen koppelen en op hetzelfde moment kunnen schakelen tegelijk met de polariteit (het relais). Probleem is dan weer dat als een trein een blok binnenrijdt, dit blok als bezet gemeld wordt in Koploper en die gaat dan aan meteen de gang om volgend blok te reserveren en wissels te zetten (i.e. de tweede driehoeks wissel!!) terwijl je lange trein nog bezig is de driehoek in te rijden, een timing probleem dus. Om dat weer op te lossen moet je gaan frutten in allerlei settings in Koploper en wordt je weer computer afhankelijk.
Beter, flexibeler en veiliger is het dus om onafhankelijk van de wissels te werken, zoals bijvoorbeeld een LK100 of mijn kortsluitloze versie.

n/a

#6
citaat:
Geplaatst door Funky

Wim,

Ben bang dat je verhaal niet klopt (we zijn trouwens wel op alle fora tegelijk bezig he [:D]).
Neem bijv een driehoek waarvan 1 zijde natuurlijk dan een keerlus-situatie vormt. Jij stelt dat het zetten van de eerste wissel de poling goed zet en het omzetten van de tweede wissel (op de andere punt van de driehoek dus) draait de poling weer om. OK, nu komt er een trein achter de eerste aan in dezelfde richting!! Nu staat die eerste wissel dus al wel goed maar de poling is nog die van het verlaten van de driehoek door de eerste trein. Nu zou je dus beidde wissels kunnen koppelen en op hetzelfde moment kunnen schakelen tegelijk met de polariteit (het relais). Probleem is dan weer dat als een trein een blok binnenrijdt, dit blok als bezet gemeld wordt in Koploper en die gaat dan aan meteen de gang om volgend blok te reserveren en wissels te zetten (i.e. de tweede driehoeks wissel!!) terwijl je lange trein nog bezig is de driehoek in te rijden, een timing probleem dus. Om dat weer op te lossen moet je gaan frutten in allerlei settings in Koploper en wordt je weer computer afhankelijk.
Beter, flexibeler en veiliger is het dus om onafhankelijk van de wissels te werken, zoals bijvoorbeeld een LK100 of mijn kortsluitloze versie.





Geen enkel probleem, je kunt de gehele driehoek als ompool gebied benoemen, het is een kwestie van waar plaats ik mijn isolaties. Het gebied moet in ieder geval zo groot zijn dat de langste stroomafnemende trein erin past.
En als de driehoek in zijn geheel als blok wordt benoemd is er al helemaal geen probleem. Om te voorkomen dat de vervolg route wordt gezet kun je het blok waar de trein uit komt als deadlock opnemen. Dus dan wordt deze pas geschakeld als de trein geheel uit het blok is en dus geheel binnen de ompool zone. In de situatie zonder computer werkt het natuurlijk hetzelfde, en heb je het moment van ompolen zelf in de hand.

Mvg
Wim Ros


www.rosoft.tk

n/a

#7
Wim,

ben nog niet echt overtuigd, zitten mij teveel mitsen en maren aan vast. De keerlusmodule zoals Patrick en ik die ontworpen hebben heeft slechts een paar secties nodig en kan verder zo ingezet worden onafhankelijk van welk wisselarrangement dan ook. Van een tiental mensen weet ik dat ze hem ook gebouwd hebben en naar tevredenheid hebben draaien.
Mogelijkerwijs zijn er goedkopere oplossingen maar ik ben er van overtuigd dat je dan op functionaliteit en flexibiliteit inlevert.

Hoe dan ook, het gaat er hier niet om wie er gelijk of ongelijk heeft, zolang het werkt heeft iedereen gelijk wat mij betreft.
Of het nu om maatwerk of wat meer universele oplossingen gaat maakt dan verder niet uit.

n/a

#8
citaat:
Geplaatst door Funky

Wim,

Hoe dan ook, het gaat er hier niet om wie er gelijk of ongelijk heeft, zolang het werkt heeft iedereen gelijk wat mij betreft.
Of het nu om maatwerk of wat meer universele oplossingen gaat maakt dan verder niet uit.



Funky,

Daar gaat het mij ook helemaal niet om, maar er zijn situaties waarin men kan volstaan met een enkel bistabiel relais. Ook in de situatie van Patrick. Maar dat is een andere discussie en niet voor iedereen alhier te volgen. Het gaat er mij alleen maar om dat er door veel mensen te moeilijk wordt gedacht bij het keerlus probleem in  een digitale baan. Soms is het een kwestie van juist een ander deel van de baan om te polen, dan juist de lus zelf.
En dan kan het probleem ineens een stuk eenvoudiger zijn. Het is soms een kwestie van logisch nadenken, voordat het plastic kaartje wordt getrokken.

Mvg
Wim Ros



www.rosoft.tk