minimale straal

Gestart door The Railwarrior, 06 februari 2015, 22:45:32 PM

The Railwarrior

het is een onderwerp wat wel meer word aangehaald maar welke is de minimale straal die gebruikt word in het zichtbare gedeelte? Ik weet zelf ook wel dat je natuurlijk compromissen moet kunnen sluiten en dat je de realiteit nooit 100% kan benaderen.  Maar ik stel me wel de vraag wat kan nog net en wat is er toch weer over? (rekening houdend met het feit dat mijn rijtuigen ongeveer 30,3cm lang zijn) Ik heb eens een plannetje getekend en dan heb ik in mijn zichtbare gedeelte bogen van 80cm straal.  Is dit te krap? op zich zou ik denken van niet aangezien ik banen gezien heb met een veel krappere straal.  Ik heb me gebaseerd op de tentoonstellingsbaan van lilliput in schaal N zij hanteren daar een straal van ongeveer 40cm (wat min of meer overeen komt met 80cm in H0), let wel dit is wat guestemating wat ik aan het doen ben hier.  Deze baan vond ik althans erg meevallen en vandaar de vraag, nu weet ik ook wel dat in een andere schaal dingen soms danig kunnen verschillen en dat het soms erg kan tegenvallen (of meevallen)... De vraag is dus is 80cm te krap wel welke straal hebben jullie gebruikt in je zichtbare gedeelte?
eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

Klaas Zondervan

Ik streef naar een minimumstraal van 70 cm. Dus die 80 cm van jou is lang niet slecht. Vergeleken met de gebruikelijke standaardbogen van de meeste fabrikanten is het zelfs behoorlijk ruim.

Gerolf

Hoe ruimer, hoe beter natuurlijk.
70 à 80 cm minimum boogstraal voor zichtbare rails in H0 lijkt mij best goed  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

loebaske

om het nog mooier te maken kan je verkanting in je boog leggen.

OlivierV

Citaat van: Gerolf op 07 februari 2015, 09:53:49 AM
Hoe ruimer, hoe beter natuurlijk.
70 à 80 cm minimum boogstraal voor zichtbare rails in H0 lijkt mij best goed  ;)
En als ge richting stralen van 1m gaat dan kan je de hart op hart afstand van 6cm ook links laten liggen en naar een realistische afstand gaan van 5cm hart op hart. ;) Dan oogt het nog mooier!
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

SuSke

Of zelfs naar 45mm



Wel met bogen met stralen groter dan 1500mm
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

OlivierV

Citaat van: SuSke op 23 februari 2015, 16:57:00 PM
Of zelfs naar 45mm



Wel met bogen met stralen groter dan 1500mm
Hoe ver ligt dat eigenlijk in het echt van mekaar? Want dat kon ik nog nergens op het internet terugvinden.
Of komt 4,5cm hart op hart overeen met de realiteit?
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

TBCédric

Citaat van: OlivierV op 23 februari 2015, 18:36:05 PM
Citaat van: SuSke op 23 februari 2015, 16:57:00 PM
Of zelfs naar 45mm



Wel met bogen met stralen groter dan 1500mm
Hoe ver ligt dat eigenlijk in het echt van mekaar? Want dat kon ik nog nergens op het internet terugvinden.
Of komt 4,5cm hart op hart overeen met de realiteit?

Op mijn baan (gaan ze) liggen ze hart op hart 3,5 cm van elkaar wat overeen komt met de realiteit. De reden hiervoor is omdat mijn perrons (en ook de tussenruimte) exact op schaal is dankzij Steven ;) .
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

OlivierV

Citaat van: LS Models op 23 februari 2015, 18:45:47 PM
Citaat van: OlivierV op 23 februari 2015, 18:36:05 PM
Citaat van: SuSke op 23 februari 2015, 16:57:00 PM
Of zelfs naar 45mm

prentje geknipt

Wel met bogen met stralen groter dan 1500mm
Hoe ver ligt dat eigenlijk in het echt van mekaar? Want dat kon ik nog nergens op het internet terugvinden.
Of komt 4,5cm hart op hart overeen met de realiteit?

Op mijn baan (gaan ze) liggen ze hart op hart 3,5 cm van elkaar wat overeen komt met de realiteit. De reden hiervoor is omdat mijn perrons (en ook de tussenruimte) exact op schaal is dankzij Steven ;) .

Bedankt Cedric, ik dacht dat het ongeveer zoiets was, maar was helemaal niet zeker.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Klaas Zondervan

Er gelden twee profielen, één voor de spoorbaan en één voor het rijden materieel.
Voor de spoorbaan geldt het profiel van vrije ruimte (PVR), dat is de ruimte waarbinnen geen obstakels mogen voorkomen.
Voor het materieel geldt het omgrenzingsprofiel, dat geeft de maximale breedte en hoogte waar locs en wagens niet buiten mogen komen.

De breedte van het PVR is 4 meter, die maat geldt in principe in heel Europa. Dat betekent dat parallelle sporen 4 meter uit elkaar moeten liggen, en dat is ook de meest toegepaste maat. Soms liggen ze verder uit elkaar, b.v. op opstelterreinen om voldoende loopruimte tussen de sporen te krijgen. En op hogesnelheidslijnen om de luchtdruk tussen twee elkaar passerend treinen te verminderen.
Op sommige lijnen in Nederland liggen ze dichter bij elkaar, op 3,60 meter. Het PVR van het ene spoor raakt dan aan het omgrenzingsprofiel van het andere.

Een maat van 35 mm in H0 kan dus niet, dan raken de voertuigen elkaar bijna.

SuSke

Voor hen die het interesseert en de tekening verstaan: Het profiel vrije ruimte uit de bundel 52 van Infrabel



Daarop zie je een lijn staan die aangeeft "as tussenspoor" met een maatvoering van "1803,5 + s/2".
Met andere woorden, in de vrije baan op recht spoor liggen de sporen op een hartafstand van 3607mm maar die afstand moet vergroot worden met de "spoorverwijding" in de bochten.
Klaas heeft ook gelijk door te stellen dat de sporen verder uit elkaar gelegd worden in bundels omwille van de veiligheid voor de rangeerders en op de hogesnelheidslijnen omwille van de luchtdruk bij het passeren van de stellen.

Dit 1 op 1 naar model verschalen vraagt wel wat bijkomend werk, je moet elke wissel gaan aanpassen of ze gelijk zelf maken en je sporen moeten perfect parallel liggen of je rijtuigen knallen tegen elkaar.
3607mm in 1/1 komt overeen met ongeveer 42mm in H0, dus Cédric zijn sporen liggen eigenlijk te dicht bij elkaar.
De maat komt ook niet overeen met de MOROP norm 112 waar een tussenafstand van 46mm in de vrije baan en 52mm in de stations wordt aangeraden.

Zo zie je maar, het is een beetje afhankelijk van waar je de mosterd haalt.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

The Railwarrior

dat is natuurlijk allemaal heel erg mooi maar, ik moet er natuurlijk ook de ruimte voor hebben, ik ben er nu toe gekomen om de zolder op te ruimen, er moet rekening gehouden worden met het feit dat ik nog wat opbergruimte moet hebben (eventueel onder de modelbaan) er moet eerst nog een garage gebouwd worden. Dan kan ook een groot gedeelte van het materiaal, dat nu nog op zolder ligt, zijn plek vinden.  Dan moet de zolder zelf afgewerkt worden, en voor we dat doen moet ik min of meer concreet weten waar we naartoe gaan (kwestie van stopcontacten te voorzien, extra bekabeling,.. Er moet ook nog ruimte blijven voor een bureau.  de huidige stand van zaken:

een dwarsdoorsnede:


indeling zolder:


en dan enkele foto's:



ook het verluchtings systeem wat zich op het plannetje van de indeling helemaal linksboven bevind moet bereikbaar blijven










eentje die het in het groot al doet en nu graag naar het kleine wil overstappen ;-)

TBCédric

Frans, omdat ik mijn modules niet bij de hand heb, heb ik de afmetingen gehaald van google earth. Niet echt super betrouwbaar blijkbaar. Zal   binnenkort zelf eens gaan kijken hoe ze hart op hart liggen tov elkaar. Moet er ook nog voor zorgen dat bv. de 13 zijn tredes niet schuren tegen de perronrand.

Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Snobby Crash

Cederic,

35 mm hartafstand kan toch nooit...
Mijn verstand zegt dat de hartafstand van een spoor het midden is tussen de
twee railstaven.
35mm tussen de twee naast elkaar liggende rails zou eventueel wel kunnen,
maar dan spreek je niet over hartafstand he....

Je hebt dan uiteindelijk bij Ho een railafstand van 16mm dus is de hartafstand
tussen de twee sporen 8mm + 35mm + 8mm en dan heb je uiteindelijk 51 mm hartafstand.

Of ben ik nu helemaal verkeerd.....

Geert

Klaas Zondervan

Geert, volgens mij zie je het goed. 35 mm hart op hart kan inderdaad niet, dat is te weinig. Ik denk dat Cedric niet goed weergeeft wat hij bedoelt.