Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

welk digitaal systeem? en andere?

Gestart door amest, 22 mei 2006, 13:19:41 PM

MARKLINRIJDER

Ik wist wel dat beide nooit tegelijk konden rijden maar dacht dus zoals eric, als je in secties je stroom laat schakelen van 3-rail naar 2-rail of het geheel omschakelen.  Ombouw is nog het meest intresantse en goedkoopste.

Groetjes,

David

INFO


David Schreef:
citaat:
Het is daardoor dus perfect mogelijk om met een digitale gelijkstroomloc te rijden enkel dien je een sleper eronder te zetten die, natuurlijk, stroom afneemt.



Sterker nog, als je een sleper onder een tweerail lok plaatst heb je een drieraillok.

Een ander feit is, en daar gaan de M?rklin Digital Rijders aan voorbij, is dat iedere lok met hoogvermogensmotor is voorzien van een GELIJKSTROOMMOTOR. Dus een tweeraillok die van huis uit al een gelijkstroommotor heeft, is dus perfect te digitaliseren, met een decoder met lastregeling, want dan heb je dus een zgn hoogvermogensmotor.
Maar dat moet je dan niet doen met zo'n dure M?rklin decoder, maar met een multiprotocol decoder, die van Kuehn bijvoorbeeld T145.
Maar we wijken ongelovelijk af van het onderwerp. Hier zal amest niet zoveel aan hebben, en zal hem alleen maar afschrikken.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Steven86

@INFO
Waar baseer jij je op om te stellen dat M?rklin rijders niet weten dat een hoogvermogen motor een gelijkstroommotor is? Op dezelfde bron als die waarop je je baseert als je even snel een oordeel velt over M?rklin Systems? Of dezelfde bron die je toelaat om nu al het beleid en de bedrijfsresultaten te voorspelen van een deal tussen M?rklin en een investeringsmaatschappij die pas afgerond is? Op een ander forum noemen ze dat allemaal 'speculaas'.
Tjonge, tjonge. "INFO", isn't it ironic? [;)]



Steven

INFO

citaat:
Geplaatst door Steven86

@INFO
Waar baseer jij je op om te stellen dat M?rklin rijders niet weten dat een hoogvermogen motor een gelijkstroommotor is? Op dezelfde bron als die waarop je je baseert als je even snel een oordeel velt over M?rklin Systems? Of dezelfde bron die je toelaat om nu al het beleid en de bedrijfsresultaten te voorspelen van een deal tussen M?rklin en een investeringsmaatschappij die pas afgerond is? Op een ander forum noemen ze dat allemaal 'speculaas'.
Tjonge, tjonge. "INFO", isn't it ironic? [;)]
Steven



Ach, ik zal er maar geen commentaar opgeven.

Terug naar het onderwerp.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

amest

bedankt voor alle antwoorden al.

BEn gisteren eerst nog wat info gaan opsnorren her en der. en de systemen van roco en fleischmann eens half bekeken.

In ieder geval speelt merk bij mij geen rol, ben van niks een "aanhanger". Als het maar goed werkt.

Ik heb wel een vraagje : blijkbaar wordt er hier gezegd (verbeter me maar als het verkeerd is) dat indien je MArklin koopt je min of meer daarbij moet blijven voor vooral de locs.
ALs je de 'andere' merken neemt kun je van verschillende merken locs nemen.
En dat had dan te maken vooral met gelijkstroom en wisselstroom.
Ik wil hier zeker geen pro of contra een of ander merk thread starten, daar heeft niemand iets aan. Mij maakt het niet uit.
Dat dacht ik al min of meer, maar ik vreesde en heb dat her en der ook gelezen dat als je digitale decoders gebruikt dat je dan met de andere merken hetzelfde 'probleem' hebt. En dit omdat de decoder een taal spreekt dat merkafhankelkijk is.
Dus de feleischman lok-boss -> fleischmann locs
enzovoort.

klopt dit?

Ik vermoed wel dat je locs van een andere decoder kunt voorzien, maar maakt dat het geheel weer niet een stuk duurder?


Ik denk ook wel dat het voor mijn situatie niet erg zal zijn om bv. enkel te kunnen kiezen uit roco loc of enkel uit fleischmann locs.
Voor de 5 die ik misschien ooit zal kopen??? zal ik mijn keuze wel vinden[:D]

En wat zijn de voor en nadelen van de verschillende systemen?
HEb al gelezen dat fleischman redelijk duur zou zijn tov roco bv. (om meer te kunnen betaalde je bij roco minder?)...
Ik lees in deze thread een paar keer om goed na te denken voor ik Marklin zou kiezen. Kan daar dan ineens een reden bij gezet worden? Want dit zegt niet veel voor mij.
groeten,

Arvid

ysbeer

Je je wat een verwarring

A:DIGITALE SPANNING IS GEEN GELIJKSPANNING MAAR EEN SOORT WISSELSPANNIG
B:DCC EN MARKLIN(MOTOROLA) ZIJN DUS BEIDE WISSELSPANNING
ALLEEN DE INFORMATIE DIE OP DEZE SOORT WISSELSPANNING WORDT GEPLAKT(VERGEEF MIJ) IS BIJ DCC ANDERS DAN BIJ MARKLIN.
C:DE WIISSELSPANNING VAN MARKLIN UIT DE OUDHEID 50hz HEeFT ABSOLUUT NIETS MET DIGITAAL TE MAKEN.
D:2 RAIL OF MIDDEN RAIL HEEFT UITSLUITEND TE MAKEN MET DE MANIER WAAROP DE LOK ZIJN SPANNING KRIJGT.
DUS NIETS NIETS MET ANALOOG OF DIGITAAL
jULLI VERWAREN DE WEG MET HET PUBLIEK WAT ER OP LOOPT

sorry voor de grote letter maar wellicht leest dan ook iemand het

ik ben niet boos

wim

Klaas Zondervan

Mag ik een poging wagen om de zaken op een rijtje te zetten?
Als je een keuze moet maken uit systemen, dan is de eerste keuze, zoals INFO ook al stelde, het railsysteem. Je kiest voor 2-rail of 3-rail. De belangrijkste overweging bij die keuze is persoonlijke voorkeur. Kies je voor 3-rail, dan krijg je geen problemen met keerlussen. Maar dat is in mijn ogen dan ook het enige echte voordeel. Wil je niet die spikkeltjes in het midden van het spoor, dan kies je voor 2-rail. Dan krijg je dus wel problemen bij keerlussen, maar daar zijn in de handel standaard oplossingen voor, dus het is niet echt een probleem.

De tweede keuze is die voor een digitaal systeem. Als je voor 3-rail kiest, dan zit je bijna vast aan het Motorola systeem, omdat M?rklin, en ook de andere fabrikanten die 3-rail locs leveren, daar standaard een Motorola decoder in zetten.
Ik zei: je zit er bijna aan vast, want niemand verbiedt je om die Motorola decoder er uit te knippen en er iets anders voor in de plaats te zetten. Kost je een andere decoder en wat knutselwerk.

Kies je voor het 2-rail systeem, dan zitten er meestal DCC decoders in de locs, maar vaak zitten er ook multiprotocol decoders in, die verstaan dus meerder talen, meestal Motorola en DCC.
Maar ook hier geldt dat je vrij bent om het ding er uit te snoeien en te vervangen door iets anders.

Dan de kreten gelijkstroom en wisselstroom. Bij digitaal hebben die termen geen betekenis. Op de rails staat een digitale spanning. Dat is weliswaar een wisselspanning, maar geen gewone. Het is een hoogfrequente blokvormige wisselspanning die gecodeerd is met de digitale informatie. Om een idee te krijgen hoe dat er uit ziet, kijk eens op mijn website, http://people.zeelandnet.nl/zondervan/digispan.html

De motor in een loc werkt altijd op gelijkstroom. De decoder maakt nl. gelijkspanning door gelijkrichting van de digitale spanning. En afhankelijk van de rijrichting wordt die spanning in de ene of de andere polariteit aan de motor toegevoerd.

Brunel

Prima verhaal, slechts ??n correctie.
Koop je een tweerailloc, dan zit er meestal helemaal geen decoder in (eigenlijk alleen bij locs met geluidsdecoder) maar wel een decoderaansluiting. Kun je een decoder van eigen keuze inprikken.
Dat zal meestal een decoder zijn die in ieder geval DCC verstaat.

n/a

Een nieuwe marklin loc heeft altijd een decoder aan boord zelfs de goedkoopste loc van rond de 50 euro heeft een lastgeregelde decoder aan boord.


n/a


@INFO  

Na 10 jaar DCC rijden weet ik wel dat de sporen geen rol spelen in het systeem waarmee men rijdt.
Ik zou toch willen opmerken dat Lenz vroeger (misschien nu nog) en andere DCC fabrikanten dekoders uitbrachten voor het M?rklin systeem.
En dit heef niets met multiprotocol te maken.
Ik weet niet of een DCC dekoder een motor zonder permanent magneet kan sturen. Misschien wel,de sturing is een impulsbreedte modulatie.
Wat ik wel weet is dat M?rklin in al zijn nieuwe loks een motor met permanente magneet zet.Waarschijnlijk omwille van de lastregeling,die er in hun oude systeem niet was.
De motor dient hier namelijk om op het ogenblik er geen pulsen zijn als generator.
Maar wie maakt een gelijkstroombaan en gaat dan met een digitaal systeem van M?rklin rijden?

Mvg

Flip

n/a

citaat:
Geplaatst door amest

bedankt voor alle antwoorden al.

BEn gisteren eerst nog wat info gaan opsnorren her en der. en de systemen van roco en fleischmann eens half bekeken.

In ieder geval speelt merk bij mij geen rol, ben van niks een "aanhanger". Als het maar goed werkt.

Ik heb wel een vraagje : blijkbaar wordt er hier gezegd (verbeter me maar als het verkeerd is) dat indien je MArklin koopt je min of meer daarbij moet blijven voor vooral de locs.
ALs je de 'andere' merken neemt kun je van verschillende merken locs nemen.




Dit klopt Amest

Flip

ysbeer

lenz heeft nooit decoders gemaakt voor het motorola principe van Marklin.
Ik denk zelfs dat hij dat niet mag.(mocht)[:(!]
En wie gaat zijn eigen systeem beconcureren met een ander systeem[?][?][?]

wim

Klaas Zondervan

Wim,

Bernd Lenz werkte oorspronkelijk voor M?rklin om het Motorola systeem geschikt te maken voor modeltreintjes. Het had oorspronkelijk nl. een andere toepassing.
Omdat het Motorola systeem in zijn oervorm niet geschikt is voor 2-rail bedrijf werkte Lenz aan een nieuw systeem dat dat wel kon. Toen M?rklin deze ontwikkelnig stopte is Lenz voor zichzelf begonnen en het resultaat is DCC.
Je hebt dus gelijk als je stelt dat de firma Lenz geen decoders maakt voor Motorola, maar Lenz zelf heeft wel degelijk met Motorola gewerkt.

n/a

citaat:
Geplaatst door ysbeer

lenz heeft nooit decoders gemaakt voor het motorola principe van Marklin.
Ik denk zelfs dat hij dat niet mag.(mocht)[:(!]
En wie gaat zijn eigen systeem beconcureren met een ander systeem[?][?][?]

wim



Artnr 10122  LE122 f?r M?rklin motor 94,95DM
10900   dekoder f?r das M?rlin system 94,50DM
10911 Lokdecoder aus Roco f?r M?rklin 159DM

Prijslijst Lenz van 16/10/98



Gr
Flip

INFO

citaat:
Geplaatst door Flip


Maar wie maakt een gelijkstroombaan en gaat dan met een digitaal systeem van M?rklin rijden?

Mvg

Flip



Ik zou dat nu nog heden ten dage kunnen doen, met bijvoorbeeld de centrale 6027 van M?rklin.
Alleen de waarheid ligt in het midden.