Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

De tijd van weleer .

Gestart door jakke, 01 februari 2015, 13:57:23 PM

jakke

Wisselstromer via computer ,met belangstelling voor Belgische modellen

vanmiegroet

zou een zeer goede goederenlijn zijn geweest, geen al te steile hellingen en van Luik/Aachen naar het zuiden.
Wie weet ooit terug heraanleggen?
Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

loebaske


Sicco

Citaat van: vanmiegroet op 03 februari 2015, 00:03:13 AM
zou een zeer goede goederenlijn zijn geweest, geen al te steile hellingen en van Luik/Aachen naar het zuiden.
Wie weet ooit terug heraanleggen?
Welk goederenverkeer dan precies? De lijn heeft nooit enige potentie gehad voor doorgaand goederenverkeer doordat het alleen maar een onhandige omweg is tussen twee directere hoofdlijnen aan Belgische en Duitse kant. In de tijd dat de industrie in het Ruhrgebiet, Luik en Luxemburg er nog was, was de Vennbahn al op geen enkele wijze een alternatieve route, laat staan tegenwoordig.

De Vennbahn had op het laatst alleen een hoog toeristisch potentieel, want is is misschien wel de mooiste lijn van het land, helaas is dat mislukt.

Brossel

Citaat van: Sicco op 03 februari 2015, 08:42:19 AM
Welk goederenverkeer dan precies? De lijn heeft nooit enige potentie gehad voor doorgaand goederenverkeer doordat het alleen maar een onhandige omweg is tussen twee directere hoofdlijnen aan Belgische en Duitse kant. In de tijd dat de industrie in het Ruhrgebiet, Luik en Luxemburg er nog was, was de Vennbahn al op geen enkele wijze een alternatieve route, laat staan tegenwoordig.

Zeg nooit nooit...

Toen de Vennbahn rond 1882 gebouwd werd, was een groot deel van de Hoge Venen nog Pruisisch grondgebied. Herbesthal en bijvoorbeeld St. Vith waren bijvoorbeeld Pruisisch. De lijn werd gebouwd om het kolenbekken van Aachen te verbinden met het industriebekken van Trier en van daaruit richting Luxemburg en de Elzass. Vrij van douane enzo...want geheel gelegen aan de Pruisische kant van de grens.
In de eerste 30 jaren van haar bestaan was de lijn daarin ook succesvol. Na 10 jaar werd ze al dubbelsporig uitgebouwd...

Die situatie veranderde echter door de eerste en tweede wereldoorlogen. Door grenscorrecties was het niet langer een in Duitsland gelegen spoorlijn en verloor het aan economisch belang, want het was niet aantrekkelijk om Duitse binnenlandse treinen over andermans grondgebied te leiden. De kosten daarvoor waren te hoog en de douane controles te tijdrovend.

Behalve de voornoemde reden, had de Vennbahn van meet af aan ook een militair doel; de ontsluiting van een afgelegen gebied en gedurende de oorlogen ook de ontsluiting van het front. Dat laatste had echter pas zin als er allerhande dwarsverbindingen kwamen in oost-west richting. Kosten noch moeite werden gespaard om die aan te leggen, vrije kruisingen etc verrezen in het landschap. Geen enkele van die oost-west verbindingen was echter gereed ten tijde van het einde van de eerste wereldoorlog...dus het grote militaire nut om het front te bevoorraden hebben de spoorlijnen in de Hoge Venen nooit waar kunnen maken...in tegendeel; groten delen van de Vennbahn en zeker haar zijpootjes hadden sindsdien geen enkel nut meer...en stierven.

Het boek 'Hommage a la Vennbahn' van uitgeverij ZVS is een echte aanrader en vertelt de geschiedenis gedetailleerd.

Groetjes Davy
Spoorse groeten, Davy

Heb een zwak voor Belgische dieseltractie uit tijdperk IV, de rivierdalen in de Ardennen, de fameuze Athus-Meuse, staalindustrie en verzamel internationale reizigerstreinen door de Ardennen....enne oh ja: kleine rangeerlokjes voor mijn kalktoko in planning!