Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

geluid in rijtuig

Gestart door TBCédric, 31 januari 2015, 15:59:33 PM

Davy

Wat ook lastig is, is dat je ze hoort remmen van ver en dan hoort naderen terwijl je eigenlijk een constant bepaalde hoogte in uw volume geluid moet hebben.

Rangeerduivel

Citaat van: Union Pacific op 01 februari 2015, 11:16:15 AM
Wat ook lastig is, is dat je ze hoort remmen van ver en dan hoort naderen terwijl je eigenlijk een constant bepaalde hoogte in uw volume geluid moet hebben.

Klopt,
Dat noemt men het DOPPLER-effect.
Daarom zou het remgeluid moeten opgenomen worden vanop het rijtuig,met de 'micro' liefst buitenaan het voertuig.
Binnenin het rijtuig heeft het remgeluid een andere dimentie,als het al hoorbaar is door de isolatie...
Ik weet nu niet of daarvoor de ramen kunnen geopend worden bij een M6,daar heb ik geen ervaring mee

;)


Snobby Crash

Ik zou alvast beginnen met het geluid op te nemen,
Nadien zou ik dit geluid op mijn Mac inhet programma Garageband inbrengen.
Dan trachten een identiek geluid te creeren.
Je zou moeten weten welke extensie een sound geluid heeft voor bevoorbeeld
een Esu, en dan je zelf gemaakte geluid exporteren naar deze extensie !
Als dit ken met Garageband...

Zal er deze middag eens naar kijken....

Geert

ceuleer

ESU gebruikt .wav bestanden.  ;)

SuSke

Citaat van: Rangeerduivel op 01 februari 2015, 11:25:29 AM
...
Ik weet nu niet of daarvoor de ramen kunnen geopend worden bij een M6,daar heb ik geen ervaring mee

;)

Kan, met een hamer, maar is vrij "definitief"  ;) ;)
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

SuSke

Citaat van: Rangeerduivel op 01 februari 2015, 11:25:29 AM
Citaat van: Union Pacific op 01 februari 2015, 11:16:15 AM
Wat ook lastig is, is dat je ze hoort remmen van ver en dan hoort naderen terwijl je eigenlijk een constant bepaalde hoogte in uw volume geluid moet hebben.

Klopt,
Dat noemt men het DOPPLER-effect.
Daarom zou het remgeluid moeten opgenomen worden vanop het rijtuig,met de 'micro' liefst buitenaan het voertuig.

"DOPPLER-effect" is een "veranderende toon" die je hoort wanneer een geluidsbron nadert of zich verwijdert, heeft niets met "geluidssterkte" te maken. Is het gevolg van de frequentie die je gehoor waarneemt wanneer de golf lengte (=frequentie) korter (naderen) of langer (verwijderen) wordt.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Gerolf

... en onze modeltreinen rijden niet snel genoeg om zelf het Doppler-effect voor onze oortjes te genereren

Dus als je dat wil doen, ga je meer complexe geluidssystemen moeten gebruiken:
Hoofdtelefoon, localisatie van de luisteraar, ...

Maar het idee om een trein "piepend" tot stilstand te doen komen, is zeker interessant  8)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

jakke

Behoorlijk off-topic :
maar op het filmpje lijkt het dat er achter de trein op de voorgrond behoorlijk dicht een andere trein achterop komt .
Citaat van: LS Models op 01 februari 2015, 00:12:01 AM
https://www.youtube.com/watch?v=qiP3ITWnh2s

On -topic :
spijtig van het loc-geluid anders denk ik dat de opname goed bruikbaar zou zijn geweest.
Wisselstromer via computer ,met belangstelling voor Belgische modellen

Michael

Je kan van het filmpje alleen het geluid downloaden en dan dit geluid bewerken, het stukje met de lok geluiden knipje er dan uit.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154