Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

welk digitaal systeem? en andere?

Gestart door amest, 22 mei 2006, 13:19:41 PM

ysbeer

Sorry jullie hebben gelijk.
Zo zie je maar weer een mens kan niet alles weten.

wim

ERVIN

citaat:
Geplaatst door amest

Dus de feleischman lok-boss -> fleischmann locs
enzovoort.

klopt dit?




Nee hoor,ik heb deze discussie even gevolgd,en ik vermoed dat je nu al niet goed meer kan volgen van wat ze hier allemaal aan het vertellen zijn.Toch zeker omdat je een "beginner" bent in het wonderlijke wereldje van de modeltreinen.Wat ze zeggen is allemaal waar hoor.[;)]Om even op je vraag te antwoorden,ik heb het Twin-Center van Fleischmann,volgens sommige is dit een hele goede regelaar,andere vinden het dan maar niks,ik ben er heel tevreden over,ik kan alle locs van alle merken kopen,behalve 3-rail locs,dus niet alleen Fleischmann,maar ook Roco,Mehano,Trix enz...

amest

citaat:
Geplaatst door ERVIN

citaat:
Geplaatst door amest

Dus de feleischman lok-boss -> fleischmann locs
enzovoort.

klopt dit?




Nee hoor,ik heb deze discussie even gevolgd,en ik vermoed dat je nu al niet goed meer kan volgen van wat ze hier allemaal aan het vertellen zijn.Toch zeker omdat je een "beginner" bent in het wonderlijke wereldje van de modeltreinen.Wat ze zeggen is allemaal waar hoor.[;)]Om even op je vraag te antwoorden,ik heb het Twin-Center van Fleischmann,volgens sommige is dit een hele goede regelaar,andere vinden het dan maar niks,ik ben er heel tevreden over,ik kan alle locs van alle merken kopen,behalve 3-rail locs,dus niet alleen Fleischmann,maar ook Roco,Mehano,Trix enz...



En je moet daar dan niets voor doen? Gewoon loc van roco bv. op de rails en je kan ermee rijden met de fleischmann twin-center? (configuratie zal wel nodig zijn maar ik bedoel geen andere motor/ontvanger of wat dan ook in de loc steken).

Arvid
groeten,

Arvid

ERVIN

Nee hoor,als er een decoder in de loc zit het decoder-adres invoeren in het Twin-Center of Loc-Boss en rijden maar.[:p]

Steven86

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Mag ik een poging wagen om de zaken op een rijtje te zetten?
Als je een keuze moet maken uit systemen, dan is de eerste keuze, zoals INFO ook al stelde, het railsysteem. Je kiest voor 2-rail of 3-rail. De belangrijkste overweging bij die keuze is persoonlijke voorkeur. Kies je voor 3-rail, dan krijg je geen problemen met keerlussen. Maar dat is in mijn ogen dan ook het enige echte voordeel. Wil je niet die spikkeltjes in het midden van het spoor, dan kies je voor 2-rail. Dan krijg je dus wel problemen bij keerlussen, maar daar zijn in de handel standaard oplossingen voor, dus het is niet echt een probleem.

De tweede keuze is die voor een digitaal systeem. Als je voor 3-rail kiest, dan zit je bijna vast aan het Motorola systeem, omdat M?rklin, en ook de andere fabrikanten die 3-rail locs leveren, daar standaard een Motorola decoder in zetten.
Ik zei: je zit er bijna aan vast, want niemand verbiedt je om die Motorola decoder er uit te knippen en er iets anders voor in de plaats te zetten. Kost je een andere decoder en wat knutselwerk.

Kies je voor het 2-rail systeem, dan zitten er meestal DCC decoders in de locs, maar vaak zitten er ook multiprotocol decoders in, die verstaan dus meerder talen, meestal Motorola en DCC.
Maar ook hier geldt dat je vrij bent om het ding er uit te snoeien en te vervangen door iets anders.

Dan de kreten gelijkstroom en wisselstroom. Bij digitaal hebben die termen geen betekenis. Op de rails staat een digitale spanning. Dat is weliswaar een wisselspanning, maar geen gewone. Het is een hoogfrequente blokvormige wisselspanning die gecodeerd is met de digitale informatie. Om een idee te krijgen hoe dat er uit ziet, kijk eens op mijn website, http://people.zeelandnet.nl/zondervan/digispan.html

De motor in een loc werkt altijd op gelijkstroom. De decoder maakt nl. gelijkspanning door gelijkrichting van de digitale spanning. En afhankelijk van de rijrichting wordt die spanning in de ene of de andere polariteit aan de motor toegevoerd.



Klaas, is een ander voordeel van 3 rail niet dat je niet de hartstukken van je wissels elektrisch dient aan te passen (met als nadeel dan weer dat 3 rail wissels niet zo voorbeeldgetrouw zijn); of valt dat mee onder het 'keerlus' probleem?
Zijn er bij 2 rail wissels te verkrijgen waar dit probleem zich niet stelt? Na alle artikels die ik al gelezen heb over 2 rail en de noodzaak om de hartstukken van wissels elektrisch aan te passen, heb ik althans de indruk gekregen dat dit toch wel een belangrijke element is in de keuze van het railsysteem.
Nu ben ik geen 2 rail specialist en mijn indruk kan dus fout zijn, maar stel dat de vele artikels die over dat onderwerp geschreven zijn een bestaansreden hebben, dan is dat toch een behoorlijke drempel voor een beginner en eentje die mij vele malen complexer lijkt dan het keerlusprobleem?
Hoe zit dat nu, dat van die hartstukken en een goed elektrisch contact op 2 rail wissels?

Klaas Zondervan

Bij 2-rail wissels heb je inderdaad het "probleem" dat de linker en rechter spoorstaaf elkaar kruisen.
Daarvoor zijn 2 oplossingen, de eerste: het puntstuk van plastic maken zodat er op de kruising geen kortsluiting kan ontstaan.
Ten tweede: het puntstuk van metaal maken, maar isoleren van de rest en omschakelen met de stand van het wissel. De laatste methode verdient de voorkeur omdat je zo nergens een stroomloos stuk krijgt.

Voor bijzonderheden mag ik verwijzen naar nummer 49 van MSM, daar staat het allemaal beschreven.

Steven86

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Bij 2-rail wissels heb je inderdaad het "probleem" dat de linker en rechter spoorstaaf elkaar kruisen.
Daarvoor zijn 2 oplossingen, de eerste: het puntstuk van plastic maken zodat er op de kruising geen kortsluiting kan ontstaan.
Ten tweede: het puntstuk van metaal maken, maar isoleren van de rest en omschakelen met de stand van het wissel. De laatste methode verdient de voorkeur omdat je zo nergens een stroomloos stuk krijgt.

Voor bijzonderheden mag ik verwijzen naar nummer 49 van MSM, daar staat het allemaal beschreven.


Inderdaad, had ik gelezen.

Dus, zonder aanpassing halen 2 rails 'uit de verpakking' niet dezelfde graad van elektrische betrouwbaarheid als hun voorbeeldongetrouwe 3 rail tegenhangers. Plastieken hartstuk, nooit. Metalen hartstuk: als je handig bent met solderen en elektrische schakelingen geen enkel probleem (enkel extra werk en voor velen wellicht extra modelbouwplezier), anders zal je 't een en ander moeten leren.
Niet onoverkomelijk en wat voorbeeldgetrouwheid betreft de investering waard, maar toch een interessant gegeven als we stellen dat de keuze van het railsysteem het eerste belangrijk criterium is, waarmee een beginnend modelspoorder wordt geconfronteerd.

Overigens kan het lezen van het artikel in MSM49 wel als lakmoestest dienen voor beginners. Wie na het lezen van dat artikel het noorden kwijt is, kiest best voor 3 rail [:D]

Brunel

Tjonge, hoe veroorzaken we in de kortst mogelijke tijd een maximum aan verwarring bij een beginner.
Sinds tweerailloks stroomafname over zoveel mogelijk wielen hebben en over ??n of twee vliegwielen beschikken is het stroomafnameprobleem niet groter dan bij drierail.

Amest, om even terug te komen op je beginvraag.

Ja, alle grote merken verkopen tegenwoordig een zogenaamd digitaal stuursysteem, waarmee je meerdere treinen tegelijk kan sturen. Daarvoor is niet alleen die centrale nodig, maar er moeten ook decoders in de loks zitten. Centrale en decoders moeten dezelfde taal spreken en die taal noemen we protocol.

M?rklin heeft het mobile system, bij M?rklin zitten in alle loks tegenwoordig een of andere decoder. Het protocol heet Motorola of MFX.

Fleischmann heeft de LokBoss, Roco de Lokmaus en binnenkort de Multimaus, Trix zijn eigen mobile, Piko heeft ook wat. In een digitale startset heeft de lok natuurlijk een decoder, maar overgens moet je die decoder meestal bijkopen. Ze zijn gemakkelijk te plaatsen, desnoods door de winkelier waar je de lok koopt. Alle tweerailmerken maken tegenwoordig gebruik van hetzelfde protocol en dat heet DCC. Om die reden kun je de loks van verschillende merken door elkaar gebruiken.

De meeste waar voor het geld biedt momenteel de Lokmaus van Roco. Heeft het grootste vermogen en je kan uit 99 loks kiezen.

Tom

Piko heeft de digi-fern (een zapertje vergelijkbaar met de Uhlenbrock IRIS) en de digi-power-box (vergelijkbaar met de Fleischmann twincenter en de Uhlenbrock IB-control).
Tom

ERVIN

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan


Ten tweede: het puntstuk van metaal maken, maar isoleren van de rest en omschakelen met de stand van het wissel. De laatste methode verdient de voorkeur omdat je zo nergens een stroomloos stuk krijgt.





Ja Klaas dat klopt wat je zegt,maar als er een trein met rangeergang over zo een wissel rijd dan gebeurt het wel eens dat hij stil valt.

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door ERVIN

Ja Klaas dat klopt wat je zegt,maar als er een trein met rangeergang over zo een wissel rijd dan gebeurt het wel eens dat hij stil valt.

O ja [?][?][?]

amest

citaat:
Geplaatst door Brunel

Tjonge, hoe veroorzaken we in de kortst mogelijke tijd een maximum aan verwarring bij een beginner.
Sinds tweerailloks stroomafname over zoveel mogelijk wielen hebben en over ??n of twee vliegwielen beschikken is het stroomafnameprobleem niet groter dan bij drierail.

Amest, om even terug te komen op je beginvraag.

Ja, alle grote merken verkopen tegenwoordig een zogenaamd digitaal stuursysteem, waarmee je meerdere treinen tegelijk kan sturen. Daarvoor is niet alleen die centrale nodig, maar er moeten ook decoders in de loks zitten. Centrale en decoders moeten dezelfde taal spreken en die taal noemen we protocol.

M?rklin heeft het mobile system, bij M?rklin zitten in alle loks tegenwoordig een of andere decoder. Het protocol heet Motorola of MFX.

Fleischmann heeft de LokBoss, Roco de Lokmaus en binnenkort de Multimaus, Trix zijn eigen mobile, Piko heeft ook wat. In een digitale startset heeft de lok natuurlijk een decoder, maar overgens moet je die decoder meestal bijkopen. Ze zijn gemakkelijk te plaatsen, desnoods door de winkelier waar je de lok koopt. Alle tweerailmerken maken tegenwoordig gebruik van hetzelfde protocol en dat heet DCC. Om die reden kun je de loks van verschillende merken door elkaar gebruiken.

De meeste waar voor het geld biedt momenteel de Lokmaus van Roco. Heeft het grootste vermogen en je kan uit 99 loks kiezen.



Aha merci, dit is duidelijk[:D]

ben onlangs bij in winkel geweest maar die verkocht enkel Fleischmann en Marklin, met een duidelijke voorkeur voor Marklin. Startsets daarvan zijn in ieder geval interessanter dan bij Fleischmann, maar de rest is moeilijker te vergelijken ...

Is er een winkel in MEchelen/Antwerpen/Leuven die ook Roco verkoopt? KWestie van daar ook een catalogus en prijzen van te krijgen om eens te vergelijken

Voor een keuze op basis van rails (marklin vs de rest) denk ik niet dat ik me daardoor zal laten leiden. Welk systeem je ook kiest elk heeft zijn voor en nadelen met zijn eigen oplossingen voor eventuele probleempjes. Of je nu makkelijk een lus kunt maken of minder makkelijk zal mijn beslissing absoluut niet beinvloeden.
(dergelijke pro's en cons met voor en tegenstanders heb je ook in fotografie tussen canon-nikon).

groetjes,
Arvid
groeten,

Arvid

dieseltje

Beste Amest,

Als je op zoek bent naar een winkel in het Mechelse / Leuvense, dan komt eigenlijk alleen "Het Spoor" in Heverlee (dicht bij ring rond Leuven) in aanmerking...  (ik vermoed dat je al in Keerbergen bent langsgeweest, maar dat is niet de ideale plek om je goed te laten starten vrees ik)  Als je zoekt naar Roco is de webshop van ons forum-lid tufken (modeltrain-paradise ; denk ik) ook een goed alternatief.
Of kijk eens op bv. ebay voor een Roco startset.
Als je nog een tijdje kan wachten : kom zeker naar de modelspoor beurs in Mechelen (Nekkerhal) dit jaar in oktober. Daar kan je met tal van mensen praten over de mogelijkheden, een aantal dingen eerst zelf bekijken, eens bij een aantal handelaars langs om ook de prijzen te vergelijken.   Want wat voor de ene een ideale oplossing is, is dat daarom niet altijd voor de (portomonee van) een ander...
Voordat ikzelf begonnen ben, ben ik ook tal van winkels afgelopen, gaan kijken tijdens opendeurdagen van clubs etc..., en dat loont dubbel en dik de moeite !

amest

citaat:
Geplaatst door dieseltje

Beste Amest,

Als je op zoek bent naar een winkel in het Mechelse / Leuvense, dan komt eigenlijk alleen "Het Spoor" in Heverlee (dicht bij ring rond Leuven) in aanmerking...  (ik vermoed dat je al in Keerbergen bent langsgeweest, maar dat is niet de ideale plek om je goed te laten starten vrees ik)  Als je zoekt naar Roco is de webshop van ons forum-lid tufken (modeltrain-paradise ; denk ik) ook een goed alternatief.
Of kijk eens op bv. ebay voor een Roco startset.
Als je nog een tijdje kan wachten : kom zeker naar de modelspoor beurs in Mechelen (Nekkerhal) dit jaar in oktober. Daar kan je met tal van mensen praten over de mogelijkheden, een aantal dingen eerst zelf bekijken, eens bij een aantal handelaars langs om ook de prijzen te vergelijken.   Want wat voor de ene een ideale oplossing is, is dat daarom niet altijd voor de (portomonee van) een ander...
Voordat ikzelf begonnen ben, ben ik ook tal van winkels afgelopen, gaan kijken tijdens opendeurdagen van clubs etc..., en dat loont dubbel en dik de moeite !




zal dan eens naar het spoor gaan kijken en ik zal zeker nog even wachten, moet nog eerst de kamer, waarschijnlijk zolder, in orde maken  en er een 'tafel' neerpoten enzo.

Zal er zeker zijn in oktober in Nekkerhal, is vlak bij.

groetjes,
Arvid
groeten,

Arvid

n/a

Als je toch nog wat gaat rondkijken, kun je tevens eens letten op Tilligrails code 83 (H0 Elite) (2-rail/gelijkstroom). Zij hebben wissels ZONDER scharnierpunten. Er zijn tevens zelfbouwpakketten van wissels beschikbaar voor ongeveer EUR 10 per stuk.