Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Luikse staalindustriebaan en aanverwante zaken

Gestart door Floris, 29 januari 2015, 19:02:50 PM

RUNE

Blijven doorjassen Floris, das goei bezigheidstherapie  8)

Marc_tramt

Ik vind het sowieso knap hoe je dit kunt maken met een dwangbuis aan.  8)

Citaat van: Floris op 20 november 2022, 23:25:42 PM
Blijf nog even doorgaan met de zelfgebakken in plaats van geëtste hekjes want dit spul is volgens mij redelijk uit dezelfde tijd allemaal en t scheelt me weer een zooi etshekjes, die ik anders weer himmel moeilijk moet gaan regelen.
Hekjes zijn dus zelf gesoldeerd uit messing staf?

Floris

ja, nouja verzilverd koperdraad eigenlijk. Gaat met messing ook best. Staanders en bovenste stang 0,6 diameter, onderste stang 0,4.

SuSke

Weerom een mooie uitbreiding aan je spaghettiknoop.

Je wordt nog een gediplomeerd pijpfitter Floris. Hekkenbouwer ben je al een tijdje  8) 8)

Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

sdz1976

www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Erwin Schuurman

Citaat van: Floris op 26 oktober 2019, 21:41:48 PM
och, druk, zo erg ist allemaal weer niet, maar als ik mensen van alles beloof en daar niks van komt, tja, dan heeft ook niemand er wat aan.

Vandaag weer es een tijdrovend klusje. Wil zo langzamerhand eens wat gaan kijken naar de details op de grond, zodat ik strak eens met landschap aan de slag kan en ondertussen wat aan de wagenwerkplaats kan pulken. Een hoop spul is wel uit de losse pols in elkaar te rotzooien of uit bestaande spullen op te bouwen, maar sommige dingen hebben meer aandacht nodig. Ik moest nog steeds een keer wisselstellers maken. Had bedacht die gewoon uit een klontje resin met een metalen hendeltje te maken, niet bewegend, geen gezeik. Daarom dus vandaag een hele dag weg zitten fikken op etswerk ontwerpen voor een bewegende wisselsteller, in twee versies, met of zonder veertje (veertje uit een kadee-koppeling werkt denk ik wel, maar tis wat groot eigenlijk) en de straatspoor-versie, waarvan ik een foto had van het deksel met opschriften dus dat allemaal op de etstekening gezet en straks verdwijnen die opschriften dan helemaal maar misschien ooit voor een spoor 0-versie ofzo... enfin, t liep weer op de gebruikelijke manier uit de hand.

linksboven de normale steller zonder veertje, rechtsboven die met veertje, linksonder de deksels voor de straatspoorsteller die ik van wat dunner materiaal wil maken want dan zie je misschien nog wat van de letters en rechtsonder de rest van de straatspoorsteller
wisselstellerts etsplaat by Floris Dilz, on Flickr

wisselstellerts etsplaat detail by Floris Dilz, on Flickr

paar voorbeeldplaatjes:
IMGP3710 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP3711 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP8381 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP8383 by Floris Dilz, on Flickr

zie je dit soort wisselstellers op meer plekken? Die franse firma zal ze niet speciaal alleen voor cockerill gemaakt hebben neem ik aan, dus je zal ze hier en daar op industrieterreinen wel tegenkomen, maar heb ze zelf nog nooit elders gezien.

Hee Floor! Zag dit bericht van lang geleden.

Deze wissels werden ook gebruikt bij Pechiney, de inmiddels verdwenen aluminium fabriek in Vlissingen oost (Sloe gebied)

Picturen

http://www.industriespoor.nl/Wissels.htm


Floris

ow ja pechiney klinkt al zo lekker hollands, dat verklaart vast wel wat. Leuk! Nog modelbouwplannen mee?  :P

Erwin Schuurman

Hooguit een rongenwagen beladen met alumiminimum knuppels ofzo.

Floris

Zo, we gaan maar weer es verder.
Eerst nog maar wat extra buisjes, paar laffe foonfotootjes want camera is leeg en ik ben te dik om m op te laden.... Taaie tijden.
Langzamerhand heeft alles al redelijk vorm gekregen, of ja vorm... Nouja, alle belangrijke buizen zitten er, nu nog allerlei klein gewriemel er tussendoor knopen.
DSC_1822 by Floris Dilz, on Flickr

uh ja, succes met naar de hoogovens kijken straks.
DSC_1818 by Floris Dilz, on Flickr

deze ben ik wel fan van, komt zo lekker diagonaal door t beeld zetten. Zowaar met luxe messing steun want die is straks afneembaar dus wilde m wat sterker hebben. (helft van de afneembare zooi is gewoon styreen, want uh ja, ik bouw ook gewoon zoals ik op dat moment zin heb)
DSC_1817 by Floris Dilz, on Flickr

en even terugkijkend naar de voorrand van de baan: behalve een leidingknoop staan er straks ook nog wat doorgezaagde gebouwen in de weg. Vanuit die gebouwen door de raampjes het terrein op kijken wordt wel een leuk effect denk ik. Links een oud kantoor, rechts een elektrawerkplaats (ooit gebouwd als iets anders, gieterijtje geloof ik)
DSC_1814 by Floris Dilz, on Flickr

Dat was eigenlijk t werk van vorig weekend, dit weekend was t beetje slappe hap vanwege nog een dagje rond lopen vervelen in Ougree en bier drinken (zegmaar ellende verzuipen, t viel weer niet ecth mee hoeveel er weer verdwenen was daar).
Desondanks gebeurde er hier toch nog wel van alles, zo  ging ik met frisse tegenzin wat verder met de freestekeningen van dat kantoor:
bureaux by Floris Dilz, on Flickr

en vanwege geen zin in kantoor tekenen tussendoor wat 3D piemelen aan dingen die niet nodig zijn maar wel leuk: het volgende deel in de reeks ellendige hokken waar mn pa in reed. Nou, dit was ook wel echt en hok. Stukjes tape op de ruiten tot waar je ze kon opendraaien, draaide je ze verder dan donderde t raam los in de deur omdat het mechaniek compleet verroest was, dat soort werk. Nouja, hij was vast goedkoop, en goed zuinig met 900 cc. Evengoed gewoon met t hele gezin naar frankrijk in dat orgel, dan daar naar t meertje met een gigantische opblaasboot genaamd REACTOR 4 op het dak. Het bouwjaar van die boot was vermoed ik vóór 1986. Wel met vooruitziende blik gezien de kleuren van t ding (radiumgroen en cherenkovstralingblauw.)
104 2 by Floris Dilz, on Flickr

104 3 by Floris Dilz, on Flickr


RUNE

NICE ! alweer  :D :D,  Dat radiumgroen was toen echt in voor die blikken dozen, wij hadden zo een barrel (R12) in tomatte-beige. :-\ was toen hip.

DFS

Wederom knappe update! Nooit buizen genoeg blijkbaar

Herwig

#3776
   Totaal, maar wel subliem gebuisd inmiddels.

   Wat 'k me afvraag:  of je ondertussen soms enige neiging ondervindt om eens iets gans anders te knutselen. Iets agrarisch, dorps bijvoorbeeld ?   

   Als je na dit Frans wagentje nog inspiratie behoeft: 
   aub de Datsun Cherry Europe 1200  2-deurs met zwarte stalen balken als bumpers + ronde voorlichten. A°1979. Wit fastback-koetswerk  'over'  een beige,
   teddyberen binneninrichting. Svp   :) 
   

Stedahult

U is weer heerlijk gebuisd bezig.

Waar is m'n pijp en zakkie Sail...?
Mvh. Steef

Kautenbach

Yij buis t lekker man

;D

Blijft n geniaal draadje dit

Floris

Vanwege dik alsmede lui & tevens niet zo'n zin enz enz ben ik maar gewoon verder gegaan met t peusproject, want dan komt dat tenminste n keer af. Moet nog wat etswerk tekenen (raamlijst voorruit, stuur, pook, spiegels etc) maar verder is de boel er wel zo ongeveer.

Vijfdeurs origineel (wel al hatchback, de alleroudste met sedankleppie heb ik genegeerd):
104 origineel voor by Floris Dilz, on Flickr

104 origineel achter by Floris Dilz, on Flickr

vijfdeurs facelift
104 facelift voor by Floris Dilz, on Flickr

104 facelift achter by Floris Dilz, on Flickr

coupé origineel
104z origineel voor by Floris Dilz, on Flickr

104z origineel achter by Floris Dilz, on Flickr

coupé facelift
104z facelift voor by Floris Dilz, on Flickr

104z achter by Floris Dilz, on Flickr

citroen LN
LN voor by Floris Dilz, on Flickr

en als citroen LNA met de latere dikkere bumpers
LNA voor by Floris Dilz, on Flickr

nou, straks snietsels vreten en naar de kerstshow van heino! Wieger zag m hier al door de stad rijden in een bentley. Het wordt weer uh... een dag, zegmaar. 8)