Luikse staalindustriebaan en aanverwante zaken

Gestart door Floris, 29 januari 2015, 19:02:50 PM

Jappy

Die wagens zijn meer dan geslaagd! Het leuke aan dit hele project naast de ongelooflijke uitvoering van praktisch alles natuurlijk, is het sfeervolle en karakteristieke materieel dat je bij elkaar aan het knutselen bent. Dit spul zie je niet zo vaak ergens anders.  :D
Schaal H0, vooral schaal N. Liefhebber van stoom, diesel en alles wat obscuur en moeilijk te verkrijgen is...

Stoker bij de Miljoenenlijn

Cozzy

Waanzinnig knap gedaan!
Mocht er hier een 'hall of fame' bestaan stond je er (al lang) in!  ;)

Hoedje af en veren op de gepaste plek...
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

Sven VG

Zeer knap getekend en in elkaar gestoken.
Blijven gaan Floris  ;)

RUNE

Das weeral een top-project  :), geweldig om die te kunnen printen.  Maar ja alles staat of valt met de ontwerper en die is dik in orde, maar dat wisten we al lang. Denk dat ik mij ook maar eens een 3d-printer moet aanschaffen. Zal mij er de volgende weken eens in verdiepen om te weten wat ik moet kopen om hierin mijn eerste stappen te zetten. (Nu nog allemaal Chinees)
Floris ik kijk uit naar het vervolg.

Floris

Binnenkort meer pannenwagenplaatjes, maar eerst iets anders:
U kent allen het modelspoorcliché van aan de treintafel zitten met een pet op, spiegelei en een fluitje, welnu, dat cliché kun je ook op 12 draaien en of het dan ineens weer cool is moet ieder zelf maar weten, maar uh... "never get out of the boat. absolutely goddamn right. Unless you are going... all the way."
Ik had al eens wat cockerill-kleding "veiliggesteld" in seraing en een tijdje terug kreeg ik van iemand die zo'n ding heeft een paar goede foto's en maten van een bedieningskastje dat destijds bij cockerill gebruikt werd voor de locs met radiobesturing. Dat moest ik natuurlijk ook hebben.
Nou vliegen die dingen je niet echt om de oren op elke straathoek, dus na wat poken her en der bleek dat t toch zelfbouw zou worden. Geen probleem, tis niet zo ingewikkeld. Een collega die meer geluk heeft met internetbestellingen dan ik hielp me alle passende schakelaars te vinden bij ali, die kwamen donderdag binnen, dus gauw freestekening maken met wat inspiratievocht uit de regio,

DSC_1179 by Floris Dilz, on Flickr

vrijdag hele zooi frezen en daarna bouwen maar.

DSC_1181 by Floris Dilz, on Flickr

DSC_1182 by Floris Dilz, on Flickr

Ik had al eens zitten kijken of ik zo'n kastje ook werkend zou kunnen maken, dus met draadloze dcc-aansturing erin. Het goedkoopste en simpelste draadloze dcc-systeem met drukknopjes voor de snelheid dat ik zo kon vinden was de piko digi 1. In feite een tv-afstandsbediening met een ontvangertje, je kan er een handvol locs op laten rijden, tis heel basic, maar daarmee eigenlijk precies goed, ik heb nooit meer dan een paar locs op de baan en meestal rijdt er daarvan toch maar 1. Het zou moeten lukken om gewoon de printbaantjes van de knopjes kaal te maken, paar draden eraan bakken en naar de schakelaars bovenop het kastje.

DSC_1183 by Floris Dilz, on Flickr

Boel weer dicht, alles werkt nog!

DSC_1184 by Floris Dilz, on Flickr

en doorknopen maar!

DSC_1186 by Floris Dilz, on Flickr

DSC_1188 by Floris Dilz, on Flickr

Hier een overzichtje hoe de boel werkt, qua welke schakelaar wat doet.

afstandsbediening functies by Floris Dilz, on Flickr

IR-zendled op t puntje van de antenne, IR-ontvanger midden boven de baan en de ontvangst zou toch wel acceptabel moeten zijn. A, B, C en D zijn 4 "kanalen" waar de piko-afstandsbedieing mee werkt, zie t als een soort voorkeuzezenders. Voor elk kanaal kun je een decoderadres invoeren en als je de zender dan op dat kanaal zet bedien je t voor dat kanaal ingestelde decoderadres. Werkt wel lekker qua snel wisselen tussen een paar locs.
In t echt zit er natuurlijk een flinke batterij in zo'n zender, de klep voor die batterij heb ik afneembaar gemaakt en daar zit de piko-afstandsbediening achter, zodat je nog steeds alle knopjes kunt gebruiken, wat wel nodig is voor t instellen van die kanalen etc.

DSC_1190 by Floris Dilz, on Flickr

klep dicht:

DSC_1191 by Floris Dilz, on Flickr

DSC_1192 by Floris Dilz, on Flickr

Kastje zwart gespoten met games workshop chaos black primer (spul lijkt medium slijtvast op styreen, valt me niet echt tegen, al had ik liever meteen zwart styreen gehad maar dat was zo gauw niet te kijgen) en daarna beetje weatheren met de drab onderuit een bak waarin ik een keer een versleten versnellingsnaaf van mn fiets had zitten schoonmaken. Goed inzepen en daarna weer af boenen....
DSC_1203 by Floris Dilz, on Flickr

DSC_1204 by Floris Dilz, on Flickr

lampje nog even vol blubberen en echte seraing-gruisjes dr op

DSC_1205 by Floris Dilz, on Flickr

en ondergetekende in vol ornaat. Nouja, een helm erbij mag eventueel nog. Zeker met dit weer ga je vanzelf zo moeilijk kijken als je dit allemaal aantrekt. Ook zie je zowat geen bal meer omdat de bril vol krassen zit maar uh ja he. Tis wel origineel oud spul natuurlijk.
DSC_1209 by Floris Dilz, on Flickr




Stedahult

Mvh. Steef

ACFI

Opa, wat doe je nou? (Het is meestal een opa die met pet en spiegelei speelt.)

Dit topic was al helemaal te gek maar dit is het kersje op de taart.

Schitterend

ACFI

Tothebeach

Ik heb nog wel een gele helm voor je, en ik moet morgen ook nog in Utrecht zijn....

Ziet er tof uit!

groet,
Michel

sdz1976

www.ovmv.be
Creatieve mensen hebben geen rommel,
ze hebben overal ideeen liggen.
ho- hoe- on30- 1

Floris

Citaat van: Tothebeach op 14 augustus 2022, 17:48:43 PM
Ik heb nog wel een gele helm voor je, en ik moet morgen ook nog in Utrecht zijn....

Ziet er tof uit!

groet,
Michel
u heeft PM!

Alan On Track

Modelbouw is een kunst

De absolute beginner


svvander

Sjonge, sjonge, sjonge... waar haalt hij het en hoe doet hij het? Schitterend gevonden!
Sven Vandersmissen HO - AC - Belgisch (en al wat op het Belgische net verschijnt) - Tijdperk IV - V -VI
Voorzitter MSC De Locloods VZW (https://www.de-locloods.be/) - info@de-locloods.be

Floris

Pannenwagenplaatjes! Eentje heeft zelfs soep.
IMGP7025 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP7027 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP7009 by Floris Dilz, on Flickr

IMGP7015 by Floris Dilz, on Flickr

Peter

Prachtig Floris. Je zou zweren dat het de werkelijkheid is
Met vriendelijke groeten
Peter